Zdá sa, že sny vysokoškolských študentov sa postupne transformujú. Už to nie je o tom, že sa po škole stanú manažérmi. Do kariérneho rebríčka pribudol nový stupeň – vybudovanie e-shopu. Ten s elektronikou sa stáva pomaly klišé. Podobných, najskôr aj rovnakých, je celá kopa. Z údajov portálu Pricemania vyplýva, že elektronika je jedným z najobľúbenejších tovarov, ktoré Slováci cez internet ponúkajú. Popri nej patria horné priečky parfumom, oblečeniu a knihám. Zväčša ide o malé e-shopy, ktoré slúžia svojim majiteľom na privyrobenie popri zamestnaní. Podobnosť medzi niektorými z nich tak nie je náhodná. Za málo peňazí, a ešte aj v krátkom čase, sa veľa muziky nenarobí. K zákazníkom treba pristupovať šikovne, aj keď im nevidno do očí.
V STRATÉGII-NESTRATÉGII. Môže internetový obchod úspešne fungovať bez investície do reklamy? „Nemyslím si,“ odpovedá pohotovo Juraj Sasko, spoluzakladateľ a riaditeľ digitálnej marketingovej agentúry Visibility. Otázka ho nezaskočí, je bežná. Svoj názor odôvodňuje tým, že u nás existuje niekoľko tisíc internetových obchodov, a pritom mnohé z nich iba prežívajú alebo sú v strate. Len málo ich reálne funguje a rozvíja sa. „Každý si vie otvoriť e-shop, platformy sú pomerne bežné a dostupné zadarmo. Nestojí to veľa, povedzme, že stačí mať garáž,“ hovorí nadnesene J. Sasko. Ďalej však dodáva: „Ak do obchodu zákazníci nechodia, veľa nepredá. A tam je problém. Bez platenej reklamy alebo dlhodobej komunikácie ich do svojho obchodu popri konkurencii, aká tu je, len ťažko dostanete.“
Vytvoriť obchod, ktorý je jedným zo stovky podobných, podľa neho nie je dobrá myšlienka. Budovanie pozície je potom ťažšie. Na originálny produkt, unikátny vzťah k zákazníkom či špecifické prevedenie je podľa neho ešte miesta dosť. Najlepší je vraj mix tohto všetkého. „Ak máte dostatočne veľký rozpočet na komunikáciu, viete si vybudovať značku, kde zákazníci kupujú aj o pol roka. Ak sú však vaše schopnosti i peniaze limitované, bude to záležitosť na niekoľko rokov,“ dodáva Juraj. A na to už treba stratégiu. Juraj hovorí aj z vlastnej skúsenosti. Trvalo tri roky, kým si vybudovali meno a miesto na trhu. „Stále sú to tri roky, nie dva mesiace ani pol roka, ako si mnohí myslia. Dovtedy nás tiež nikto veľmi nepoznal,“ konštatuje J. Sasko.