Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma

Ako vyleštiť značku e-shopu

Podnikanie prostredníctvom internetu vyzerá lákavo. Za rýchlym a lacným založením e-shopu nasleduje rýchly a trvalý zárobok. Tak sa aspoň zdá. Zaváňa to slobodou i nezávislosťou. Na Slovensku minulý rok mesačne vzniklo zhruba osemdesiat internetových obchodov. V tomto roku je to takmer dvojnásobok. Zaniknú však mnohé z nich. Za úspešným e-shopom je totiž filozofia.

Zdá sa, že sny vysokoškolských študentov sa postupne transformujú. Už to nie je o tom, že sa po škole stanú manažérmi. Do kariérneho rebríčka pribudol nový stupeň – vybudovanie e-shopu. Ten s elektronikou sa stáva pomaly klišé. Podobných, najskôr aj rovnakých, je celá kopa. Z údajov portálu Pricemania vyplýva, že elektronika je jedným z najobľúbenejších tovarov, ktoré Slováci cez internet ponúkajú. Popri nej patria horné priečky parfumom, oblečeniu a knihám. Zväčša ide o malé e-shopy, ktoré slúžia svojim majiteľom na privyrobenie popri zamestnaní. Podobnosť medzi niektorými z nich tak nie je náhodná. Za málo peňazí, a ešte aj v krátkom čase, sa veľa muziky nenarobí. K zákazníkom treba pristupovať šikovne, aj keď im nevidno do očí.

Článok pokračuje pod video reklamou

V STRATÉGII-NESTRATÉGII. Môže internetový obchod úspešne fungovať bez investície do reklamy? „Nemyslím si,“ odpovedá pohotovo Juraj Sasko, spoluzakladateľ a riaditeľ digitálnej marketingovej agentúry Visibility. Otázka ho nezaskočí, je bežná. Svoj názor odôvodňuje tým, že u nás existuje niekoľko tisíc internetových obchodov, a pritom mnohé z nich iba prežívajú alebo sú v strate. Len málo ich reálne funguje a rozvíja sa. „Každý si vie otvoriť e-shop, platformy sú pomerne bežné a dostupné zadarmo. Nestojí to veľa, povedzme, že stačí mať garáž,“ hovorí nadnesene J. Sasko. Ďalej však dodáva: „Ak do obchodu zákazníci nechodia, veľa nepredá. A tam je problém. Bez platenej reklamy alebo dlhodobej komunikácie ich do svojho obchodu popri konkurencii, aká tu je, len ťažko dostanete.“

Vytvoriť obchod, ktorý je jedným zo stovky podobných, podľa neho nie je dobrá myšlienka. Budovanie pozície je potom ťažšie. Na originálny produkt, unikátny vzťah k zákazníkom či špecifické prevedenie je podľa neho ešte miesta dosť. Najlepší je vraj mix tohto všetkého. „Ak máte dostatočne veľký rozpočet na komunikáciu, viete si vybudovať značku, kde zákazníci kupujú aj o pol roka. Ak sú však vaše schopnosti i peniaze limitované, bude to záležitosť na niekoľko rokov,“ dodáva Juraj. A na to už treba stratégiu. Juraj hovorí aj z vlastnej skúsenosti. Trvalo tri roky, kým si vybudovali meno a miesto na trhu. „Stále sú to tri roky, nie dva mesiace ani pol roka, ako si mnohí myslia. Dovtedy nás tiež nikto veľmi nepoznal,“ konštatuje J. Sasko.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4KJ2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4KJ2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  2. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  3. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  4. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  5. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  3. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  4. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  5. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  6. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  7. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  8. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  9. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  10. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 092
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 879
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 657
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 973
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 232
  6. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 850
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 806
  8. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 779
  9. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 850
  10. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 4 717

Hlavné správy zo Sme.sk

Z justície odchádza prvá sudkyňa pre Kočnerovu Threemu

Rozhodovala v Kočnerovej kauze Technopol Servis.

Sudkyňa Miriam Repáková pri menovaní do funkcie v roku 2010.

Cesta pri Nitre je po nehode stále uzavretá, polícia začala stíhanie

Nehodu neprežilo dvanásť ľudí z Kolíňan a Jelenca.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Beblavý skúša Ficov fígeľ

Postaviť sa proti "lex Haščák" bude veľmi ťažké.

Peter Tkačenko
Cynická obluda

Osvedčené spojenia

Kotlebovci idú do volieb so stranou Štefana Kuffu. Pretože krásne slovenské tradície treba čo? Dodržiavať!