SME

Československo chcelo more. Tak plánovalo tunel k Jadranu

Ambiciózny projekt bol utópiou.

Razenie tunela pod Braniskom v roku 1996. V rovnakom čase mala prebiehať aj výstavba tunela z Československa na Jadran (Zdroj: TASR)

„Historická udalosť. Československo získalo priame spojenie s morom. Prví turisti využili tunel na Jadran. Už aj Československo má more.“ Aj takto by mohli znieť titulky novín počas tohtoročného leta, ak by sme žili vo svete, v ktorom sa realizujú všetky veľké a odvážne plány.

Súvisiaci článok Ako bratia dobehli súdruhov a vytvorili československú legendu Čítajte 

Práve na prebiehajúci rok bol totiž naplánovaný jeden z termínov otvárania tunela, ktorý by aj dnes pútal svetovú pozornosť.

Pred 45 rokmi sa totiž vážne začalo diskutovať o tom, že by Československo spájal s Jadranským morom tunel, ktorý by výrazne skrátil cestu dopravným spoločnostiam, ale aj dovolenkárom.

Nebol to pritom veľkolepý plán len pre náš región. V tom čase by bol megalomanský aj z celosvetového pohľadu. Napriek tomu sa niektoré myšlienky pretavili aj do reality. Aj keď nie v našom regióne.

Štát bez mora

Článok vyšiel v augustovom čísle mesačníka INDEX. (zdroj: INDEX, Hej TY!)Článok vyšiel v augustovom čísle mesačníka INDEX. (zdroj: INDEX, Hej TY!)

Ale vráťme sa o niekoľko desaťročí dozadu. Konkrétne do obdobia prebiehajúcej prvej svetovej vojny, keď sa začalo diskutovať o novom usporiadaní európskeho kontinentu.

Medzi štátmi, ktoré v tomto čase vznikajú je aj Československo. Jeho budúci prezident Tomáš Garrigue Masaryk prichádza s myšlienkou vytvorenia koridoru, ktorý by spojil Bratislavu so Záhrebom.

Návrh mal niekoľko rozmerov. Medzi inými aj ten, že chcel spojiť slovanské štáty. Koridor mal byť 200 kilometrov dlhý a 80 kilometrov široký a mal prechádzať medzi dnešnou maďarskou a rakúskou hranicou. Okrem iného mal Československu uľahčiť prístup k moru.

Napriek objavujúcim sa špekuláciám, že Československo je podobný koridor ochotné vytvoriť aj vojenskou silou, nakoniec tento plán zostal len na papieri. Podobne dopadli aj úvahy o tom, že by nám pridelili ostrov v Jadranskom mori. Československo sa tak muselo uspokojiť s tým, že je kontinentálnym štátom bez prístupu k moru.

Československý Musk

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C76EM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.

Slovenské tunely

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Medzi desiatkou najziskovejších spoločností na svete kótovaných na burze nie je žiadna z Európy.


TASR
Ilustračné foto.

K rozvoju prispieva najmä expanzia platforiem ako Shein, Alibaba alebo Temu.


TASR
Ilustračné foto.

Zadávanie objednávok, výroba produktov a ich odoslanie do USA trvá oveľa dlhšie.


TASR 3

Zamestnancov trápi nadmerné množstvo práce a nízky plat.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu