Prvýkrát by malo vzlietnuť začiatkom budúceho roka.
ŠANGHAJ/VIEDEŇ. Čínsky štátny koncern Comac predstavil v pondelok (2.11.) v Šanghaji verejnosti svoj prvý model veľkého civilného dopravného lietadla na stredné trate C919. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse.
Výrobca udáva, že stroj má dolet 5500 km a na jeho palubu sa zmestí do 170 cestujúcich. Lietadlo C919 by sa malo vzniesť do vzduch prvýkrát začiatkom budúceho roka.
Vedenie koncernu predpokladá, že sériová výroba C919 sa začne v roku 2018. Čínsky stroj by sa mal časom stať konkurentom Airbusu A320 a Boeingu 737.
Výrobca už údajne dostal na model mnoho objednávok, a to najmä od čínskych leteckých spoločností.
Prirovnávajú ho k pristátiu na Mesiaci
Technologicky je vývoj veľkokapacitných lietadiel už aj na stredné vzdialenosti pre výrobcu obrovskou výzvou. Odborníci ju prirovnávajú k zvládnutiu pristátia kozmickej lode na Mesiaci.
Súkromné firmy sa na vývoj a výrobu veľkých lietadiel odhodlajú len výnimočne. Taký program sa dá zvládnuť iba s výdatnou štátnou pomocou.
O realizáciu podobných cieľov sa v minulosti pokúsili viaceré menšie krajiny, ale v posledných 20 rokoch ich dotiahli do úspešného konca len giganty americký Boeing a letecký a kozmický koncern EÚ Airbus, predtým známy ako EADS.
V Rusku sa zlúčili viaceré letecké spoločnosti a teraz vyvíjajú nové dopravné lietadlá na stredné a dlhé trate. Hospodárska kríza v krajine ich silno spomalila.
Brazília so svojím koncernom Embraer a Kanada s Bombardierom majú lietadlá maximálne pre 130 cestujúcich, čo im nestačí, aby sa s nimi dostali v leteckej doprave do prvej ligy.
Ich stroje sa dajú využívať na regionálnych linkách, ale nie na medzikontinentálnu dopravu.
Projektu najprv neverili
Čínske vedenie pred desiatimi rokmi vytýčilo domácemu priemyslu úlohu vyvinúť a vyrábať vlastné veľké dopravné lietadlá, aby krajina mohla narušiť americký a európsky duopol v sektore.
Rozhodnutie mnohí leteckí experti vtedy spochybňovali. Pekingu sa však podarilo, že šikovným vyjednávaním dosiahlo, aby oba svetové koncerny časť svojej výroby, vrátane záverečnej montáže, preniesli do Číny.
V roku 2013 predal Airbus Číňanom 133 lietadiel a Boeing dokonca 143. Spoluprácou s Airbusom a Boeingom sa technici a robotníci Comacu mnohému priučili. Odborne vyrástli.
Za menej ako desať rokov sa dostali tak ďaleko, že dokázali vyvinúť a predstaviť svoje prvé veľkokapacitné dopravné lietadlo.
Aj keby Comac nepredal ani jeden stroj C919 do zahraničia, o objednávky sa obávať nemusí. Do roku 2029 má letecká flotila Číny vzrásť zo súčasných 1500 na 5000 strojov.