Vplyvný teoretik filozofie manažmentu Peter F. Drucker už pred niekoľkými rokmi tvrdil, že konkurenčnou výhodou budúcnosti bude vysoko kvalifikovaný ľudský kapitál, ktorý sa dokáže neustále zdokonaľovať. Jedným z novodobých hitov na poli rozvoja zamestnancov je práve koučing, a nielen ten externý. Viete, na čo prídete, keď si chvíľku predstavíte spektrum firiem, ktoré na Slovensku pôsobia, a pokúsite sa tipovať, ktorá akú formu koučovania využíva a či vôbec? Dokážete to odhadnúť?
DUPLA ZISKOV. Priekopník koučingu Frank Bresser na otázku, či má na voľbu medzi externou a internou formou vplyv aj samotná firemná kultúra, odpovedá, že nevidí priamu spojitosť medzi týmito dvoma aspektmi. Podľa neho je prirodzeným vývojom každej firmy prechod od externej formy k vyškoleniu si vlastných interných koučov.
„Spoločnosti často začínajú s externým koučingom a ako dozrievajú, prechádzajú k internému. Ak s ním rátajú aj do budúcnosti, percento externého koučovania sa postupne znižuje. Všetko je to o tom, čo je pochopiteľné a prijateľné pre zamestnancov. Ide predsa o ich rozvoj,“ hovorí F. Bresser, ktorý pomáhal pri výborne zvládnutej implementácii jednej aj druhej formy koučovania. Napríklad v estónskej Nordea bank zaviedli rozsiahly tréningový koučingový program pre manažérov, ktorí preniesli nadobudnuté organizačné hodnoty a kompetencie do každodenného života, čím dosiahli viditeľné výsledky. Počas dvoch rokov sa im podarilo v korporátnom bankovníctve zdvojnásobiť zisk na každého zamestnanca. Interný koučing i externý koučing, ktoré sa v banke navzájom dopĺňali, boli jedným z hlavných dôvodov tohto úspechu.