BRATISLAVA. Spotrebiteľská situácia pre slovenského občana je stále zložitá a zlepšuje sa len veľmi pomaly. Konštatovali to na tlačovej besede zástupcovia Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS).
Okrem dlhodobých klasických spotrebiteľských problémov sa podľa ZSS kryštalizujú nové problémové oblasti pre občana. Ako priblížilo združenie, vlastník rozdrobených pozemkov sa ťažko orientuje v agende katastra. Zápisy sú často neúplné a neaktuálne, o čom drobní vlastníci, nielen z tej najstaršej generácie, nemajú často ani poňatie. "Takúto situáciu môžu využívať realitné spoločnosti, ktoré si potom účtujú za svoje služby vysoké poplatky. Súčasťou problému je, že občania nepoznajú svoj majetok, a to pozemky, ich počet, umiestnenie, hodnotu, kto ich a ako využíva," poznamenali zástupcovia.
Spomínaný problém s pozemkami sa ešte znásobuje podľa ZSS striedaním generácií. "Súvisí s tým aj problém prenájmu pôdy, jeho ceny. Preto chceme v spolupráci s Ministerstvom pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR pripraviť poradenstvo pre občanov aj v tejto oblasti," vyhlásili zástupcovia združenia.
Spotrebiteľská kultúra ako výsledok pôsobenia legislatívy, vzdelávania a informovania spotrebiteľov, aktívneho pôsobenia orgánov trhového dohľadu, súdov je podľa ZSS stále nedostatočná a zvyšuje sa len veľmi pomaly.