SME

Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenie

Minister dopravy Ján Počiatek otvára dva úseky diaľnice postupne. Deväť kilometrov v októbri, vyše deväť v novembri. Nie je to bežný postup.

Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Pred takmer tromi padla mostná konštrukcia neďaleko Kuriman. Pri nehode zahynuli štyria ľudia a ďalší sa zranili.

V utorok minister dopravy Ján Počiatek otvoril tento deväťkilometrový úsek diaľnice D1 západne od Levoče. Vyšetrovanie nehody však dodnes polícia neukončila.

„V najbližšom čase bude vznesené obvinenie konkrétnej osoby,“ potvrdil SME hovorca Krajskej polície Košice Alexander Szabó.

Šetrenie času a paliva

Kedy polícia k takémuto kroku pristúpi, nespresnila. Szabó skonštatoval, že by sa tak mohlo stať po preskúmaní doručených doplnkov znaleckých posudkov a po analýze kompletného spisového materiálu, ako aj po konzultácii s dozorujúcim prokurátorom.

Podľa Juraja Čermáka, bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica trvá vyšetrovanie prípadu mimoriadne dlho. Chyba mohla byť vo viacerých bodoch – na strane zhotoviteľa, ale aj pri stavebnom dozore, ktorý bol interným dozorom z Národnej diaľničnej spoločnosti, ale tiež investora, myslí si Čermák.

Podobný názor má aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. Aj podľa neho mohlo dôjsť k zlyhaniu celého reťazca od investora cez dodávateľov a dozor na stavbe.

„Neočakávame, že bude niekto odsúdený,“ napísal vo svojom stanovisku inštitút.

Počiatek v utorok otvoril prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Nová štvorprúdovka môže pomôcť samotnému regiónu – konkrétne v okolí Spišskej Novej Vsi a Levoče. Autostrádu staval Váhostav z portfólia firiem Juraja Širokého a česká firma Bögl a Krýsl.

Betónovanie mostnej konštrukcie zabezpečovala práve česká firma. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos.

Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Dlhé meškanie

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria viac ako 1900 litrov paliva.

Najväčším bonusom tohto deväťkilometrového úseku je podľa neho najmä odbremenenie frekventovaných priľahlých ciest.

Už v novembri plánuje Počiatek otvárať ďalších viac ako deväť kilometrov diaľnice za Levočou. Podľa Čermáka nie je bežné, že neotvoria viac ako 18 kilometrov naraz, ale dva mesiace za sebou.

„Bežné to nie je, ale vzhľadom na situácie, čo sa vyvinuli na stavbách, vyšlo to tak, že úseky diaľnic otvárajú tesne po sebe,“ dodal Čermák.

Prvý úsek levočskej diaľnice sa mal pôvodne otvoriť koncom roka 2013. Pre spomínaný pád mosta sa ďalší termín posunul na leto 2014. Ani ten však stavbári nedodržali. Dôvodom mohli byť aj nezaplatené faktúry. Váhostav na tejto stavbe hlási predbežnú stratu 8 miliónov eur.

Ďalšie úseky

Štát v tomto roku chce otvoriť aj ďalšie úseky - približne 30 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Otvorí tiež nadväzujúci úsek za Levočou s tunelom Šibenik smerom na Košice, ako aj úsek neďaleko Prešova.

Otvoriť chce aj obchvat Detvy - konkrétne úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň.

Viacero úsekov diaľnic otvára Počiatek len pol roka pred voľbami.

Dialničný úsek je pre Váhostav stratový

Diaľnicu dokončili s omeškaním takmer dva roky.

Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov je pre stavebnú spoločnosť Váhostav - SK, a.s. (Váhostav) stratová.

"Na tejto stavbe sa za tento rok vďaka viacerým racionalizačným opatreniam vo vnútri firmy podarilo dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkovo je však táto stavba pre Váhostav stratová, predbežne vo výške asi osem miliónov eur, pričom konečná výška straty bude známa po dopočítaní všetkých prác," informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Dva roky po termíne

Váhostav s českým partnerom v združení Bögl a Krýsl, k. s. ukončili práce na stavbe 9-kilometrovej diaľnice v aktualizovanom zmluvnom termíne do 30. septembra. Pôvodne sa tak malo stať koncom roka 2013.

Národná diaľničná spoločnosť tento úsek diaľnice odovzdala do užívania po viac ako štyroch rokoch od začiatku výstavby. Zmluvná cena bola takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, v prepočte na kilometer 6,66 milióna eur. Diaľničiari neodpovedali, aká je aktuálna zmluvná cena po viacerých dodatkoch a zmenách, resp. aká suma sa použila z 10-percentnej rezervy na nedpredvídateľné udalosti.

Výstavba úseku začala ešte v lete 2011 za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Stavebné spoločnosti dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

Tragédia aj finančná situácia

"Pod zdržanie sa podpísala aj tragická udalosť na moste na tej časti úseku, ktorého výstavbu zabezpečovala česká spoločnosť Bögl a Krýsl," uviedol hovorca Váhostavu.

"Oneskorenie bolo spôsobené aj dodatočnými prácami na opornom múre na tomto úseku a zmenami v oblasti geológie. Všetky tieto zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať. Počas minulého roku sa k týmto dôvodom pridali aj nepriaznivé poveternostné vplyvy," priblížil Halán.

Výstavbu diaľnice podľa neho čiastočne ovplyvnila tiež finančná situácia spoločnosti. Váhostav neplatil riadne svojim dodávateľom aj na tejto stavbe a pred konkurzom ho v tomto roku zachránila reštrukturalizácia.

sita

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 3. 2024)
USD 1.082
AUD 1.660
CZK 25.319
JPY 163.520
CAD 1.471
GBP 0.858
HUF 395.400
PLN 4.315
CHF 0.981
SEK 11.506

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 195
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 870
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 182
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 776
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 907
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 970
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 620
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 420
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 138
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 431
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 214
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 970
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 620
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 420
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 138
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 431
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 360
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 214
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu