Čo by vám pri hľadaní práce poradil človek z povojnovej generácie? Bolo by to asi niečo v tom zmysle, aby ste pýchu odhodili nabok a zobrali prvú prácu, ktorá vám príde pod ruku. Aj keby platili euro na hodinu. Časy, v ktorých vyrastala povojnová generácia – baby boomers, neboli ľahké. Ten, kto sa narodil v ďalšej generácii, označovanej písmenom X, má na prácu už celkom odlišný pohľad. Lojálne a možno trochu konzervatívne celý svoj kariérny život obetuje jednej firme. O pár rokov budú obe generácie takpovediac pasé, pretože do sveta biznisu prichádza nová generácia – Y. Patria do nej ľudia narodení od polovice sedemdesiatych rokov do polovice deväťdesiatych rokov. Niekedy aj tí, ktorí sa narodili neskôr. Záleží na tom, čo ovplyvňovalo dobu, keď táto generácia vyrastala. Ako sa táto generácia zachová, keď biznis opáli kúsok jej vlastnej kože?
HRDINOVIA. Generácia Y je generácia hrdinov, tvrdia americkí historici William Strauss a Neil Howe, ktorí pred viac ako desiatimi rokmi vydali publikáciu s názvom The Fourth Turning (Štvrtá odbočka), v ktorej približujú svoju teóriu štyroch neustále sa opakujúcich cyklov vo svete. Deti z generácie Y vyrastajú v treťom cykle, ktorý by sa dal voľne preložiť ako rozmotanie (z angl. unraveling). Podľa historikov ide o obdobie, v ktorom prosperuje individualizmus, zatiaľ čo inštitúcie sú slabé. Prvé roky dospelosti generácia Y už prežíva na pozadí krízy, štvrtého cyklu. V tom sa nezmýlili.
Prečo však spomínaní historici za vzor tejto generácie určili „hrdinu“? Názov znie honosne, vysvetlenie až tak nie. Hrdinovia v dospelosti, ako ich opisujú historici, sú tímoví hráči. V strednom veku prezentujú svoju nadutosť a energiu. Silu preukážu až neskoršie. Aj dnešní manažéri ich za nadutých a arogantných považujú už vtedy, keď po prvý raz nastúpia do práce.