BRATISLAVA. V uplynulých dvadsiatich rokoch bol ťahúňom rozvoja priemyselných nehnuteľností v strednej Európe automobilový priemysel. Ďalší vývoj v tomto regióne môže byť iný a trendy začnú určovať e-shopy. Hovorí to v prognóze Cushman & Wakefield. Slovensko však nateraz zostáva výnimkou.
V strednej Európe dnes existuje takmer dvadsať miliónov štvorcových metrov moderných priemyselných plôch, ktoré sú určené na prenájom. Záujem o ne je silný, podiel voľných plôch klesol na historické minimum 5,7 percenta. Pre porovnanie – podiel voľných kancelárií je dvojnásobný (12 percent). Vyplýva to zo zistenia spoločnosti Cushman & Wakefield, ktorá dlhodobo sleduje trh priemyselných nehnuteľností na Slovensku, v Českej republike, v Poľsku, v Maďarsku a v Rumunsku.
Trhom v strednej Európe hýbe stále silnejší segment e-commerce. „Toto však úplne neplatí aj pre slovenský trh, keďže na ňom fungujú traja výrobcovia automobilov a štvrtý je na ceste,“ hovorí Martin Hudák, Senior konzultant v priemyselnom tíme Cushman & Wakefield na Slovensku.
Tak či tak, na trhu sa rozvíjajú lokálne i zahraničné e-shopy. Niektoré idú cestou budovania pobočiek na domácom trhu, iné expandujú do zahraničia. E-shopy si vytvárajú aj kamenné obchody.
Pracovná sila v stredoeurópskom regióne je kvalifikovaná a nepomerne lacnejšia. Taktiež ceny za prenájom je možné často vyjednať pod úroveň nájomného v lokalitách na západ od slovenských hraníc, píše v správe k analýze Cushman & Wakefield.
K najvýznamnejším transakciám v oblasti e-commerce patrili v uplynulých dvoch rokoch TIM S.A. (30 000 m2), Mall.pl (cez 9 500 m2), Home24 (26 400 m2), Oponeo (12 000 m2) v Poľsku, Amazon (133 000 m2), Mall.cz (29 000 m2), Exiteria (11 000 m2) v Českej republike a Alza.sk na Slovensku.
Ďalším trendom je zväčšovanie dopytu po veľkosti budovy a nie sú výnimkou požiadavky na 100-tisíc až 150-tisíc štvorcových metrov.
Autor: ht