SME

Číňania predstavili C919, vlastné dopravné lietadlo na stredné trate

Stroj má dolet 5500 kilometrov a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich.

Lietadlo C919 počas oficiálneho predstavenia.Lietadlo C919 počas oficiálneho predstavenia. (Zdroj: TASR)

Prvýkrát by malo vzlietnuť začiatkom budúceho roka.

ŠANGHAJ/VIEDEŇ. Čínsky štátny koncern Comac predstavil v pondelok (2.11.) v Šanghaji verejnosti svoj prvý model veľkého civilného dopravného lietadla na stredné trate C919. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse.

Výrobca udáva, že stroj má dolet 5500 km a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich. Lietadlo C919 by sa malo vzniesť do vzduch prvýkrát začiatkom budúceho roka.

Vedenie koncernu predpokladá, že sériová výroba C919 sa začne v roku 2018. Čínsky stroj by sa mal časom stať konkurentom Airbusu A320 a Boeingu 737.

SkryťVypnúť reklamu

Výrobca už údajne dostal na model mnoho objednávok, a to najmä od čínskych leteckých spoločností.

Prirovnávajú ho k pristátiu na Mesiaci

Technologicky je vývoj veľkokapacitných lietadiel už aj na stredné vzdialenosti pre výrobcu obrovskou výzvou. Odborníci ju prirovnávajú k zvládnutiu pristátia kozmickej lode na Mesiaci.

Súkromné firmy sa na vývoj a výrobu veľkých lietadiel odhodlajú len výnimočne. Taký program sa dá zvládnuť iba s výdatnou štátnou pomocou.

O realizáciu podobných cieľov sa v minulosti pokúsili viaceré menšie krajiny, ale v posledných 20 rokoch ich dotiahli do úspešného konca len giganty americký Boeing a letecký a kozmický koncern EÚ Airbus, predtým známy ako EADS.

V Rusku sa zlúčili viaceré letecké spoločnosti a teraz vyvíjajú nové dopravné lietadlá na stredné a dlhé trate. Hospodárska kríza v krajine ich silno spomalila.

SkryťVypnúť reklamu

Brazília so svojím koncernom Embraer a Kanada s Bombardierom majú lietadlá maximálne pre 130 cestujúcich, čo im nestačí, aby sa s nimi dostali v leteckej doprave do prvej ligy.

Ich stroje sa dajú využívať na regionálnych linkách, ale nie na medzikontinentálnu dopravu.

Projektu najprv neverili

Čínske vedenie pred desiatimi rokmi vytýčilo domácemu priemyslu úlohu vyvinúť a vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá, aby krajina mohla narušiť americký a európsky duopol v sektore.

Rozhodnutie mnohí leteckí experti vtedy spochybňovali. Pekingu sa však podarilo, že šikovným vyjednávaním dosiahlo, aby oba svetové koncerny časť svojej výroby, vrátane záverečnej montáže, preniesli do Číny.

V roku 2013 predal Airbus Číňanom 133 lietadiel a Boeing dokonca 143. Spoluprácou s Airbusom a Boeingom sa technici a robotníci Comacu mnohému priučili. Odborne vyrástli.

SkryťVypnúť reklamu

Za menej ako desať rokov sa dostali tak ďaleko, že dokázali vyvinúť a predstaviť svoje prvé veľkokapacitné dopravné lietadlo.

Aj keby Comac nepredal ani jeden stroj C919 do zahraničia, o objednávky sa obávať nemusí. Do roku 2029 má letecká flotila Číny vzrásť zo súčasných 1500 na 5000 strojov.

Čína

Raši na China EXPO otvoril slovenský národný stánok.

Upozornil na vysoký deficit vzájomného obchodu.


TASR
Ilustračné foto

Registrácie nových vozidiel Tesla sa znížili medziročne takmer o 50 percent.


TASR
Ilustračná snímka.

Do záchranných akcií sa zapojila aj čínska armáda.


TASR
Súvisiace témy: Lietadlá
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (23. 5. 2025)
USD 1.131
AUD 1.761
CZK 24.942
JPY 162.190
CAD 1.568
GBP 0.843
HUF 403.730
PLN 4.246
CHF 0.934
SEK 10.849

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 475
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 246
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 024
  4. Kam smerujú peniaze bohatých? 3 865
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 477
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 170
  7. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 2 946
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 2 118
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 113
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 062
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 625
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 875
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 359
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 29 077
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 047
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 10 113
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 062
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 625
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 235
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 6 875
  8. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 6 359
  1. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  2. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  3. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  4. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  5. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  6. Tupou Ceruzou: Pandemická
  7. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  8. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
SkryťZatvoriť reklamu