SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Vlaky zadarmo môžu byť drahšie

Podľa odborníčky sa aj pre vlaky zadarmo nevie slovenská železnica zbaviť nálepky „pre chudobných“, pričom v Európe je opačný trend

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - SITA)

.

BRATISLAVA. Pred rokom štát spustil bezplatné cestovanie v dotovaných vlakoch. Kabinet Roberta Fica si naplánoval, že tento balíček pre študentov a dôchodcov ho vyjde na trinásť miliónov eur.

Po jeho ročnom fungovaní si už nie je taký istý, že to nebude drahšie.

„V súčasnosti je vyčlenených trinásť miliónov eur ako minimálny odhad výpadku tržieb železničných dopravcov po zavedení bezplatného cestovania na slovenských železniciach, ktoré sú zabezpečené v rozpočte,“ vraví hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Presnejšie čísla rezort Jána Počiatka stále nechce povedať. Kóňa skonštatoval, že skutočné dosahy budú známe až po skončení kalendárneho roka. Vtedy ministerstvo vyhodnotí plnenie zmlúv, ktoré má podpísané s jednotlivými dopravcami.

Výpadok tržieb?

Súkromný dopravca RegioJet, ktorý premáva na linke Bratislava – Komárno, však hlási straty. Za prvých deväť mesiacov tohto roka mu vypadli tržby za skoro 400-­tisíc eur.

Kým vlani mal za rovnaké obdobie tržby vo výške približne 1,8 milióna eur, tento rok poklesli približne na sumu 1,4 milióna eur. Stalo sa to napriek tomu, že počet klientov mu medziročne stúpol o viac ako 300­-tisíc.

RegioJet však upozorňuje. Popri prepade tržieb podľa jeho hovorcu Aleša Ondrůj treba rátať aj s nárastom nákladov na spotrebu materiálu, prevádzku či zamestnancov.

„Okrem prepadu tržieb by mal štát teda kompenzovať i zvýšené prevádzkové náklady,“ dodal Ondrůj.

V minulosti sa odhadovalo, že RegioJet by mal za premávanie na linke medzi Bratislavou a Komárnom dostať z dôvodu bezplatného cestovania navyše jeden milión eur.

Štátna Železničná spoločnosť Slovensko mala za bezplatné cestovanie seniorov a študentov dostať dotáciu 12 miliónov eur. Firma však nepovedala, či zaznamenala prepad tržieb a ak, aký veľký.

Skonštatovala len, že za deväť mesiacov roka 2015 celkovo previezla 41,3 milióna ľudí, z toho bezplatne vyše 17,6 milióna. Ide teda o 43 percent zo všetkých cestujúcich vo vlakoch, za ktoré platí dotáciu štát.

Toto číslo bývalý šéf Železničnej spoločnosti Slovensko Pavel Kravec považuje takpovediac za ekonomickú katastrofu aj napriek tomu, že manažment spoločnosti zavedenie cestovania zadarmo zvládol dobre.

„Toto musí zaplatiť štát, a teda určite to bude o niekoľko miliónov viac, než sa na začiatku predpokladalo,“ domnieva sa Kravec. Presnú sumu nevedel odhadnúť.

Okrem možného zníženia tržieb štátnemu dopravcovi zrejme rástli aj náklady, napríklad na čistenie vlakov, na prevádzku či jeho zamestnancov. V prvej fáze zavedenia novinky si štátny dopravca musel napríklad prenajať vagóny od Českých dráh. Za 44 dní prenájmu im zaplatil 240-­tisíc eur.

Kliknite pre zväčšenie:

Príplatky zadarmistov

Na bezplatné cestovanie sa za necelý rok prihlásil takmer milión ľudí, z toho platných registrácií je okolo 900­-tisíc.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (4. 7. 2022)
USD 1.043
AUD 1.538
CZK 24.753
JPY 141.050
CAD 1.349
GBP 0.867
HUF 401.110
PLN 4.717
CHF 1.003
SEK 10.778

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  2. Má len 17 rokov a pracoval už pre americkú armádu aj slovenské ministerstvo
  3. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  4. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  2. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  3. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  4. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  5. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  6. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 756
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 834
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 527
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 423
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 364
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 883
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 385
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 858

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 988
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 699
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 045
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 601
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 934
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 102
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 896
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


10 h

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 21 988
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 699
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 045
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 601
  5. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 957
  6. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 3 934
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 102
  8. Monika Kusendová: Bežky-pešky po Chorvátsku: Od Cresu, cez Krk, Rab až do Národného parku Velebit 2 896
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu