Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Po koľkých rokoch sa oplatí kúpa elektroauta? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 > >>

Hodnoť

ponúknite aj prepis podcastu

noviny chcem čítať a nie počúvať
 

 

Presne, kliknem na článok a tam video, no ďakujem pekne
 

tiež

sa pridávam.
 

 

To iste. Keby sme chceli kukat videa, tak sme na PornHube.
 

 

podpisujem, nie vzdy sa da pocuvat, navyse dat text do videa je strasna hlupost
 

 

V podcaste pol hodiny hmkajú a dumkajú a to, čo napokon povedia, má človek vo forme tlačeného textu prečítané za päť minút.
 

pridavam sa

uz davno som to tu pisal...
 

Stopercentná pravda

Z textu si vyberám to, čo chcem ja. Nie počúvať chronologicky celé video. Svet je hore nohami.
 

 

odkedy su tie podcasty tak som si vypocul jeden a pozrel jeden videorozhovor. dakujem, stacilo. tie hodinove videorozhovry su uplne o nicom.
 

Podcasty a videa

Je to spestrenie, ale som už dávno za, aby vždy bol aj prepis. V dnešnej dobe UI by to nemal byť problem, minimálne náklady...
 
Hodnoť

veľa neznámych

Zatiaľ sú dosť neujasnené ceny ojazdených elektromobilov a cenová náročnosť opráv. Prípadne miera rizika poškodenia auta pri nehode. Citovaná správa IEP na to tiež nedáva odpovede, len mapuje rôznych autorov. http://targetnews.sk/clanky/it...
 

 

To sa ani nedivím, že je neujasnená cena ojazdených vozidiel. Batérie sú asi tá najdrahšia vec na elektroautách a ak sa pozriem na stav svojej baterky v telefóne po 5 rokoch, tak neviem či by som chcel 5 ročné auto
 

tak tie "poriadne" (čiže drahé)

autá majú na rozdiel od tvojho mobilu tepelný management batérie, ktorý dosť podstatne predlžuje životnosť baterky.
li-ion baterky by mali v pohode vydržať 1000 cyklov, čo je okolo 400.000km.
neviem ako tebe, ale mne by to stačilo hádam aj na 40 rokov jazdenia
 

 

1000 cyklov je 400 000 maximalne tak v top modeloch s predĺženým dojazdom a nie v priemernom elektroaute. Môžeme sa baviť o nejakej špeciálnej dodatočnej ochrane batérie, čo by ma zaujímala jej reálna účinnosť, keďže predpokladám, že ak by bola tak ulčinná, tak by ju dali aj do mobilného telefónu. Ak by sme sa bavili o reálnom dojazde, tak taký pekne drahý Nissan leaf ho má DO 270km na nabitie. Reálna životnosť auta 270 000km nie je až také terno, zvlášť ak mám na 4 ročnom aute najazdených cez 130 000km. To už by som bol pri polovičnej životnosti auta.
Ale hlavne si treba uvedomiť, že môj mobilný telefón nie je ani zďaleka vystavený takým tepelným výkyvom ako batéria v aute, lebo telefon je stále v cca konštantnej teplote. V zime vo vrecku, kde ho zahrievam telom a cez leto v taške kde je izolovaný od slnka.
Tých 1000 cyklov aj verím, že tá batéria teoreticky vydrží bez toho, aby sa nafučala, ale zaujímala by ma potom jej reálna kapacita. Lebo v mojom telefóne som si baterku napríklad menil už po necelých 4 rokoch, keďže kapacita bola katastrofálna.
Ale nikomu to neberiem, ak má niekto peniaze, nech si to auto kupuje, ja si kupujem auto na 10rokov a viac.
 

ok, ďalší podstatný rozdiel je ten, že

baterka v e-aute má rezervu, teda rozdiel medzi nominálnou a použiteľnou kapacitou.
tz. ak je kapacita baterky 70 kwh, ty z nej môžeš reálne použiť povedzme 60 kwh.
toto by malo byť dôležité preto, že jeden z najväčších zabijákov li-ion je údajne dobíjanie do plna.
čiže máš nejaké SW obmedzenie, že aj keď je baterka 70 kwh, ty ju nikdy nedobiješ na viac ako 60 kwh, a tým jej predlžuješ životnosť.
v mobiloch toto asi nebude, pretože tam sa hrá o každý gram, a ty nechceš so sebou nosiť mrtvu váhu, len preto, aby si predlžil život baterke od 200 cyklov v telefone ktorý aj tak vymeníš za 2-3 roky po kúpe.
v aute už tých 50 kg navyše nezaváži, ak ti to predlži dojazd o 70-80k km, že jo.

ono teoreticky by to malo fungovať tak, že po tých 1000 cykloch, ak si sa k baterke správal šetrne (nešťavil si ju non-stop túrovaním, nedobíjal si ju na rychlo rýchlonabíjačkách pričasto), by si stále mal byť na cca 80% z pôvodnej uvádzanej účinne kapacity.

píšem teoreticky, pretože zatiaľ nám po uliciach behá príliš málo "testerov" na to, aby sme to vedeli nejak rozumne uzavrieť.
snáď 2/3tiny E-aut čo sú aktuálne v užívaní, sa predali za posledné 2 roky, takže...

Ale reporty od Tesla S vlastníkov hlásia, že väčšina bateriek funguje s 90% účinnosťou pri 250.000 km nájazde.

uvidíme časom
 

 

No neviem, túto funkciu obmedzovania batérie má už aj telefón roky. Tiež sa obmedzuje dobíjanie baterky len na určité percentá a len v určité hodiny tak, aby sa dobil práve v okamihu, kedy mám nastavený budík atď. v notebooku to isté. Mám nastavenie, že batéria sa mi vždy dobije len na 90% a vyple sa mi, keď mu ostáva ešte 5% batérie atď. to sú všetko softwarové veci, ktoré majú notebooky aj mobilné telefóny roky rokúce. žiadna novinka a netreba tu robiť elektromobilite klamlivú reklamu, ako tu zavádzajú prevratné technológie pri batériách.

Ako píšeš,teoreticky by malo. Ale teória ma nezaujíma. Teoreticky má moje auto spotrebu 5l na sto km, ale prax je iná a preto ma tá teória až tak neberie, keďže pri elektroautách isto nezačali automobilky zrazu písať reálne údaje.

Tie tesly s 250 000km musia mať podľa tvojej teórie (rošný nájazd autom je 10 000km) už 25 rokov, slušný výkon. Ale zaujímalo by ma reálne odmeranie kapacity batérie, nie reklama a lobbing. Každý nech si dá 5 a 5 dohromady a sám si zodpovedá, či mu batéria v notebooku po 4 rokoch funguje na 90% tak, ako keď bol nový. Samozrejme za predpokladu, že používa na notebooku všetky tie vyššie uvedené hypermoderné prevratné technológie pochádzajúce od automobiliek, ktoré šetria batériu. Lebo ja to používam od kúpy notebooku a batéria určite po tých rokoch nemá ani 80% z kapacity ako keď bola nová. Ale vravím, ak na to niekto má peniaze, smelo do toho.
 

 

kto tvrdí, že tie technológie "pochádzajú z automobiliek"?
baterky pre mobily, notebooky aj autá vyrábajú povačšinou tí istí výrobcovia.

a kto tvrdí, že tie tesly majú 25 rokov? ja som niekde vyslovil teoriu, že všetci šoféri majú rovnaký ročný nájazd ako ja?

anyway, keď chceš byť presvedčený, že autobaterky totálne odídu do 4 rokov, kľudne buď, ja ti to neberiem. cca za 1-2 roky už všetci budeme vidieť, ako sú na tom autá predané v 2017tom, kedy sa prvý krát predalo viac ako milion BEV a PHEV v ramci jedného roka, čo už je myslím slušná vzorka na to, aby sa dali vyvodiť nejaké závery.

a keď už si dávaš tých 5 a 5 dohromady -> koľko nabíjacích cyklov si na svojom notebooku absolvoval za tie 4 roky?

inak zrejme aj Tesla samotna si je pomerne istá tou "80% po 250k" štatistikou, keď dávajú záruku 8 rokov a 150k míľ, nie?
https://electrek.co/2020/02/02...
ale pravda, aj to môže byť len blbe PR, jak vravíš.

inak ale teda zdieľam tvoj postoj, ja to tiež zatiaľ kupovať nemienim, nech tomu muchy vychytáva niekto iný
 

 

Uvidíme ake to bude. Ja budem len a len rad, ak vydržia čím dlhšie, lebo o to menšia ekologická záťaž to bude. A teším sa hlavne aj na to, keď sa dozviem ako ekologicky sa budú tie batérie likvidovať.

K záruke 8 rokov sa vyjadrovať neviem, lebo netuším, aké sú tam reálne podmienky (tie písané malým písmom)
 

 

Dôležitá je hĺbka vybitia batérie. Pri telefóne a notebooku to je bežne 70%+. Pri HEV (e.g. Prius) du to väčšinou micro vybitia, zopár %. Pri BEV, e.g. Tesla, pri jazde v meste a dennom nabijanii, to bude tak o 10% až 15%. PHEV budú mať typicky hlboké vybitia. Ale, záleží aká Li chémia bola použitá. Niektoré majú horšie, iné lepšie vlastnosti pri hlbokom vybiti.
 

Pozri si inzeráty

napríklad na nemeckom mobile,de. Už je tam celkom dosť elektromobilov a celkom dosť sa ich predáva bez batérie. Ale zhrniem to, elektromobil sa dnes neoplatí kúpiť. Možno keď budú ceny tretinové, ale dnes určite nie, ani s tou smiešnou štátnou dotáciou, ktorá je úplne zle nastavená.
 

1 2 3 4 > >>

Najčítanejšie z ekonomiky