TEXT: Michaela Terenzani
V sedemdesiatych rokoch ste spolu s Donaldom Barlettom ako prví použili analýzu dát ako novinársky nástroj. Ako sa pozeráte na dátovú žurnalistiku dnes v digitálnej ére?
„Pred rokmi, predtým než dátová žurnalistika vôbec vznikla, si novinári, keď prišli s určitými novými faktami k nejakej udalosti alebo situácii, kládli otázku: Je toto len náhoda alebo ide o vzorec niečoho, čo sa odohráva v nejakej inštitúcii? Z času na čas robím porotcu v novinárskych súťažiach a je ohromujúce, ako hlboko je dátová analýza zakorenená v mnohých článkoch.
Nemôže však sama nahradiť tradičné novinárske postupy, napríklad rozhovory. Dátová analýza ich dopĺňa a dodáva článku omnoho väčšiu váhu. Medzi novinármi v tomto existuje menší rozkol. Niektorí hovoria, že treba hľadať témy v akomkoľvek náhodnom balíku dát, ale v mojom prípade to vždy fungovalo skôr naopak - dáta ako doplnkový nástroj, ktorý vám pomôže napísať silnejší a lepší článok.“