BRATISLAVA. Slovenskému trhu s priemyselnými nehnuteľnosťami sa v minulom roku darilo, rástli investície do budov určených pre priemysel a logistiku a neobsadenosť priestorov klesala. Rok 2016 by mal podľa očakávaní poradenských firiem pôsobiacich v oblasti komerčných realít svojou aktivitou nadviazať na ten predchádzajúci.
Vývoj na všetkých hlavných trhoch s priemyselnými a logistickými priestormi v Európe označil Tomáš Horváth zo spoločnosti Colliers International za pozitívny. Tento trend je citeľný aj na Slovensku. Miera neobsadenosti klesla pri priemyselných budovách zo 7,3 percenta na konci roka 2013 na 3,3 % na konci prvého polroka 2015. V druhom polroku 2015 pribudlo na západnom a východnom Slovensku v rámci rozširovania existujúcich parkov viac ako 100.000 štvorcových metrov, zhodnotil.
Priaznivý vývoj na trhu v uplynulom roku potvrdzuje aj konzultantka oddelenia priemyselných nehnuteľností spoločnosti JLL Michaela Tomková. Rok 2015 bol na slovenskom priemyselnom trhu silný nielen čo sa výstavby týka, ale aj z pohľadu nájomnej aktivity. Pri najväčších transakciách mali zastúpenie spoločnosti z oblasti elektronického obchodu, logistiky a automobilového priemyslu, priblížila. V tomto roku predpokladá nadviazanie na optimistický vlaňajšok a ďalší nárast trhu.
Vzhľadom na nízku neobsadenosť priestorov predpovedá Horváth pre rok 2016 citeľný trend výstavby hál šitých na mieru a tiež špekulatívnej výstavby. Zásobu pozemkov pripravených na výstavbu považuje za dostatočnú. Či už ide o klasické lokality rozvíjané domácimi alebo zahraničnými developérmi, ako sú Malacky, Lozorno, Bratislava, Senec, Trenčín, Žilina, Prešov, Košice, alebo novovznikajúce lokality, napríklad priemyselná zóna Sereď-Juh a ďalší rozvoj Nitry v súvislosti s príchodom Jaguar Land Roveru, respektíve revitalizácie už zaužívaných brownfieldov, opísal.
Na umiestnenie logistických projektov podľa neho vplýva najmä dobrá dostupnosť z diaľnice, požadované nájomné a ponúkaný technicky štandard. Na umiestnenie výrobných závodov zahraničných investorov vplývajú okrem už uvedených faktorov aj povolenia pre daný typ výroby, dostupnosť kvalifikovanej pracovnej sily, možnosť získať štátne dotácie a podobne, dodal konzultant Colliers International.
Ako upozornil, väčšiu mieru výstavby v priemyselnom sektore blokujú odlišné očakávania klientov, developerov a financujúcich bánk. V súčasnosti sa dĺžky kontraktov v logistike pohybujú v rozpätí od jedného do troch rokov, čo nie je v línii s očakávaniami bánk a fondov, ktoré stoja za developermi a očakávajú dlhodobé kontrakty, teda päť až 10 rokov pre uvoľnenie financovania pre daný projekt, vysvetlil Horváth.
Zároveň je presvedčený, že sa nevyužíva potenciál geografického umiestnenia Slovenska v strede Európy, čo má byť spôsobené najmä výrazne menším trhom oproti susedným štátom. Slovensko malo k prvému polroku 2015 k dispozícii iba 1,3 milióna m2 prenajímateľných plôch v štandarde A. Pre porovnanie, napríklad v Českej republike je 3,5-násobne väčší trh. Limity trhu pociťujú tak developeri, ako aj nájomcovia, uzavrel Horváth.