BRATISLAVA. Poplatok za výstavbu v mestách a obciach by sa nemal týkať rodinných domov s podlahovou plochou do 150 štvorcových metrov (m2).
Vyplýva to z pozmeňujúceho návrhu k zákonu o miestnom poplatku za rozvoj z dielne poslancov Národnej rady (NR) SR Igora Chomu a Richarda Rašiho (obaja Smer-SD). Zákonom by sa mal parlament zaoberať v druhom čítaní na prebiehajúcej novembrovej schôdzi.
Poplatok=príjem obce
Navrhovaný finančný nástroj by si každá obec zaviedla na základe dobrovoľnosti vlastným všeobecne záväzným nariadením. Poslanci mu pripisujú tri funkcie, a to príjmovú, rozvojovú a protikorupčnú.
Jednak by bol tento poplatok príjmom obce, slúžil by ako jeden zo zdrojov na vybudovanie sociálnej a technickej infraštruktúry potrebnej pre stavebný rozvoj a zároveň by obmedzil ochotu zúčastnených strán dohodnúť sa na rôznych plneniach.
Vplyv na výšku poplatku budú mať údaje zo stavebného povolenia, ktoré bolo vydané stavebníkovi. Platiť by sa mal jednorazovo, sadzbu si určí obec a pre jednotlivé časti jej územia môže byť rôzna.
Zákon stanovuje minimálnu výšku 10 eur za m2 podlahovej plochy nadzemnej časti stavby a pôvodne navrhovaná maximálna sadzba 45 eur by sa mala podľa pozmeňujúceho návrhu znížiť na 35 eur za každý aj začatý m2 takejto plochy.
Poplatok by sa nemal vzťahovať na stavby sociálnej a technickej infraštruktúry, drobné stavby či stavebné práce v rámci odstraňovania porúch a havarijných stavov.
Okruh stavieb, ktoré nie sú predmetom poplatku, sa po pripomienkovom konaní rozšíril o stavby slúžiace na sociálnoprávnu ochranu detí a sociálnu kuratelu aj stavby slúžiace na obranu štátu.
Diskriminačné opatrenie
Predložený pozmeňujúci návrh nepočíta ani so spoplatnením stavby rodinného domu s podlahovou plochou do 150 m2. To sa nepáči Inštitútu urbánneho rozvoja.
Uvedené je v príkrom rozpore s proklamovaným cieľom zákona, podľa ktorého mal predchádzať nekontrolovanej výstavbe satelitov bez potrebnej infraštruktúry.
Zároveň ide o nekoncepčné diskriminačné opatrenie, napríklad voči mladým rodinám, ktoré si môžu dovoliť len malometrážne byty, a nie kúpu pozemku a výstavbu domu mimo mesta, zdôvodnil.
Občianske združenie návrhu vyčíta aj vysoké sadzby poplatku, ktoré môžu predražiť výstavbu a znížiť dostupnosť bývania. Chýba mu tiež možnosť započítania investícií, ktoré do infraštruktúry na základe požiadaviek obce investor zrealizuje.
Zákon navyše podľa neho negarantuje účelové využitie výnosov z tohto poplatku na rozvoj daného územia. Poslancov preto inštitút oslovil so žiadosťou o priestor na ďalšiu diskusiu a prepracovanie návrhu.