Nedeľa, 28. november, 2021 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Jesenná únava nie je na ľahkú váhu

Všetky ročné obdobia dosť výrazne vplývajú na životný štýl, pracovnú výkonnosť a zdravie. Ale úplne špecifické situácie nastávajú v prechodových fázach. To sa asi najvýraznejšie prejavuje pri prechode jesene do zimy.

Prevaha „čiernych“ dní, keď neskôr svitá a skôr sa stmieva, láka mnohých na leňošenie, nižšie fyzické zaťažovanie a výraznejšiu konzumáciu nie veľmi zdravých potravín. To zvyčajne negatívne prispieva k ukladaniu vyšších zásob tuku a redukcii fyzickej i psychickej kondície. Absencia farieb prírody a najmä nedostatok denného svetla spôsobuje, že v tmavých mesiacoch si vyčerpáme zásoby slnečného svitu a energie, ktoré sme prácne nazhromaždili v lete.

SkryťVypnúť reklamu

Ak nestrávime priemerne stodvadsať minút na priamom dennom svetle a nie sme výraznejšie fyzicky aktívni aspoň trištvrte hodiny denne, môže sa nám to nepriaznivo prejaviť zvýšenou únavou, migrénou, nízkou kreativitou a depresívnymi náladami či smútkom. Čiže akousi „chrípkou duše“. Málokedy si ale uvedomujeme magický vplyv prirodzeného svetla, ktoré je hlavnou ochranou pred zlou náladou a výrazne sa podieľa na tvorbe serotonínu – katalyzátora dobrej nálady alebo mozgového hormónu šťastia. Často však problém nespôsobuje iba zlá nálada súvisiaca s jeho nízkymi hladinami.

SEZÓNNE PORUCHY. Rozladenie a nepríjemné pocity môžeme prekonať aj sami, ale prichádzajú oveľa nepríjemnejšie depresie. Patria k sezónnym emocionálnym poruchám. Takýto stav smútku môže postihovať štyri až šesť percent populácie a ďalších desať až dvadsať percent cíti ich miernejšiu formu, označovanú za zimnú melanchóliu. Ak stavy depresie začnú prekážať koncentrácii v práci, pri koníčkoch, v osobnom živote, vyplatí sa vyhľadať psychológa. Na hlboko melancholickú situáciu vnútra človeka často nestačí psychoterapia opakovaným dobrým, láskavým a všetko chápajúcim slovom. Treba začať užívať antidepresíva. Tieto stavy môžu totiž mať za následok zníženie imunity spravádzané častejšími chorobami, napríklad horných dýchacích ciest, virózou či nevysvetliteľnou chronickou únavou.

SkryťVypnúť reklamu

Niekedy nasleduje agresívne správanie, neurčité pobolievanie celého tela a z ničoho nič až diabolská chuť do jedla.

Veľmi často také problémy vidno u ľudí, ktorí trávia dlhé hodiny pri knihách a počítačoch. Zníženie množstva serotonínu v tele sa zvyčajne prejaví aj tak, že človek má chuť na čosi sladké. Cítime sa „pod psa“, zažívame nepriateľstvo k sebe samému, sme akoby vygumovaní, máme intenzívny pocit, že nič nedokážeme a nič dobré si nezaslúžime, že život nemá zmysel. Sladkosti to riešia iba čiastočne a dočasne. Ale svetlo a pohyb dokážu stimulovať tvorbu hormónu „lepšej nálady“.

ČO POMÁHA. Čoraz kratšie jesenné a zimné dni, výraznejšia absencia priameho slnečného svitu a len veľmi krátky aktívny pohyb za denného svetla môžu citlivejším narušiť biorytmus a vnútorné biologické hodiny. Rozsiahle biomedicínske výskumy preukázali, že pokusy o „prvú pomoc“ náhradou prirodzeného svetla „klasickým“ umelým (kancelárske neónky, bytové svetlo) organizmu nepomáhajú. Naopak, môže nastať až akási biorytmická dezorientácia. Najmä u tých, ktorí chodia spávať až o dvanástej a ukrajujú si z porcie veľmi prospešného dvojhodinového spánku pred polnocou.

SkryťVypnúť reklamu

Pre človeka, ktorý neznáša život bez slnka, sa vyplatí zobúdzanie tak- zvaným svetelným budíkom. Začína približne deväťdesiat minút pred predpokladaným prebudením zalievať spálňu stupňujúcimi dávkami svetla až po hranicu slnečného letného dňa. Organizmus tak plynule prechádza zo spánku do dňa bez emocionálneho šoku zo zúrivého zvuku budíka alebo načasovanej hlasnej hudby z rádia.

Osvedčenou metódou liečby sezónnej poruchy tohto typu je liečba svetlom (fototerapia). Špeciálne biolampy aspoň do istej miery nahrádzajú slnečný svit a výrazne zlepšia kvalitu života. Obyčajná „klasická“ lampa slnko nenahradí, lebo je veľmi slabým zdrojom svetla. Na účinný liečebný druh fototerapie sa používa svetlo s intenzitou až 2 500 luxov, čo je žiarenie zhruba desaťnásobne väčšie ako bežné osvetlenie. O dĺžke pobytu pred biolampou sa treba poradiť s lekárom. Zvyčajne je to viac dní po sebe tridsať minút až dve hodiny denne.

SkryťVypnúť reklamu
Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  2. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  3. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  4. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  6. Ani najlepšia mama nevie, čo sa deje v tele jej dieťatka
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije?
  8. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model
  9. Dôchodkové sporenie s rešpektom k budúcnosti
  10. Firmám sa vyplatí poznať uhlíkovú stopu vlastných výrobkov
  1. Tipy na darčeky, ktoré potešia každú ženu
  2. Mačka, ktorá žerie ľudí, kakajúce polienko, pavúky na stromčeku
  3. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  4. Dopyt po bytoch stúpa, ponuka bytov sa neustále zmenšuje
  5. Tatranský buk je Stromom roka 2021
  6. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  7. BLACK FRIDAY: Nakupujte výhodne prírodné produkty
  8. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  9. Trojica prestížnych fotografov hovorí o svojich tajomstvách
  10. Spoločnosť v Lipt. Mikuláši dodáva námorný informačný systém
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 232
  2. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 413
  3. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 6 204
  4. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 5 761
  5. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 3 126
  6. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 607
  7. Obľúbená kozmetika, lieky a doplnky stravy so zľavou až 50% 2 403
  8. Ako ušetriť náklady v sklade? Máme pre vás 9 tipov 2 345
  9. TIP: Úspech zakódovaný v DNA? Potvrdil to zlatý hattrick 1 872
  10. Ako predísť intímnym problémom? Vyvolať ich môže aj bežná vložka 1 804
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič

Na úroveň vakcinácie má vplyv aj podpora od populárnych politikov.


26. nov
Rozostavaný komplex Silver Resort.

Projekt Silver Resort vlastní prešovská firma.


25. nov
Zľava: Samuel Oriňák, Daniel Ďurica

Dynamicky rastúca spoločnosť stavila na férovosť a ľudský prístup.


26. nov

SME diskusné fórum o horúcich témach agro sektora.


SME Konferencie 25. nov

Blogy SME

  1. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  2. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  3. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  4. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Medzipohlavné rozdiely v deľbe práce
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  7. Milan Kuruc: Čomu pomohol odporúčaný homeoffice?
  8. Inštitút strategických politík: Ničivá druhá vlna COVID-19 v Indii môže predznamenať úpadok Módího moci
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 292
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 305
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 483
  4. Lucia Nicholsonová: Otvorený list ministrovi Krajniakovi 6 461
  5. Martin Greguš: Robert Fico a jeho 2 tváre... DNES: "Povinné očkovanie je nechutný fašistický nápad". Čo myslíte, čo "hovoril" SMER v roku 2014? 6 062
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 5 136
  7. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 593
  8. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 016
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
Skryť Zatvoriť reklamu