Bratislava 20. februára (TASR) - Reklama je "normálnou" súčasťou moderného života a je aj súčasťou ekonomiky. Reklama prináša potrebné tipy pri nákupe a dôležitá je aj pre hospodárstvo. Najviac podľa reklamy nakupujú Slováci a potom Česi.
Vyplýva to z prieskumu agentúry Taylor Nelson Sofres (TNS), ktorý koncom minulého roka uskutočnila v ČR, Maďarsku, Poľsku a na Slovensku. Väčšina populácie vo všetkých štyroch krajinách viac či menej považuje reklamu za súčasť moderného života, je to pre ňu "niečo normálne", čo patrí k bežnému životu, a je aj súčasťou ekonomiky. Výrazne prevažujú Slováci (88,7 %), ktorí považujú reklamu za súčasť moderného života a častejšie ako ostatní oceňujú, že reklama im prináša potrebné tipy pri nákupe. Často tiež zdôrazňujú potrebu reklamy pre hospodárstvo a jej podiel pri zaisťovaní pracovných miest.
Uľahčenie nákupov na základe informácií, získaných z reklamy, relatívne najčastejšie uvádza maďarská populácia. Väčšina Čechov považuje reklamu za normálnu, bežnú súčasť moderného života (82,8 %) a oceňuje jej úlohu, ktorá umožňuje existenciu stále väčšiemu počtu médií a tým aj názorovú pestrosť. Viac ako 65 % Čechov súhlasí s potrebou reklamy pre hospodárstvo krajiny.
Relatívne najčastejšie priznávajú nákup na základe reklamy Slováci (40,8 %) a Česi (37,9 %). Poľská verejnosť sa k takýmto nákupom priznáva v 32 %. Najčastejšie ovplyvnenie reklamou odmietajú Maďari: priznáva ho len 19 % a viac ako 70 % deklaruje názor, že na základe reklamy nekúpili nič.
Viac ako polovica českej a slovenskej populácie požaduje od reklamy predovšetkým pravdivosť, táto požiadavka je tiež dôležitá pre 46,5 % Poliakov. Česi, Slováci a Poliaci rovnako zdôrazňujú dôveryhodnosť reklamy. Maďarská verejnosť stavia na prvé miesto vtipnosť, nápaditosť a originalitu, spoločne so Slovákmi a Poliakmi aj zrozumiteľnosť predávaných informácií.
Vtip je dôležitý tiež pre tretinu populácie v ostatných krajinách (Poľsko, Slovensko, Česko). Na tom, aby reklama prinášala informácie, najviac záleží Čechom a spoločne s Maďarmi a Poliakmi oceňujú schopnosť reklamy upútať pozornosť. Štvrtina populácie vo všetkých krajinách chce, aby bola reklama ľahko zapamätateľná. "Rozdiely v uvedených požiadavkách môžeme pochopiteľne nájsť v rôznych cenových skupinách. Líšia sa aj z hľadiska jednotlivých sociodemografických znakov," uvádza prieskum TNS.