Kastelec 17.apríla (TASR) - Pracovníci Banských stavieb (BS), a. s., Prievidza, dnes v Slovinsku pri meste Kastelec slávnostne prerazili rovnomenný diaľničný tunel, ktorý tam budujú od decembra minulého roka. Je to už štvrtý tunel, ktorý prievidzskí tunelári razia v tejto krajine.
Objednávku na vybudovanie dvoch 2 200 metrov dlhých súbežných rúr tunela Kastelec za približne 3,8 milióna eúr prvý raz v histórii Banské stavby v zahraničí realizujú ako dodávku na kľúč. Je to ocenenie nielen kvalitnej práce baníkov, ale tiež organizačných schopností technikov. Na výstavbe všetkých doterajších tunelov za hranicami Slovenska sa totiž BS podieľali iba ako subdodávatelia. Na Kastelci tak mohli využiť techniku, ktorú nemali kde nasadiť od skončenia prác na razení tunela Branisko.
Minister dopravy Slovinska Jakub Presečnik v príhovore ocenil podiel slovenských odborníkov na výstavbe dopravnej infraštruktúry v ich krajine. Tunel Kastelec pomôže dokončiť hlavný európsky koridor, spájajúci Viedeň so slovinským prímorím.
Tunel sa nachádza v Slovinskom krase v blízkosti Jadranského mora. Takmer 80-členný kolektív ho razí po častiach takzvanou novou rakúskou tunelárskou metódou pomocou vrtnotrhacích prác. Vyrazené dielo zabezpečujú striekaným betónom, potom bude nasledovať definitívne ostenie tunela. Podľa slov vedúceho strediska BS v Slovinsku Antona Petka je tunel situovaný vo vápencovom krasovom pohorí, čo im často sťažuje prácu. Niekoľkokrát totiž narazili na menšie i väčšie jaskyne a komíny, ktoré museli netradičnými postupmi prekonávať. Napriek tomu v minulom mesiaci dosiahli rekordný výkon. Za 31 dní v oboch rúrach vyrazili 631 metrov vrchnej časti tunela takzvanej kaloty. To im umožnilo dobehnúť zameškané a dostať sa do konca oproti pôvodnému rozpisu do niekoľkodňového predstihu.
Po prerazení oboch tunelových rúr, čo prináša najmä výhodu priebežného vetrania pracovísk, budú pokračovať razením ústupku v spodnej časti tunela. Obe tunelové rúry by mali dokončiť v polovici júla tohto roka.