SME

Kofola plánuje nákup nových značiek v Poľsku

Kofola, ktorá vyrába kolové nápoje, džúsy a sirupy aj v Česku, na Slovensku a v Slovinsku, ťaží z rastúceho dopytu v regióne a z dominantnej pozície niektorých svojich produktov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Oliver Filan)

PRAHA. Stredoeurópska nápojová skupina Kofola ČeskoSlovensko plánuje kúpiť v Poľsku nové značky, aby zlepšila postavenie na svojom treťom najväčšom trhu. V rozhovore pre české Hospodářské noviny (HN) to povedal finančný riaditeľ skupiny Daniel Buryš.

Kofola, ktorá vyrába kolové nápoje, džúsy a sirupy aj v Česku, na Slovensku a v Slovinsku, ťaží z rastúceho dopytu v regióne a z dominantnej pozície niektorých svojich produktov.

Poľsko síce predstavuje pre Kofolu dvakrát väčší trh než ostatné jej trhy dohromady, ale biznis je tam pod väčším tlakom konkurencie zo strany globálnych hráčov. A Kofole chýba výrobok s vedúcim postavením na trhu.

SkryťVypnúť reklamu

"V Poľsku jednoducho alebo budeme silní, alebo nebudeme úspešní," uviedol Buryš.

Príjmy poklesli

Najsilnejšími značkami Kofoly v Poľsku sú Hoop Cola, ktorá je medzi kolovými nápojmi tretia najpredávanejšia (asi s 10-% podielom na trhu), a sirup Paola, ktorý je vo svojom segmente druhý. Zatiaľ čo predaj Paoly sa zvyšuje a vlani zaznamenal rekord, predaj Hoop klesá už tretí rok.

Takmer dve tretiny príjmov firmy v Poľsku tvorí výroba nápojov pre obchodné reťazce, napríklad pre sieť samoobslúh Biedronka, ktoré sa potom predávajú pod ich značkami. Pri takejto výrobe sú však marže nižšie.

Firma okrem toho nezásobuje svojimi produktmi hotely a reštaurácie, ako to robí v ostatných krajinách napríklad s minerálkami alebo kofolou.

Spoločnosť zareagovala na nepriaznivú situáciu znížením nákladov a zvýšením cien na úkor trhového podielu. V predchádzajúcich štyroch rokoch znížila počet zamestnancov poľskej divízie o štvrtinu a odpísala časť majetku.

SkryťVypnúť reklamu

Za deväť mesiacov tohto roka poklesli príjmy síce takmer o 8 %, ale celková hrubá marža, ktorá je ukazovateľom výnosnosti a efektivity, sa zvýšila.

"Štartujeme ďalšiu etapu, ktorá už musí spočívať v tom, že ideme do rozvoja. Či už vlastného portfólia, či akvizíciami," uviedol Buryš.

Zvažujú novú linku

Tento mesiac odišiel do Poľska marketingový riaditeľ Jiří Vlasák, ktorý bude v poľskej divízii zastávať funkciu komerčného riaditeľa. Firma môže na rozvoj využiť aj prostriedky z predaja akcií, ktorý sa práve pripravuje.

"Potrebujeme mať na trhu ďalšiu silnú značku, ktorá bude jednotkou alebo dvojkou vo svojej kategórii. Je však zložité stať sa v Poľsku jednotkou v niektorej z veľkých kategórií, ten trh je na naše pomery naozaj veľký," povedal Buryš.

SkryťVypnúť reklamu

Kofola tiež v Poľsku uvažuje o stavbe novej linky s technológiou umožňujúcou výrobu nápojov bez chemickej konzervácie.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 4. 2025)
USD 1.097
AUD 1.817
CZK 25.195
JPY 160.580
CAD 1.566
GBP 0.856
HUF 407.950
PLN 4.294
CHF 0.938
SEK 11.078

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 316
  2. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 11 944
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 076
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 790
  5. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 392
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 115
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 398
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 374
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 844
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 367
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 932
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 724
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 086
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 060
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 667
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 714
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 844
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 367
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 76 932
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 724
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 086
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 14 060
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 10 667
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 714
  1. Tupou Ceruzou: Businessman
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  6. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  7. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  8. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
SkryťZatvoriť reklamu