BRATISLAVA. Európa zažíva nový boom obchodných centier, prichádzajú nové formáty. Za rozmachom je stúpajúci dopyt zákazníkov a nedočkaví investori, tvrdí poradensko-realitná spoločnosť Cushman & Wakefield.
Do konca roka 2016 očakáva nárast nových maloobchodných plôch o 9,7 miliónov metrov štvorcových. A postupnú premenu ich formátu.
Developeri opäť vo forme
Francúzsko 851-tisíc metrov štvorcových, Taliansko 634-tisíc, Nemecko 230-tisíc, Poľsko 570-tisíc, Česká republika zhruba 85-tisíc štvorcových metrov. Slovensko 89-tisíc štvorcových metrov. To sú podľa Cushman & Wakefield plány na výstavbu nových obchodných centier alebo rozšírenie tých existujúcich (za 2. polrok 2015 a celý rok 2016).
Po dvoch slabších rokoch sa developeri opäť dostávajú do formy. Nové projekty nielen chystajú, ale i stavajú, prenajímajú a predávajú krátko po dokončení investorom, píše spoločnosť v tlačovej správe.
"Nové projekty vznikajú po celej Európe. Medzi najaktívnejšie patrí možno prekvapivo Španielsko a Taliansko, ktoré prechádzali náročnejším ekonomickým obdobím. Robustnú aktivitu vykazujú taktiež tradičné trhy vo Veľkej Británii, vo Francúzsku alebo v Nemecku. Nečakaný rozmach maloobchodu vidíme rovnako v Škandinávii," komentuje situáciu Jonathan Hallett, partner a výkonný riaditeľ Cushman & Wakefield v strednej a východnej Európe.
Galérie a menšie formáty
Menia sa formáty obchodných centier. V západnej Európe a v severských štátoch a do budúcna zrejme i v Českej republike developeri hovoria o "life-style galériách", nielen o obchodných alebo nákupných centrách. Väčší dôraz sa dáva architektúru, vnútorný dizajn, koncepty zahŕňajú voľnočasové aktivity ako šport či wellness. Jednu z kľúčových úloh majú gastro prevádzky.
Ďalším trendom, ktorý badať aj na Slovensku, je zmenšovanie nových a pripravovaných projektov na spravidla okolo 20 až 30 000 štvorcových metrov. Významná časť takýchto centier sa nachádza v regiónoch v menších mestách.
Za posledný rok sa na Slovensku otvorili tri nákupné centrá (City Arena v Trnave, Forum v Poprade a Galéria v Lučenci. Veľkou rekonštrukciu uskutočnili v bratislavskom Auparku s dôrazom na moderný interiér. V nasledujúcich rokoch je naplánované rozšírenie Eurovea v Bratislave a taktiež výstavba nových nákupných centier ako napríklad Forum v Prešove a ďalších, vymenováva zmeny na Slovensku Matúš Furman z Cushman & Wakefield na Slovensku.
Autor: ht