BRATISLAVA. Od nedele 1.novembra môžu obyvatelia Bratislavského kraja cestovať na jeden lístok po celom kraji, teda v mestských autobusoch, trolejbusoch, električkách, ale aj prímestských autobusoch a vo vlakoch. Bratislavská integrovaná doprava (BID) spustila tretiu etapu integrovaného dopravného systému.
V rámci neho sú už v predaji nové cestovné lístky. Kúpiť ich je možné v stovke automatov, ktoré Dopravný podnik Bratislava už upravil na novú tarifu. Označené sú nálepkou.
Rovnako sa dajú kúpiť v predajniach dopravcov, v novinových stánkoch či napríklad vo vybraných obchodných centrách v Bratislave. Staré cestovné lístky ale nestrácajú platnosť. Využiť ich je možné ešte do 8. novembra.
Takisto v prímestských autobusoch si u vodiča bude možné zakúpiť iba lístky na integrovanú dopravu. Cestujúci by preto už mali vedieť, cez koľko tarifných zón pri ceste prechádzajú. Je to práve počet precestovaných zón, ktorý určuje cenu nového lístka.
Vyhľadať si to musia na základe schémy zón. Vyhľadávací systém cestovného na internete zatiaľ Bratislavská integrovaná doprava nevytvorila. Zriadila však infolinku aj internetovú stránku, kde informuje o zmenách. Pozrieť si tam môžu cestujúci aj všetky predajné miesta predplatných cestovných lístkov. Tie sú rovnako v predaji už od nedele.
Zmenené lístky v MHD
Od 1. novembra sa menia aj cestovné lístky na mestskú hromadnú dopravu v hlavnom meste. Pribudol 30-minútový lístok za 90 centov platný iba v Bratislave. Naďalej je možné si kúpiť 15-minútový lístok za 70 centov, no po novom je už prestupný. Rovnako zostáva v ponuke hodinový lístok, ktorý však zdražel z 90 centov na 1,2 eura. Platí ale pre cestu cez tri zóny.
Pre hodinovú cestu cez štyri zóny je potrebné si kúpiť lístok za 1,5 eura. Pre 90-minútovú cez päť zón zasa 1,8 eura. 90-minútová cesta cez 6 zón stojí 2,1 eura, 120-minútová cesta cez 7 zón 2,3 eura, 120-minútová cez 8 zón 2,5 eura, 150-minútová cesta cez 9 zón 2,8 eura a 150-minútová cesta cez 10 zón 3,1 eura. Za 3,6 eura je možné si kúpiť 180-minútový lístok, ktorý platí na cestu cez všetky zóny.
Novinkou je tiež karnet, teda viacnásobný lístok, ktorý má 24 polí. Podľa hodnoty plánovanej cesty si cestujúci vždy označí toľko polí, koľko potrebuje. Jeho cena je 6,6 eura.
Zavedenie na niekoľko pokusov
Bratislavská integrovaná doprava sa pripravuje už desať rokov. Jej spustenie odštartovala v júni 2013 prvá etapa, ktorá spojila hlavné mesto s okresom Malacky. Pôvodne to však malo byť už 1.marca 2013.
Rovnako druhú etapu BID posúval, dokonca na niekoľko krát. Podľa pôvodného harmonogramu mali byť u zúčastnených dopravcov všetky prípravné práce hotové v decembri 2013. Spustenie etapy sa však presunulo na apríl 2014. BID argumentoval zvýšením rozsahu testov a skúšok systému, aby tak predišiel komplikáciám, ktoré sprevádzali prvú etapu.
„Cieľom týchto opatrení je zaistiť bezchybnosť prevádzky a maximálny komfort cestujúcich,“ uviedol vtedy v tlačovej správe. Nakoniec však spustenie etapy posúval ešte dva krát. Najskôr bol avizovaný august 2014, no nakoniec sa druhá etapa spojila s treťou a spoločne sa spustili 1. novembra 2015.
Tretia etapa sa síce neposúvala, no mesto za ňu muselo zaplatiť o 2,4 milióna eur viac. Bratislava totiž prišla o možnosť využiť na jej spustenie eurofondy. Dôvodom boli opakované neúspešné verejné obstarávania na nákup označovačov. Mesto ich tak muselo kúpiť za vlastné.
Nespokojnosť a problémy
Hoci sa prepojenie MHD s prímestskými autobusmi a regionálnymi vlakmi pripravuje v Bratislavskom kraji už tak dlho a jeho spúšťanie sa podľa BID odkladalo práve pre vyvarovanie sa chýb, nestalo sa tak.
Cestujúci v bratislavskej MHD mali kvôli postupnému upravovaniu označovačov na nové lístky problémy – lístok im to buď neoznačilo, alebo im ho dokrčilo či dokonca odtrhlo.