Bratislava 26. mája (TASR) - Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) vykonala v roku 2002 kontrolu 24,5 tisíca prevádzok, z nich malo nedostatky 54 %. Pozastavenie predaja tovaru predstavovala objem 545 miliónov Sk a udelené pokuty 46,34 milióna Sk, z nich bolo 20 až 30 % nevymožených. Výnosy z pokút dosiahli takmer 40,5 milióna Sk.
Rezort hospodárstva SR, ktorý zastrešuje SOI, zabezpečil na odobratie a analýzu vzoriek dva milióny Sk. Analýzu vykonávali skúšobne a laboratóriá spravované Úradom pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR. Kým v roku 2001 metodika kontroly mala charakter predtrhový, vlani už potrhový, teda kontrole podliehal tovar v obchodnej sieti určený na predaj.
Inšpektori kontrolovali bezpečnosť a kvalitu tovaru ako aj poctivosť predaja. Z celkovo odobratých a nakúpených vzoriek bolo hodnotených 259 vzoriek, z nich podliehalo skúšaniu 235, čo vykonalo 195 autorizovaných osôb. Až v 84 % sa podozrenia z nedodržania bezpečnosti a kvality tovarov potvrdili, čo bola vysoká efektivita, konštatovala riaditeľka SOI Nadežda Machútová. Inšpektori zistili 20 výrobkov nebezpečných pre spotrebiteľa, z nich dominovali elektrické svietiace reťazce na vianočný stromček. Medzi dôvodmi, ktoré podnikateľské subjekty nemali na prevádzkach v poriadku a prekročili tak technické normy na bezpečnosť výrobku, riaditeľka menovala najmä neplnenie si informačnej povinnosti a nedodržanie zhody tovaru. Kvalita ako záporný parameter figuroval z celkového porušenia noriem iba tesne nad 3 %.
Ako ďalej povedala, inšpektori v roku 2002 potvrdili oproti roku 2001 väčšiu poctivosť predaja v obchodných prevádzkach. Ich zistenia na vzorke 14 000 kontrolovaných nákupov ukázali, že predraženie kleslo o 25 %, teda na každých 100 Sk nákupu boli 2 Sk účtované v neprospech spotrebiteľa.
Na území Slovenska všetky OI dostali na stôl 3 534 sťažností a podnetov, z nich bolo 47,5 % opodstatnených. Predmetom nespokojnosti spotrebiteľov boli telekomunikačné služby, bytové správy, najmä na vyúčtovania za bývanie, čistiarne a práčovne, v nepotravinovom tovare obuv, textil a spotrebná elektronika. Inšpektori uložili spolu 25 000 pokút a opatrení na mieste. Podnikatelia, najmä nadnárodní, chápu preventívne opatrenia SOI v prípade odhalenia nedostatku na tovare a okamžite robia nápravu, chránia si obchodnú značku. Opačnú skúsenosť, povedala riaditeľka, signalizujú trhoviská, respektíve predajcovia. Až v 60 % splnili postihnutí podnikatelia uložené opatrenia.