SME

Rezort dopravy nezmenil postoj k tragédii pri Iliašovciach

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ani po vyše troch rokoch od tragédie pri Iliašovciach na Spiši nevidí dôvod na prehodnotenie postoja. Tvrdí, že výsledky vyšetrovania len potvrdili jeho vtedajšie vyjadrenia.

"V tomto prípade je neoddiskutovateľné, že podporná konštrukcia, ktorá bola na stavbe použitá, je to najlacnejšie riešenie. Je otázne, ako by sa stavebník zachoval a akú technológiu by použil, ak by pri výstavbe diaľnic počas predchádzajúcej vlády nevznikol neprimeraný tlak na ceny, ktorý viedol k nereálnym a často podnákladovým cenám," informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Po páde rozostavaného mosta na prvom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov začiatkom novembra 2012 minister dopravy Ján Počiatek (Smer) hľadali príčinu nešťastia v lacnej výstavbe diaľnic vysúťaženej za jeho predchodcu Jána Figeľa (KDH).

Zahynuli vtedy štyria robotníci a dvanásť ľudí sa zranilo. Polícia už obvinila nemeckú statičku. Zhotoviteľom tohto úseku diaľnice pri Levoči boli spoločnosti Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s., tragédia sa stala v časti, za ktorú zodpovedala česká spoločnosť.

Podpornú konštrukciu dodala firma Skruže Weise SK, k. s. z Popradu, jej spoločníkmi sú traja Nemci z Dortmundu. Prvý úsek D1 Jánovce - Jablonov od Spišského Štvrtka po Levoču v dĺžke 9 kilometrov slúži motoristom od 20. októbra.

Figeľ: Skúsenosti a profesionalitu buď nemali, alebo zanedbali

Polícia podľa predsedu KDH Jána Figeľa usvedčila predstaviteľov Smeru z toho, že po tragédii šírili klamstvo namiesto toho, aby prijali politickú zodpovednosť. Na základe zmluvy sa mal použiť iný typ skruže (podpornej konštrukcie), ako bol použitý.

SkryťVypnúť reklamu

"Stavebný dozor vykonávala Národná diaľničná spoločnosť spadajúca pod ministra dopravy Jána Počiatka. Stavebný dozor musel o zmene skruže z výsuvnej na pevnú vedieť. NDS ako dozor musela schváliť debnenie podpornej konštrukcie aj pred samotným betónovaním, čiže musela podpísať, že je to postavené dobre a bezpečne, podľa platných noriem," uviedol Figeľ.

Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty STU povedal, že keď statik vypočíta, že tieto podpery vydržia, tak to chce naozaj veľkú dávku skúseností, aby to dozor zastavil.

"Národná diaľničná spoločnosť tieto skúsenosti a profesionalitu buď nemala alebo zanedbala. Pri tragédii vyhasli štyri ľudské životy, ktoré už nevrátime späť, ale snáď sa aspoň poučíme, aby sa to už pri ďalších stavbách neopakovalo," upozornil Figeľ.

SkryťVypnúť reklamu

Okamžite prijali opatrenia

Očakáva, že vyšetrovanie povedie k potrestaniu vinníkov. Pripomenul, že minister Počiatek namiesto toho, aby na funkciu abdikoval, tak hľadal vinníka aj s premiérom Ficom v opozícii. Líder KDH nečaká, že za klamstvá, ktoré o nehode a o problémoch pri výstavbe diaľnic šírili, sa ospravedlnia.

"Z klamstva ich znova usvedčuje samotná slovenská polícia výsledkami svojho vyšetrovania," dodal Figeľ.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že okamžite po nehode prijalo operatívne opatrenia, aby sa podobná tragédia už neopakovala. NDS nechala preveriť všetky rozostavané mostné konštrukcie aj bezpečnosť práce na diaľničných stavbách.

"Okrem úsekov na D1 Jánovce - Jablonov sme v tom čase skontrolovali aj 28 mostov na stavbe D1 Dubná Skala - Turany a pätnásť mostov na stavbe D1 Fričovce - Svinia. Minister zároveň rozhodol, že na všetky dočasné podporné konštrukcie budú zhotovitelia predkladať aj nezávislý statický posudok od autorizovaného odborníka," uviedol Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Zle vypočítaný projekt

Úlohou stavebného dozoru je podľa ministerstva kontrola, či je všetko na stavbe v súlade s projektom. V tomto prípade to tak bolo, ale projekt bol zle vypočítaný.

"Nie je úlohou dozoru či stavbyvedúceho z hlavy na mieste stavby prepočítavať výpočty statika, nie je to ani reálne. Práve preto sa dnes na takýchto stavbách vyžaduje dodatočný kontrolný výpočet statika. Príčinu nehody a vinníkov jasne určuje výsledok vyšetrovania, ktorý nie je v našej kompetencii komentovať," dodal.

Tragédia poznačila aj výstavbu druhého úseku D1 Jánovce - Jablonov, ktorý bude odovzdaný do užívania v pondelok. Pri výbuchu trhavín v tuneli Šibenik zahynul strelmajster.

"V tomto prípade vyšetrovanie preukázalo konkrétne pochybenia jednotlivca, a nie systémové zlyhanie," poznamenal Kóňa. Túto diaľnicu v dĺžke 9,5 km postavilo združenie na čele so spoločnosťou Eurovia SK, a.s. Zmluvná cena prác bola 126,26 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty (151,51 milióna eur vrátane dane).

SkryťVypnúť reklamu

Výstavba časti diaľnice od Levoče po Spišské Podhradie sa začala v júni 2012 a pôvodne mala byť ukončená v júli tohto roka. Súčasťou úseku je privádzač Levoča v dĺžke 985 metrov a tunel Šibenik (591 metrov). Lehota výstavby bola predĺžená pre zabezpečenie stability horninového masívu v oblasti zárubného múru.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 942
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 076
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 5 971
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 096
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 795
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 598
  7. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 418
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 341
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 896
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 861
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 566
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 032
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 623
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 622
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 161
  8. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 5 712
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Poškodený most v Poprade.

Rezort sa spolieha na analýzu za 7,6 milióna.


2
Qatar airways

Celkové údaje o príjmoch a počte cestujúcich zatiaľ nie sú k dispozícii.


TASR
Skupina Be Group pôsobila na Slovensku od roku 2005.

Švédsky koncern Be Group odišiel zo Slovenska neslávne.


Na archívnej snímke demonštranti protestujú proti masového turizmu v Barcelone.

Španielsko vlani prilákalo rekordných 94 miliónov turistov.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 896
  2. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 861
  3. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 566
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 8 032
  5. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 623
  6. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 622
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 6 161
  8. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 5 712
  1. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  2. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  3. Tupou Ceruzou: Krížovka
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  5. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  6. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  7. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
SkryťZatvoriť reklamu