SME
Štvrtok, 18. august, 2022 | Meniny má Elena, Helena

Bratislavský Volkswagen pre koronavírus zatvorí fabriku

Volkswagen sa pripravuje na prerušenie výroby do odvolania.

Práca vo VolkswagenePráca vo Volkswagene (Zdroj: SME/Marko Erd)

BRATISLAVA. Najväčší zamestnávateľ na Slovensku, spoločnosť Volkswagen, preruší výrobu vo svojom závode v Bratislave.

Dôvodom je obava zo šírenia koronavírusu.

V Španielsku Volkswagen už zatvoril

V nedeľu večer to oznámil premiér Peter Pellegrini (Smer) po mimoriadnom rokovaní vlády s tým, že sa tak udeje "z dôvodu pravdepodobného výskytu ochorenia respektíve prijatia prevenčných opatrení".

Volkswagen postupoval rovnako aj v Španielsku, kde zatvoril divíziu Seat, dodal Pellegrini.

Premiér avizoval, že definitívne rozhodnutie bude známe v pondelok (16. marca), na kedy je naplánovaný telekonferenčný hovor medzi ministrom hospodárstva Petrom Žigom a lídrami slovenského priemyslu.

SkryťVypnúť reklamu

"Počas dnešného dňa prišla informácia, že od zajtra (od pondelka 16. marca) začne postupná odstávka," povedal primátor hlavného mesta Matúš Vallo v live prenose na facebooku v nedeľu večer, kde odpovedá na otázky obyvateľov mesta.

"Pristupujeme k situácií v súvislosti so šírením koronavírusu od začiatku s plnou vážnosťou," reagoval po zverejnení informácií v nedeľu večer Volkswagen.

"Už niekoľko týždňov prijímame mnohé preventívne opatrenia, ktoré konzultujeme aj so štátnymi orgánmi. Dnes sme sa rozhodli zareagovať najzodpovednejšie, ako je to v tejto situácii možné," napísala hovorkyňa automobilky Lucia Kovarovič Makayová.

Volkswagen sa podľa nej pripravuje na prerušenie výroby do odvolania.

SkryťVypnúť reklamu

"Je potrebné zdôrazniť, že spoločnosť bude v pondelok v prevádzke, nakoľko je to nevyhnutné pre správne odstavenie technológií a ukončenie logistických procesov," vysvetľuje hovorkyňa. To, ako bude automobilka zatvárať všetky svoje fabriky, bude známe v pondelok.

Zatvoria všetky

Volkswagen v roku 2018 zamestnával na Slovensku vyše 15-tisíc ľudí, väčšina pracovala práve v bratislavskom závode.

Automobilka má na Slovensku tri výrobné fabriky, okrem Bratislavy sú v Martine a v Stupave. Rozhodnutie prerušiť prevádzku sa týka všetkých troch, potvrdil Volkswagen.

Ešte v nedeľu popoludní vyzval starosta mestskej časti Devínska Nová Ves Dárius Krajčír vedenie Volkswagenu, aby tamojšiu továreň načas uzatvorilo.

"Neverím, že sú tu dodržané všetky hygienické a protiepidemické nariadenia a opatrenia," vyhlásil Krajčír. Obyvatelia sa podľa neho cítia ohrození, obávajú sa najmä šírenia vírusu, pretože Volkswagen v továrni zamestnáva aj cudzincov, ktorí sem chodia na týždenné rotácie.

SkryťVypnúť reklamu

Pracovníci mali obavy

Cez víkend sa viacerým médiám ozvalo niekoľko pracovníkov Volkswagenu, ktorí majú tiež obavu, pretože vo výrobných halách sa denne striedajú tisícky zamestnancov a podľa nich je vedenie podniku pasívne pri riešení ochranných opatrení na zamedzenie šírenia vírusu. V správach od zamestnancov sa opakuje výhrada, že v halách nemajú k dispozícii rúška.

"Preventívnych opatrení sme už zaviedli nespočet a robíme tak nepretržite už niekoľko týždňov," vraví Kovarovič Makayová. "Informácie, že sme nepodnikli žiadne kroky, sa absolútne nezakladajú na pravde," dodáva.

Volkswagen Slovakia aktuálne nezamestnáva žiadnych pracovníkov z tretích krajín. "Príslušníkmi iných štátov sú väčšinou zamestnanci dochádzajúci z prihraničných oblastí a niekoľko nemeckých kolegov nasadených v rámci koncernu," vraví Kovarovič Makayová s tým, že všetci postupujú v súlade s nariadeniami vlády.

SkryťVypnúť reklamu

Problém s ochrannými rúškami má na Slovensku prakticky každý zamestnávateľ, výnimkou nie je ani Volkswagen.

"Napriek tomu, že ide o mimoriadne nedostatkový tovar, podarilo sa nám skontaktovať s lokálnym výrobcom s požiadavkou o dodanie 50-tisíc rúšok," hovorí Kovarovič Makayová. Fabrika však víta aj iniciatívu zametnancov, ktorí si dokážu rúška zabezpečiť svojpomocne.

Taktiež dbá aj na dezinfekciu autobusov, ktorými zváža a rozváža zamestnancov po jednotlivých zmenách. Tiež zakázala napríklad zahraničné služobné cesty, kontroluje aj zdravotný stav všetkých vodičov kamiónov prichádzajúcich z iných závodov koncernu.

Prerušenie výroby vo Volkswagene slovenskej ekonomike priťaží. Pre krajinu ide o jednu z kľúčových spoločností, ročne tvorí viac ako jedno percento HDP celej krajiny.

SkryťVypnúť reklamu

Volkswagen je zároveň najväčším platiteľom daní a odvodov na Slovensku. Vyplýva to zo štúdie Taxparency spoločnosti BMB Partners, ktorá sčítava nielen zaplatenú daň z príjmov, ale aj odvody za zamestnancov. Za rok 2018 odviedol Volkswagen do rozpočtu podľa zistení BMB Partners 127 miliónov eur na daniach a odvodoch.

Koronavírus SARS-CoV-2

Najnovšie poznatky a informácie o ochorení Covid-19 a novom koronavíruse SARS-CoV-2, ktorý mal prvotné ohnisko nákazy v čínskom meste Wu-chan.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (18. 8. 2022)
USD 1.016
AUD 1.466
CZK 24.566
JPY 137.360
CAD 1.312
GBP 0.842
HUF 404.280
PLN 4.708
CHF 0.969
SEK 10.562

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  7. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  8. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  1. Shell myslí na slovenské komunity
  2. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  3. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  4. Agrokomplex 2022
  5. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  6. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  7. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  8. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 36 624
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 973
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 738
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 535
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 175
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 169
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 959
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 175

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 812
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 732
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 323
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 115
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 919
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 901
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 832
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 643
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Nemecký kancelár Olaf Scholz.

Berlín sa snaží odbremeniť spotrebiteľov a zmierniť tak vplyv dodatočných poplatkov.


TASR 59m
Minister práce Milan Krajniak.

Počas posledného roka klesol počet nezamestnaných o 38 654.


TASR 1 h
Ilustračná snímka.

Ponuka je v niektorých regiónoch nulová, ceny rekordne rastú.


16. aug

Nedostatok a veľký dopyt zvyšujú ceny suroviny a ohrozuje aj teplárne.


16. aug

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 16 812
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 732
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 323
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 115
  5. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 919
  6. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 901
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 832
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 643
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu