Utorok, 22. október, 2019 | Meniny má Sergej

Ako vyleštiť značku e-shopu

Podnikanie prostredníctvom internetu vyzerá lákavo. Za rýchlym a lacným založením e-shopu nasleduje rýchly a trvalý zárobok. Tak sa aspoň zdá. Zaváňa to slobodou i nezávislosťou. Na Slovensku minulý rok mesačne vzniklo zhruba osemdesiat internetových obchodov. V tomto roku je to takmer dvojnásobok. Zaniknú však mnohé z nich. Za úspešným e-shopom je totiž filozofia.

Zdá sa, že sny vysokoškolských študentov sa postupne transformujú. Už to nie je o tom, že sa po škole stanú manažérmi. Do kariérneho rebríčka pribudol nový stupeň – vybudovanie e-shopu. Ten s elektronikou sa stáva pomaly klišé. Podobných, najskôr aj rovnakých, je celá kopa. Z údajov portálu Pricemania vyplýva, že elektronika je jedným z najobľúbenejších tovarov, ktoré Slováci cez internet ponúkajú. Popri nej patria horné priečky parfumom, oblečeniu a knihám. Zväčša ide o malé e-shopy, ktoré slúžia svojim majiteľom na privyrobenie popri zamestnaní. Podobnosť medzi niektorými z nich tak nie je náhodná. Za málo peňazí, a ešte aj v krátkom čase, sa veľa muziky nenarobí. K zákazníkom treba pristupovať šikovne, aj keď im nevidno do očí.

Článok pokračuje pod video reklamou

V STRATÉGII-NESTRATÉGII. Môže internetový obchod úspešne fungovať bez investície do reklamy? „Nemyslím si,“ odpovedá pohotovo Juraj Sasko, spoluzakladateľ a riaditeľ digitálnej marketingovej agentúry Visibility. Otázka ho nezaskočí, je bežná. Svoj názor odôvodňuje tým, že u nás existuje niekoľko tisíc internetových obchodov, a pritom mnohé z nich iba prežívajú alebo sú v strate. Len málo ich reálne funguje a rozvíja sa. „Každý si vie otvoriť e-shop, platformy sú pomerne bežné a dostupné zadarmo. Nestojí to veľa, povedzme, že stačí mať garáž,“ hovorí nadnesene J. Sasko. Ďalej však dodáva: „Ak do obchodu zákazníci nechodia, veľa nepredá. A tam je problém. Bez platenej reklamy alebo dlhodobej komunikácie ich do svojho obchodu popri konkurencii, aká tu je, len ťažko dostanete.“

Vytvoriť obchod, ktorý je jedným zo stovky podobných, podľa neho nie je dobrá myšlienka. Budovanie pozície je potom ťažšie. Na originálny produkt, unikátny vzťah k zákazníkom či špecifické prevedenie je podľa neho ešte miesta dosť. Najlepší je vraj mix tohto všetkého. „Ak máte dostatočne veľký rozpočet na komunikáciu, viete si vybudovať značku, kde zákazníci kupujú aj o pol roka. Ak sú však vaše schopnosti i peniaze limitované, bude to záležitosť na niekoľko rokov,“ dodáva Juraj. A na to už treba stratégiu. Juraj hovorí aj z vlastnej skúsenosti. Trvalo tri roky, kým si vybudovali meno a miesto na trhu. „Stále sú to tri roky, nie dva mesiace ani pol roka, ako si mnohí myslia. Dovtedy nás tiež nikto veľmi nepoznal,“ konštatuje J. Sasko.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C4KJ2 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M4KJ2 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  3. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  4. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  5. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  8. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  9. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  10. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  1. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  2. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  3. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  4. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  5. Koľko ovocia a zeleniny potrebujú deti? Mnohí rodičia to nevedia
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Katarína pomáha ľuďom svojimi mydlami
  8. Levanduľa pre zamestnancov
  9. Zamestnanci sú pre BILLA dôležitým pilierom, pridaj sa k nim
  10. Kvalitné Vianočné osvetlenie
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 17 220
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 16 805
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 15 509
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 10 869
  5. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 8 943
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 826
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 6 590
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 6 099
  9. Tieto signály prezradia nesprávne zateplenie strechy 5 645
  10. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 5 583

Hlavné správy zo Sme.sk

Na Lindtnerov vzťah s Kočnerom sa pozrie aj Súdna rada

Debata o sudcovskej etike je podvyživená, upozorňuje Pavol Žilinčík.

Dávid Lindtner.
Dobré ráno

Dobré ráno: Predĺžené moratórium je farizejský návrh

S predĺženým moratóriom prišla trojica koaličných poslancov

Podcast Dobré Ráno
Marian Kočner na súde v kauze falšovania zmeniek TV Markíza a kancelársky dvojvežiek a kongresové centrum Technopol v Bratislave.
Komentár Zuzany Kepplovej

Takto to chcú zaľudia

Užijeme si menej zahovárania, viac diskusie o programových rozdieloch.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.