Netrénovaný organizmus by sa mal vyhýbať terénnym nerovnostiam, prudkým stúpaniam či klesaniam, malo by sa jazdiť po dobrej ceste a na rovine. Prvá, zoznamovacia dávka nemusí prekročiť desať kilometrov a postupne možno pridávať. Netreba však zabúdať, že sa musíme aj vrátiť. A zvyčajne po tej istej trase.
Samozrejmé sú ochranné pomôcky pre prípad pádu – prilba, chrániče na lakte a kolená, v prípade jazdca s rozličnými postihnutiami bedrového kĺbu aj špeciálne spodné nohavice s ochranou. Nezabúdame na okuliare (lepšie s bočnými krytmi) na ochranu pre UV slnečným žiarením aj proti prúdeniu vzduchu, vniknutiu prachových častí do očí alebo drobného hmyzu.
PITNÝ REŽIM. Ak bicyklovanie trvá dlhšie ako hodinu, musíme mať v akomkoľvek počasí so sebou aspoň liter vody či inej tekutiny. Odporúčajú sa riedke iontové (minerálne – vitamínové) nápoje, riedená minerálka, studený ovocný čaj. Káva a energetické nápoje (energizéry s kofeínom či guaranou) alebo alkohol sa neodporúča. Rôzne ankety zisťovali, ako je to s pitným režimom pri bicyklovaní a ukázali, že väčšina cyklistov nepovažuje alkoholické nápoje – najmä pivo a vínne streky – za veľké riziko. Podľa policajných štatistík, ale aj tohoročnej ankety Pite s rozumom združenia Fórum polovica mužov a tretina žien popíja najmä pivo počas jazdy na bicykli a v odpočinkových prestávkach. Mnohí sa idú bicyklovať práve po trase, kde natrafia na „osviežovaciu“ stanicu. Viacerým sa zdá normálne, že idú od stánku k stánku a dajú si aj päť, šesť pív a argumentujú, že pivo najlepšie uhasí smäd a za jazdy ho vypotia.