Jedného dňa sa lokálny trh môže stať pre firmu primalý. A podnikateľské ambície sa preto upriamia na možnosť expanzia. Rozhodnúť sa, kam zamieriť, ktorý štát je ten najvhodnejší a akým spôsobom naň preniknúť, nie je jednoduché. Predurčuje, kto na zahraničných trhoch uspeje a kto nie.
Vidina budúcnosti za hranicami musí prísť od majiteľa firmy. Bez jeho presvedčenia, že ide o správny krok, to nepôjde. „Hrať na domácom a na zahraničnom ihrisku je rozdiel. Pre slovenské firmy je ešte stále typické, že sú dobré doma, pretože sa vedia rýchlo orientovať. Ale zahraničná aktivita je o aktívnom marketingu, predaji a komunikácii, ktorá môže byť úplne rozdielna od domácej. Je dôležité nastaviť parametre v novom prostredí. Preto je prioritou číslo jeden, aby bol majiteľ firmy o vstupe na nový trh presvedčený,“ vysvetľuje Peter Helešic, majiteľ spoločnosti Helecom, ktorý sa medzinárodnému obchodnému poradenstvu venuje dlhé roky.
Približuje aj praktickú stránku toho, prečo je majiteľovo presvedčenie o správnosti expanzie natoľko dôležité. Podrobné zmapovanie trhu potrvá aspoň pol roka, rovnako aj nájdenie partnerov i odberateľov. Vyžaduje si to aktívnu prácu z domu, ale aj časté cestovanie za zahraničnými partnermi.