Krajiny sú poprepájané ako muchy v pavučine. Trh je globálny a hranice z roka na rok menej viditeľné. Pre manažérov a obchodníkov je čoraz dôležitejšie pochopiť kultúrne odlišnosti príslušnej krajiny. Pre úspešný biznis. Ako hovorí starý latinský aforizmus: „Keď si v Ríme, ži ako Riman, a keď si niekde inde, ži tak, ako žijú oni.“
Vedieť sa prispôsobiť a zároveň ostať sám sebou. Francúza sotva presvedčíte o svojich dokonalých znalostiach v oblasti syrov, vína či francúzskej kultúry, keď ste si ich naštudovali týždeň pred odchodom na rokovanie. Odhalil by vás počas niekoľkých minút. Falošné úsilie a úprimnosť sú dve rozdielne veci. Tá druhá podmieňuje dôveru, ktorú si Francúzi cenia.
FRANCÚZSKE FILTRE. „Francúz spoznáva človeka cez jeho osobnosť. Aj keby ste prišli s najnižšou ponukou na trhu či najlepšími kontaktmi, ale nie ste mu sympatický, tak s vami obchod neuzavrie,“ hovorí Peter-Marcus Virsík, generálny riaditeľ spoločnosti Adidas Central Market East. Okamžite mu prebleskne hlavou aj príbeh, ktorý si vypočul počas štúdia na vysokej škole od jedného generálneho riaditeľa globálnej firmy. Francúz by si nikdy nevybral formálne prostredie ako miesto obchodného stretnutia. Radšej volí príjemnejšiu variantu – historický kaštieľ v peknom prostredí a s výborným šéfkuchárom. Ak predpokladáte, že počas niekedy aj sedemchodového menu bude diskutovať na obchodnú tému, pripravte si radšej historky o rodine, rodnej krajine a kultúre. K rokovaniu sa s najväčšou pravdepodobnosťou ani nedostanete. Prvé stretnutie je o získavaní dôvery.