BRATISLAVA. Meškajúca stavba úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové pri Žiline ohrozuje záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom a stovky miliónov eur budú chýbať inde.
Ako v pondelok ďalej informoval Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH), rizikom je, že združenie spoločností Salini Impregilo a Dúha stavbu úplne opustí, prípadne mu štát vypovie zmluvu spôsobom, po ktorom budú nasledovať súdne spory alebo arbitráž.
V poli
Stavba úseku D1 LietavskáLúčka - Višňové - Dubná Skala (13,5 km) mala byť pôvodne hotová koncom roka 2019, ale pre značné oneskorenie prác tento termín už nie je reálny.
"Musíme si preto položiť otázku, prečo ministerstvo dopravy, resp. manažment NDS (Národná diaľničná spoločnosť) nechali situáciu zájsť až do tohto absurdného stavu," uviedol analytik IDH Dalibor Trebichalský.
Podľa IDH bolo súčasne chybou, že sa plošne zrušili tri balíky PPP projektov.
"Reálne hrozí, že úsek D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, ktorý sa má odovzdať do užívania v polovici roku 2019 (teda s jeden a polročným omeškaním oproti termínu uvedenom v zmluve o dielo), sa bude končiť v poli," upozornil inštitút, podľa ktorého bude chýbať napojenie na križovatku, ktorú má v objektovej skladbe združenie firiem Dúha a Salini Impregilo.
Analytik sa pýta, či to bol úmysel

"Ak je výsledkom dvojročnej práce špecializovaného odborného tímu NDS, ktorý vznikol pre riešenie tunela Višňové, konštatovanie, že budú musieť pristúpiť k tomu, čo mohli urobiť už pred dvomi rokmi, tak to určite motoristov nepoteší," poznamenal Trebichalský.
Analytik sa zároveň pýta, či to bol úmysel, aby sa navýšila cena projektu a zarobili na ňom ďalšie firmy a ľudia, alebo ide iba o prejav ukážkového alibizmu a neschopnosti.
"Dúfame, že verejnosť sa odpoveď na tieto otázky dozvie čo najskôr a vyvodenie zodpovednosti nebude iba o tom, že o svoju stoličku príde niekoľko ľudí," očakáva Trebichalský.
Dokončenie celej stavby D1 s tunelom Višňové podľa IDH môže zvýšiť náklady štátu o 300 miliónov eur a možno až o 600 miliónov eur.
Ďalšie peniaze môže stáť výber nového zhotoviteľa, stavebného dozoru, či platy a odmeny poradcov, projektantov a ostatných zainteresovaných ľudí.
Vracanie peňazí EÚ?

Inštitút predpokladá, že štát sa možno nevyhne ani zaplateniu audítorov, pričom v hre môže byť aj vracanie peňazí Európskej únie.
Nenávratný finančný príspevok zo zdrojov EÚ na výstavbu D1 s tunelom Višňové je 367,79 milióna eur, celková zmluvná cena prác je 409,8 milióna eur bez DPH.
NDS nedávno informovala, že zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové je naďalej povinný pokračovať vo výstavbe, nemá právo prerušiť práce a plne zodpovedá za ich dokončenie.
Hovorkyňa NDS Michaela Michalová uviedla, že prioritne pracujú na všetkých možnostiach a scenároch s jediným cieľom, ako čo najrýchlejšie sprevádzkovať tento úsek.
"NDS zároveň poskytuje zhotoviteľovi nadštandardnú súčinnosť pri všetkých úlohách vyplývajúcich zo zmluvy," informovala Michalová.
Opakované upozornenia
Zhotoviteľ podľa NDS realizuje práce na tuneli a križovatke Lietavská Lúčka. "NDS dlhodobo upozorňuje zhotoviteľa na nedostatočné kapacity na stavbe a opätovne vyzýva zhotoviteľa na navýšenie kapacít," poznamenala Michalová.
NDS neoznámila, či od zmluvy so zhotoviteľom odstúpi, aký objem prác mu doposiaľ uhradila a o aký čas by sa mohla stavba predĺžiť v prípade odstúpenia od zmluvy a vyhlásenia novej súťaže na dokončenie prác.
NDS už viac ako rok dostáva od subdodávateľov zhotoviteľa opakované upozornenia, že im neuhrádza platby za vykonané práce na projekte a z toho dôvodu existuje riziko zastavenia prác z ich strany.
"NDS však nemá právo vstupovať do pracovno-právnych vzťahov zhotoviteľa ani do obchodných vzťahov zhotoviteľa s jeho podzhotoviteľmi. Naša spoločnosť riadne uhrádza všetky platby, ktoré sú splatné v zmysle zmluvy o dielo v lehote ich splatnosti," dodala Michalová.