
1. Kto vlastní byt, na ktorom zbadá prejavy nekvalitnej stavby, môže sa dostať do dvoch situácií.
Ak je byt ešte v záruke, mal by ihneď napísať reklamáciu. Treba sa pozrieť do zmluvy, či je uzatvorená podľa Obchodného alebo Občianskeho zákonníka. Podľa toho zistí, akú dlhú má byt záruku.
2. Dobré je požiadať o domovú schôdzu, aby sa zistilo, či majú rovnaké problémy aj susedia. Potom môžu postupovať jednotne a poradiť sa so správcom, ktorý napíše reklamáciu.
Majitelia sa tak vyhnú tomu, že sa proces bude naťahovať a záruka medzičasom uplynie.
3. Reklamáciu treba poslať v písomnej podobe tomu, kto byt predával. Majiteľ v nej presne opíše, čo má v byte poškodené, vyčísli celkovú škodu a doloží aj fotografie a účty za opravy od údržbárov.
Potom by mal dostať odpoveď, ako jeho problém predávajúci vyrieši.
4. Môže sa stať, že záručná lehota už uplynula. Aj v takom prípade by mala ďalší postup navrhnúť správcovská spoločnosť. Treba sa však pripraviť, že všetky opravy si budú majitelia bytov platiť sami.
5. Z poistky na byt či dom sa dá vyčítať, čo všetko je poistené a či majiteľovi niečo preplatí poisťovňa.
6. Ak je majiteľ presvedčený, že stavebník či investor zanedbali svoje povinnosti, alebo že sa dom môže zrútiť, určite by mal zvážiť žalobu na predajcu, čo je však dlhý proces.
Dom mohli stavať viaceré stavebné firmy, ktoré medzičasom mohli zaniknúť alebo môžu zodpovednosť hádzať jedna na druhú a súdy potom trvajú roky.
7. Ak si na poškodený byt kupujúci bral hypotéku, mal by sa poradiť s úverujúcou bankou. Splácanie úveru sa môže predĺžiť, ak momentálne nemá peniaze alebo ich potrebuje použiť na sťahovanie do iného, kvalitnejšieho bytu .
Každú situáciu posudzuje banka individuálne. Hodnotu poškodenej nehnuteľnosti môže dať prehodnotiť znalcom a ak už nepostačuje na krytie hypotekárneho úveru, má právo vyzvať klienta, aby v jej prospech založil ďalšiu nehnuteľnosť.
Ak sa predpokladá, že oprava rýchlo problém vyrieši a klient úver naďalej spláca, banka môže s týmto krokom počkať.