BRATISLAVA. Paríž patrí aj medzi slovenskými dovolenkármi k najobľúbenejším mestám. Práve biznis cestovných kancelárií či zľavových portálov môže doplatiť na piatkové teroristické úroky.
Problémy by mohli mať aj slovenské prepravné spoločnosti.
Aké veľké môžu byť straty v cestovnom ruchu, v súčasnosti nie je možné povedať. Prognostik Slovenskej akadémie vied Vladimír Baláž hovorí, že by malo ísť len o krátkodobý výpadok príjmov.
Zájazdy presunú či zrušia
Spoločnosť RegioJet ponúka zájazdy z Prahy do Paríža, linku zatiaľ nezrušila.
Hovorca Aleš Ondrůj povedal, že očakávajú, že ľudia budú cesty zrušiť alebo posúvať. „Preto im ponúkame odklad zájazdu až o 12 mesiacov.“
Od pondelka telefonáty či emaily od zákazníkov očakáva aj cestovná kancelária Invia. Doteraz sa jej podľa hovorcu Ivana Šidla nič podobné v takejto obľúbenej destinácii nestalo. „Momentálne nevieme odhadnúť, aký do bude mať dosah. Zrejme budeme klientom odporúčať, aby najbližšie týždne necestovali.“
Prepravcovia budú čakať
Francúzsko od piatka sprísnilo kontroly na hraniciach, pohyb tovaru medzi krajinami by sa tak mohol spomaliť.
Väčšina spoločností podľa Baláža už nemá sklady, ale funguje s dodávkami na presný čas. Zdržanie na hraniciach automaticky spomalí ich výrobu, čím môžu prísť o značnú časť príjmov.
Väčším problémom by podľa generálneho tajomníka Združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Pavla Reicha bolo, keby kontroly zaviedli všetky štáty či keby uzavreli hranice. „Spoločnosti by tak museli prehodnotiť trasy aj časy dojazdov. Strata času vždy negatívne ovplyvňuje biznis.“
Autá si kúpia tak či tak
Kontroly by mohli skomplikovať logistiku aj našim automobilkám. Chuť Francúzov kupovať nové autá však teroristické úroky neznížia. „Nemyslím si, že to môže výrazne ovplyvniť predaj automobilov vo Francúzsku,“ povedal Jaroslav Holeček zo Zväzu automobilového priemyslu na Slovensku.
Teroristické útoky by preto nemal pocítiť ani trnavský závod francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën. Vlani vyrobil takmer 260-tisíc áut, a to Peugeot 208 a Citroën C3 Picasso.
Najčastejšie putujú k zákazníkom do Nemecka, Francúzska a Talianska. Hovorca závodu Peter Švec povedal, že je ešte príliš skoro komentovať dosah na automobilový priemysel.