BRUSEL. Európska únia sa dohodla na sprísnení emisných testov pre dieselové autá. Emisný škandál Volkswagenu totiž ukázal, že doterajšie metódy testovania boli neúčinné. Informovala o tom agentúra AP.
Európska komisia dnes uviedla, že nové testy budú podobnejšie reálnej prevádzke. Od 1. septembra 2017 nové modely musia prejsť novými emisnými testami, než sa dostanú na trh.
"EÚ je prvým a jediným regiónom na svete, ktorý nariadil takéto robustné testovacie metódy," uviedla komisárka EÚ pre vnútorný trh Elzbieta Bienkowska.
Automobilky mali doteraz legálne spôsoby ako si uľahčiť plnenie emisných testov. Používali jediný model, ktorý bol špeciálne vyrobený tak, aby mal dobré výsledky na testoch.
Napríklad mohli byť vybrané zadné sedadlá, aby sa znížila váha vozidla, alebo mohli byť zalepené dvere, aby sa znížil odpor vzduchu. To znamená, že emisie áut v normálnej prevádzke sú výrazne nad technickými limitmi, v priemere asi o 400 %.
Podľa novej dohody budú môcť nové modely automobiliek prekračovať viac než dvojnásobne emisné limity do septembra 2017 a akékoľvek nové autá do roku 2019.
Na 1,5-násobok sa má znížiť povolené prekročenie limitov pre nové modely do roku 2020 a pre všetky nové autá do roku 2021.