SME

Štátne IC vlaky sa od januára zastavia

Zastavenie štátnych IC vlakov štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: ILUSTRAČNÉ SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Štát ustupuje súkromnému dopravcovi na hlavnej železničnej trati medzi Bratislavou a Košicami. Od januára zastavuje štátne IC vlaky na top železničnej trati. Presný termín je stanovený na 18. január 2016.

V piatok o tom rozhodol manažment Železničnej spoločnosti Slovensko. Dôvodom je situácia na trhu komerčnej železničnej dopravy.

Štátny dopravca argumentuje tým, že nedokáže naplniť očakávania akcionára, teda ministerstva dopravy pre rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú. Tie pritom v roku 2015 majú skončiť v strate približne 1,2 milióna eur.

SkryťVypnúť reklamu

Vo štvrtok pripustili koniec 

„Ekonomická kondícia IC vlakov sa tri roky systematicky zlepšovala, stratu sme každoročne radikálne znižovali. Po príchode konkurencie počet cestujúcich klesol. Nedokážeme tak dostať tieto vlaky do kladných čísiel," povedal generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko Pavol Gábor.

Zastavenie štátnych IC vlakov vo štvrtok prvýkrát pripustil minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Šéf rezortu dopravy v parlamente skonštatoval, že je veľmi vysoko pravdepodobné, že z tejto pozície štát ustúpi a vytvorí tak väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu.

Rozhodnutie manažmentu štátnej firmy vidí pozitívne aj rezort dopravy. Ako povedal hovorca ministerstva Martin Kóňa manažment firmy má povinnosť správať sa hospodárne, preto každé rozhodnutie, ktoré vedie k lepšiemu hospodárskemu výsledku ministerstvo víta. 

SkryťVypnúť reklamu

"Dôležité pre nás je, že občania nestratia kvalitu cestovania, keďže súkromný dopravca už dal prísľub, že voľné kapacity na trhu luxusných vlakov vie plne nahradiť," doplnil Kóňa.

Tento krok prichádza po tom, čo sa majiteľ žltých expresov Radim Jančura vyhrážal odchodom zo železničnej linky medzi Bratislavou a Košicami. Ako jeden z dôvodov svojho ohláseného odchodu z tejto vlakovej trasy uviedol aj konkurenciu v podobe stratových štátnych IC vlakov, ktoré môže štát dlhodobo dotovať. 

"Domnievame sa, že toto nebolo rozhodnutím manažmentu Železničnej spoločnosti, ale politickým rozhodnutím ministra dopravy, ku ktorému ho dohnal RegioJet svojim správne načasovaným tlakom," povedal generálny riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký. 

SkryťVypnúť reklamu

RegioJet viac vlakov zatiaľ neplánuje

Štátne IC vlaky jazdili od mája 1993, z toho od roku 2012 na komerčné riziko. Vtedy sa štát so štátnym dopravcom rozhodol, že ich nebude dotovať. Na čele Železničnej spoločnosti Slovensko bol Pavel Kravec.

"Vyňatie IC vlakov z dotácie štátom bola príprava na príchod RegioJetu, ktorý, ako sme predpokladali, začne prevádzku na trati Bratislava - Košice v komerčnom režime, čo sa aj potvrdilo," zdôvodnil vtedajšie rozhodnutie Kravec. 

Štátny dopravca chcel podľa Kraveca zistiť, aké hospodárenie budú mať štátne IC vlaky bez štátnej dotácie a či vedia hospodáriť bez straty. 

Štát na otázku, či neuvažoval o návrate dotácií pre IC vlaky, neodpovedal. 

RegioJet toto rozhodnutie považuje za jediné správne riešenie.

SkryťVypnúť reklamu

"Pripravujeme na prevádzku až 13 vozňových súprav na trase Bratislava - Košice tak, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali všetky komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy," reagoval hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Súkromné žlté expresy Radima Jančuru sľubovali, že od nového cestovného poriadku budú chodiť každé tri hodiny. V praxi by to znamenalo, že na linke medzi Bratislavou a Košicami by tam a späť chodilo 12 vlakov, z toho 10 cez deň. 

K tomuto kroku však RegioJet zatiaľ neplánuje pristúpiť. Skonštatoval len, že bude nasadzovať súpravy s kapacitou viac ako 700 sediacich cestujúcich v jednom vlaku. 

"Aktuálne nepracujeme na úpravách cien. Naopak, robíme všetko preto, aby sme sa zodpovedne pripravili pre nasadenie súprav s viac než dvojnásobnou kapacitou a realizovali také obchodno-marketingové aktivity, ktoré povedú k dlhodobému rozvoju a ekonomicko-obchodnej úspešnosti našich vlakov," dodal Ondrůj.

SkryťVypnúť reklamu

Iný charakter pre štátneho dopravcu?

Rozhodnutie štátneho dopravcu a ministerstva dopravy ocenila Desana Mertinková zo Železničnej revue. Podľa nej má minister Ján Počiatek veľkú odvahu. 

Kravec hovorí, že k nečakanému víťazstvu RegioJetu prispela aj predvolebná atmosféra. Predpokladá, že súkromný dopravca zvýši nielen počet vlakov a dĺžku súprav, ale aj ceny.

Cenký dodáva, že na tomto rozhodnutí v konečnom dôsledku na tom stratí cestujúci. Je podľa neho zlé, že sa vytratí konkurencia z IC vlakov.

Upozorňuje zároveň, že dnes nie je jasné, či má RegioJet dostatok kapacít na navýšenie spojov. Reálne tak podľa Cenkého bude, že počas víkendovej špičky a sviatkov Železničná spoločnosť Slovensko bude musieť zavádzať vlaky navyše a vykryť tak prípadný nedostatok kapacít RegioJetu. 

SkryťVypnúť reklamu

"Zároveň sa tým otvorí otázka ďalšej liberalizácie a potreby transformácie štátnej spoločnosti, ktorá začína dostávať iný charakter," dodal Kravec.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 4. 2025)
USD 1.108
AUD 1.791
CZK 25.110
JPY 161.280
CAD 1.561
GBP 0.858
HUF 406.750
PLN 4.254
CHF 0.930
SEK 11.019

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 103 234
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 754
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 11 567
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 6 824
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 739
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 384
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 4 680
  8. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 526
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Valdis Dombrovskis.

Hlavnou témou rokovaní sú dopady amerických ciel.


TASR
Ilustračné foto

Čísla sú neočakávaným povzbudením pre vládu.


SITA
Ilustračné foto.

Švédska spoločnosť Northvolt vyhlásila bankrot.


TASR
Ilustračné foto.

Benzín Natural 95 bol najdrahší od prelomu februára a marca.


TASR 2
SkryťZatvoriť reklamu