Sobota, 22. február, 2020 | Meniny má Etela

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Bývajte v luxusnom sklade s balkónom a WC. Zn.: Od Kmotríka (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 >

Hodnoť

 

Ocividne autor clanku nevie skror vôbec o com hovori, ked pise o obchadzani uzemneho planu apartmanmi.
 

Tak mu to, a aj nam,

vysvetli. Rovno tu.
 
Hodnoť

 

Nech žijú podvodníci, ktorých je u nás neúrekom a v tomto Mafialande sa im darí nadmieru. Našim národným športom je kradnúť, podvádzať a klamať.
 
Hodnoť

 

Niektoré nové projekty reálne tiež pôsobia ako sklady, aj keď sa nominálne profilujú ako obytné zóny. Aký je potom medzi tým vlastne rozdiel z pohľadu obyvateľa?
 
Hodnoť

zbytočne vytvaranie

problemov v buducnosti, z tohto by vzniklo ghetto
 

 

Násilie štátu, ktorý si uzurpuje právo hovoriť do posledného detailu, čo si človek môže na svojom pozemku postaviť za svoje peniaze, je už fakt nechutné. Čo je koho do toho, že tam chce urobiť viac bytov, než nejaký arogantný úradník určil systémom plieskania sa po bruchu. Preto sú také extrémne drahé byty v BA, lebo štát svojimi reguláciami výstavbu brutálne predražuje.
 

 

Tuším aj tebe klepli po prstoch za nejaký megaprojekt 38-izbovej dvojgarsónky:-))
 

 

Suhlasim, nech uz stat prestane kradnut od chudakov potrebujucich byvanie a nech sa konecne stavaju lacne byty, treba to,vysvetlit jaaty, pente a dalsim mafiam...
 

 

Žiadne "si" postaví a ani na "svojom" pozemku. Postaví to nám a vo verejnom priestore.
 

 

Tak to som este nepocul, ze by bolo mozne sukromnikovi postavit bytovku na verejnom pozemku.
 
Hodnoť

 

... a sa doskladovallo
 
Hodnoť

 

Problem nie je v Kmotrikovi. Problem je v mizernom stavebnom zakone resp. vykonavacich predpisoch k nemu. Mozno to znie absurdne, ale stavebny zakon nedefinuje ani len zastavanu ci uzitkovu plochu alebo napr. umoznuje postavit rodinny dom na hranici pozemku so susedom. Chcelo by to konecne normalnu pravnu upravu, jasne definovane pojmy a pravidla a minimum vynimiek. O uzemnych planoch radsej pomlcme, bud su tam diery alebo su potom zbytocne prisne, pricom clovek milion dodrziava 22%-nu zastavanost a vplyvny hajzlik si postavi aj tak, co chce. A potom su tu uradnici, z ktorych cast je do velkej miery nekompetentna a starostovia, ktori si mylia stavebny urad s funkciou serifa na Divokom Zapade. Cele zle.
 

1538804 ,

Ak prečítate aspoň § 6 (odstupy stavieb) vyhlášky č. 532/2002 z.z. (vykonávací predpis stavebného zákona), možno Váš príspevok vyznieva trápne. Nie stavebný zákon, ale územný plán obce či mesta určuje napr. zastavanú plochu, atď. a ako sa má vypracúvať napr. územný plán, stanovuje stavebný zákon a jeho vykonávací predpis vyhláška č. 55/2000 z.z.

Tieto veci sú legislatívne riešené (zákonom, vyhláškami, všeobecne záväznými nariadeniami obce), takže ono to má "normálnu právnu úpravu". O územných plánoch práveže netreba mlčať, teraz si len spomenúť (vrátane Vás), či a koľkokrát ste sa ozvali vo Vašej obci, meste, mestskej časti, keď sa územný plán verejne povinne prerokúval s verejnosťou. No a hajzlík si preto stavia, čo chce, lebo buď mu to tolerujete trebárs ako sused, buď mu to tolerujú pracovníci stavebných úradov alebo samotní starostovia (primátori) ako najvyšší šéfovia stavebných úradov, toleruje to prokuratúra a naťahujú to súdy, ktoré takéto spory (prasačiny) riešia zväčša o 4-5 rokov od podania žaloby.

Súhlasím však s Vašou poslednou dvojslovnou vetou.
 

 

Nepochopili ste, o com pisem. Ja tieto veci denne riesim. My nemame v zakone presnu DEFINICIU zastanej plochy! Ano, je definovana v STN 734301, navyse zmatocne, pricom norma plati len pre budovy pre byvanie a navyse norma nie je zakon ani vykonavaci predpis. A takychto dier mame x, aj preto sa daju mnohe veci obchadzat. K paragrafu 6 vyhlasky, precitajte si odsek (5), ktory skutocne aspon teoreticky umoznuje postavit stavbu na hranici pozemku. Alebo este spomeniem uzasny pojem "dvojdom", ktory nie je pre istotu definovany NIKDE. Tvrdim jedno: pokial nebude legislativa koser, nepohneme sa nikam.
 

1538804 ,

Malý rýchlokurz z aplikačnej praxe: § 6 ods. 5 vyhl.č.532/2000 Z.z. rieši výlučne iné riešenia vzdialeností rodinných domov, ako sú ustanovené v odsekoch 3 a 4. Prvé dva odseky § 6 vyhlášky sa týkajú akýchkoľvek pozemných stavieb, druhý odsek podmienečne umožňuje umiestniť stavbu na hranici pozemku.

STN 734301 nerieši zastavanú plochu, so spôsobom výpočtu zastavanej plochy a obostavaným priestorom sa zapodieva STN 73 4055. Netrápte sa veľmi so zastavanou plochou, v zákonnom predpise, ktorého prijatie je v originálnej právomoci obecných zastupiteľstiev, je VZN, ktorým sa vyhlasuje záväzná časť územnoplánovacej dokumentácie - tam sa dá dočítať, ako sa limitne určuje o.i. zastavaná plocha.


Nemali by ste sa trápiť ani s pojmom "dvojdom". Je druh rodinného domu, o ktorom pojednáva STN 73 4301 v časti 6.

Nechcem Vás odkazovať na najrôznejšie ustanovenia stavebného zákona, jeho vykonávacích predpisov, VZN vrátane harmonizovaných noriem a na ich záväznosť.

Verím Vám, že tieto veci denne riešite, pán 1538804
 

 

.. 532/2002 Z.z.
 

 

Vidim, ze teoriu ovladate pekne. Ano, omylom som napisal cislo inej normy, ok. Podme vsak k realite: vo velkej vacsine pripadov sa v uzemnych planoch o zastavanej ploche nepise nic, ani makke f (nebavime sa teraz o BA). Uz to same dava priestor pre obchadzanie pravidiel. K dvojdomu len tolko, ze je sice v norme spomenuty - ale ako pojem nie je nikde definovany a stavebne urady sa s tym pasuju kazdy inak - konkretne sme mali "dva rodinne domy v radovej zastavbe" (nezmysel, bohuzial nebolo inej cesty), ale aj "dva rodinne domy (dvojdom)". Ja ustanovenia poznam, a preto som si vedomy, kolko dier a nejasnosti mame v zakonoch a vidim tu partizancinu na uradoch, dokonca aj na druhostupnosvych... zmienene veci su len jedny z mnozstva naslapnych min.
 

Vážený 1538804,

možno by sme mali prestať s napínaním svojich bicepsov. Ja som nenaznačoval, že ovládam teóriu, len chcem skromne poznamenať, že vyššie som sa odvolával na svoju aplikačnú prax. Tá u mňa pozostáva z osobitnej odbornej spôsobilosti na výkon práce na stavebnom úrade, ktorú aktívne aplikujem takmer dve desaťročia. Osobne sa radšej zapodievam so stavebným poriadkom než s územným plánovaním. Napriek tomu som však povinný do čo najväčšej možnej miery rozumieť územnoplánovacím dokumentáciám (ÚPD) a podľa nich vypracúvať návrhy rozhodnutí zväčša o umiestnení stavieb vrátane ďalších troch druhov územných rozhodnutí. Faktom je, že cca 40% obcí na Slovensku nemá ÚPD, ale tie, ktoré majú platnú ÚPD, prakticky bez výnimky (aplikačná prax) obsahujú v ich záväzných častiach reguláciu intenzity využitia konkrétneho bloku určením max. koeficientu zastavanosti, podlažnosti, koeficientu zelene + prípadnú špefickú reguláciu. Je to preto, lebo územnoplánovacie podklady, územnoplánovaciu dokumentáciu jednak pripravujú odborníci s osobitnou odbornou spôsobilosťou, u objednávateľov (obcí) celý proces povinne riadi taktiež takáto osoba s osobitnou odbornou spôsobilosťou a každá obec musí mať preskúmanú podľa § 25 stavebného zákona navrhovanú ÚPD vrátane navrhovaného VZN krajským stavebným úradom. Bez takéhoto preskúmania je ÚPD neplatné.

Preto nemožno súhlasiť s Vašim názorom, že "vo velkej vacsine pripadov sa v uzemnych planoch o zastavanej ploche nepise nic, ani makke f (nebavime sa teraz o BA).".

Nuž ale ako som vyššie uviedol, lepšie sa cítim na parkete stavebného poriadku ako na parkete územného plánovania.

Preto opierajúc sa o svoju aplikačnú prax, ktorú vykonávam zrejme ako Vy každý pracovný deň, som si dovolil vysloviť min. svoj názor na aplikáciu § 6 vyhl. MŽP SR č. 532/2000 Z.z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie.

Nuž a čo všetko nepekné vidíte na úradoch, zaiste viete, že sú k dispozícii riadne a mimoriadne opravné prostriedky, podnety na príslušné prokuratúry prípadne podania správnych žalôb. Záleží len na Vás, aby ste boli v tomto smere aktívny. A zase z aplikačnej praxe viem, že i platné ÚPD sú zrušované napríklad prostredníctvom zákona o prokuratúre, ak má prokurátor ten názor, že bol porušený zákon a bude trvať na odstránení nezákonnosti, dodržanie zákonnosti si môže presadiť v poslednom rade i prostredníctvom žaloby na súde.

Takto by som odporučil postupovať i v prípade citujem - "konkretne sme mali "dva rodinne domy v radovej zastavbe" (nezmysel, bohuzial nebolo inej cesty), ale aj "dva rodinne domy (dvojdom)". Skĺbenie teórie a aplikačnej praxe je mimoriadne náročná vec, v tom sa dúfam zhodneme.
 

 

Vy ma ale nechapete. Tu nejde o ziadne ego, ja nepisem o tom, ze by v UP neboli uvadzane IZP, napr. 30%... Mne ide o to, ze nie je v zakone ani vyhlaske definovany SPOSOB VYPOCTU ZASTAVANEJ PLOCHY! (navyse v norme sa zmatocne pise o akychsi izolacnych primurovkach, ktore de facto neexistuju a co si mnohi vykladaju ako zateplenie) Vy robite na 1 konkretnom urade, ok. Ja mam skusenosti s min. 20 stavebnymi uradmi a verte mi, kazdy je iny vesmir sam o sebe.
 

Vážený 1538804,

netrápme sa už navzájom. Možno by ste nemali predpokladať, na koľkých stavebných úradoch pracujem. Zdôverím sa Vám, že 9 rokov pred účinnosťou platného stavebného zákona (1.10.1976) som sa začínal zaoberať s predchádzajúcim stavebným zákonom. Možno to bude znieť ako vystatovačnosť, ale som členom SKSI, disponujem guľatými pečiatkami na vedenie a dozorovanie stavieb, v 90-tych rokoch som sa veľmi intenzívne venoval inžinieringu. Len uplynulých dvadsať rokov disponujem osobitnou odbornou spôsobilosťou na výkon práce na stavebnom úrade no a tak trochu lektorčím na úseku stavebného práva a stavebného zákona. Priznávam, že ani po toľkých rokoch nerozumiem celkom stavebnému zákonu spolu s jeho cca 40-timi novelami, trochu som bol legislatívne aktívny pri príprave "nového" stavebného zákona v roku 2009, pred májom 2015 som mal naštudovaných 17 verzí vtedajšieho novonavrhovaného stavebného zákona, v súčasnosti pred prejednaním vo vláde SR mám naštudované á 4 verzie zákona o výstavbe a zákona o územnom plánovaní s tým, že údajne po prípadnom schválení vo vláde tieto nebudú predložené na schválenie do terajšieho parlamentu.

Viete, za tie roky v rôznych ÚPD sa uvádzalo, že zastavaná plocha je prienik stavby do terénu, stretával som sa s tým, že podľa vtedajšej filozofie najrôznejší špekulanti (najmä projektanti) trebárs projektovali onoho času záhradné chatky na tzv. stračích nôžkach do 16 m2 zastavanej plochy, potom v niektorých ÚPD to bol geometrický priemet stavby na terén, potom sa čarovalo s tzv. ekodlaždicami, ktoré umožňovali zaratúvať len 50% zastavanej plochy príjazdových komunuikácií ku garážam, atď.

So zastavanými plochami (s ich definíciami) sa možno stretávať v jednotlivých ÚPD miest a obcí, pri individuálnych správnych aktoch, keď sa hrá s nadzemnými a podzemnými podlažiami, s izolačnými primurovakmi, so zatepleniami, s balkónmi a loggiami, ktoré presahujú nad zastavanú plochu stavby, ktorej obrysy pretínajú zemský povrch, atď. Nestačím sa diviť advokátom, čo dokážu vyprodukovať v rámci staváriny...

Na rozdiel od Vás sa nechcem púšťať do domnienok, že aký druh skúseností v akej pozícii ste nadobudli s cca 20--timi stavebnými úradmi. Moja prax so stavebnými zákonmi je vyše 50-ročná a čím viacej mám skúseností s ich aplikáciou, o to viac si uvedomujem, ako málo toho viem najmä trebárs keď čítam napr. rozhodnutia krajského súdu a Najvyššieho súdu SR v tej istej veci.

Za svoju chybu považujem, keď sa občas neudržím a púšťam sa do diskusií trebárs na SME. No nič. Ako sa hovorí, tak dovidopo.
 

1 2 >

Prihláste sa

(?)
 


Ďalšie možnosti
Zoznam diskusií

Registrácia
Zabudnuté heslo
Kódex diskutujúceho

Najčítanejšie z ekonomiky