Tokio 1. apríla (TASR) - V Japonsku sa začal dnes nový fiškálny a hospodársky rok. Krajina doň vstúpila so silnými automobilkami. Sú také silné ako ešte nikdy v minulosti. Jeho elektronické firmy si upevňujú pozície na svetovom trhu. Japonské oceliarne zvyšujú odbyt na ázijských trhoch. Japonsko má všetky dôvody na to, aby svoj nový hospodársky rok vítalo radostne.
Na prvý pohľad sa zdá, že je všetko v najlepšom poriadku. Japonské spoločnosti predpokladajú, že ich zisk v hospodárskom roku 2002/03 vzrastie o 23 %. Pričom napríklad Toyota Motors dosiahne rekordný výsledok.
Výskumný ekonomický ústav Daiwa sa však domnieva, že na začiatku tohto fiškálneho roka nejestvujú dôvody na sebauspokojenie. Aj najlepšie japonské firmy by totiž utrpeli ekonomickým poklesom v USA a Ázii. Zisk v novom roku by mohlo zvýšiť len rýchle skončenie vojny v Iraku.
Pracovník ústavu Hiroši Watanabe povedal, že si mnohé japonské firmy možno ublížili tým, že v reštrukturalizácii pokročili veľmi ďaleko. Znížili výrobné náklady a teraz by potrebovali, aby vzrástol predaj produktov. Ak sa však vojna v Iraku neskoční rýchlo, doma už nebudú mať čím vykrývať straty z nerealizovaných obchodov.
Vojnový bumerang by smrteľne zasiahol firmy orientované na domáci trh, slabý bankový systém, stagnujúce stavebníctvo a malých obchodníkov, ktorých sužuje deflácia.
Dobré vyhliadky na rast v novom fiškálnom roku majú japonské oceliarne, elektronické firmy a automobilky. Papierne a celulózky by mali dosiahnuť veľmi vysoký rast.
Všetko však môže zmeniť dlhá vojna, ktorá by znížila výdavky amerických spotrebiteľov. Avšak podnikanie s nehnuteľnosťami a stavebníctvo v Japonsku budú aj tak čeliť obrovským problémom. V Tokiu sa zvyšuje počet voľných budov, čo sa prejavuje aj v poklese zisku tohto odvetvia ekonomiky o 5,6 %. Ďalším bojiskom bude japonský maloobchod. Analytici sa domnievajú, že maloobchodný obrat tento rok vzrastie o 1 %. Bude ho charakterizovať ostrý konkurenčný boj medzi veľkoobchodnou sieťou Aeon Co Ltd a nastupujúcou spoločnosťou Wall-Mart Stores Inc. na japonskom trhu. Firmy, keď nemajú veľa priestoru na znižovanie výrobných nákladov, budú sa zrejme usilovať o lepšie ceny.