Ak ste dostali poštou faktúru za plyn či elektrinu, odoslala vám ju súkromná firma, ktorá hromadné zásielky pre plynárov či elektrárne "obálkuje" a posiela poštou do domácností.

Ide o samostatnú časť poštového biznisu. A práve na tomto trhu sa v posledných rokoch diali neštandardné udalosti, ktoré súviseli najmä so zľavami poskytovanými poštou. Za tie jej hrozí aktuálne miliónová pokuta.
Tento problém bude riešiť už nové vedenie štátnej pošty, ktoré sa zmenilo len nedávno. Inicioval to nový minister dopravy Andrej Doležal (nominant strany Sme rodina), ktorý zároveň sám musí vysvetliť svoje rodinné prepojenie na jedného z lídrov trhu "obálkovej" pošty.
Zľavy nové zásielky nepritiahli
Trh "obálkových" firiem alebo aj hromadnej pošty funguje na Slovensku už niekoľko rokov. Samotná pošta, ktorá síce nejakým zariadením na "obálkovanie" historicky disponuje, sa z tohto trhu viac-menej už stiahla. Čiže "obálkové" zásielky rozposiela, ale samotné "obálkovanie" nerieši.
Ročne pošta rozpošle okolo 31 miliónov kusov hromadnej pošty. S rozširovaním mailovej pošty sa očakáva postupný pokles tohto čísla. Preto nedávajú ekonomický význam zľavy, ktoré pošta v posledných rokoch na tomto trhu dáva.
Zľavy pritom každoročne pribúdali, aj keď objemy zásielok nerastú. Pošta sa tak oberá o výnosy na tomto trhu. Nové zľavy pritom nie sú pre každého.
Pošta akoby bonusmi preferovala najväčších a najstarších "obálkovačov".
Najvyššie zľavy dáva pritom aj firmám, ktoré s ňou najväčšie objemy zásielok nerobia. Podľa pošty je to však v poriadku.

"V rámci existujúceho systému nemusia byť zľavy poskytované priamemu odosielateľovi, ale sú poskytované aj takzvaným podávateľom – konsolidátorom," vysvetľuje hovorkyňa Slovenskej pošty Zuzana Kovačičová.
V realite to znamená, že nie sú rozhodujúce počty jednotlivých odosielateľov, ale rozhodujú čísla toho, kto podá zásielky za všetkých odosielateľov spolu. Napríklad v rámci skupiny navzájom prepojených firiem jedna podáva zásielky za všetkých ostatných, a tak získa najvyššiu zľavu. Takto všetky firmy zo skupiny benefitujú z vyšších zliav, aj keď by samostatne na také bonusy nárok nezískali.
"Takýto postup je plne v súlade s platnou legislatívou," dodáva Kovačičová.
Zľavy od pošty sú pritom pre hráčov hromadných zásielok rozhodujúce pri získavaní svojich klientov. Ak sa napríklad viaceré zúčastnia na súťaži na "obálkovanie" pre energetickú či teplárenskú spoločnosť, práve cena za poštu je rozhodujúca pre kalkuláciu ponuky.
Menšie spoločnosti, ktoré pôsobia na trhu samostatne, nie ako člen nejakej skupiny, nemajú šancu konkurovať väčším hráčov. Tak však nemajú ani šancu získať nové zákazky, väčšie objemy, a tak sa posunúť smerom k vyššej zľave.
Zľavy pre hromadnú poštu
- Objemový bonus – závisí od počtu zásielok, no zatiaľ čo pred rokmi bol rozdiel medzi najnižším a najvyšším limitom 0,04 eura, každý rok sa tento rozdiel zvyšoval, od tohto roka stačí minimálne stotisíc ks na zľavu, ale ďalšia hranica pre vyššiu zľavu je až 5 mil. kusov.
- Bonus za logistiku - "obálkovacia" firma mala nárok na zľavu podľa počtu zásielok, ale aj za to, že stihla obálky doručiť na vybrané najväčšie pošty. K tomu pribudol od roku 2018 tzv. distribučný bonus – ktorý akoby bol šitý parametrami pre jednu z najväčších firiem.
- Bonus za dlhodobú spoluprácu – zvýhodňoval firmy, ktoré s poštou spolupracovali najdlhšie, pošta túto zľavu zrušila už vlani.
- Zmluvný list – pošta dala zľavu priamo klientovi, nie "obálkovacej" firme, teda napr. plynárňam či bankám, pričom zoznam zliav a firiem, ktoré ich dostali, nebol zverejnený. Zľavu pošta zrušila k 31. 12. 2019, ale predtým pridelené zľavy ešte platia.
- Zľavy a podmienky na ich získanie upravuje pošta niekedy aj viackrát za rok.
Doterajší systém zliav bol dôvodom, prečo sa jeden z hráčov – spoločnosť Fitek obrátila začiatkom roka 2018 na Protimonopolný úrad. S podnetom, či pošta neposkytuje dominantným hráčom najväčšie zľavy v rozpore s pravidlami.
"Kľúčové je objemové hľadisko. Teda pošta dáva najväčšie zľavy firmám, ktoré jej nosia najväčšie počty obálok. Zároveň však tí ostatní hráči s nižšími zľavami sa nemôžu na tieto objemové úrovne dostať, lebo nevyhrajú tender s vyššími cenami," opisuje Ján Mindek, konateľ a spoluvlastník Fiteku, ktorý patrí do medzinárodnej skupiny Unifiedpost group.
Zdôrazňuje pritom, že aj judikatúra Európskej únie hovorí, že ak pošta ako kľúčový hráč na trhu udeľuje množstvové zľavy, musí ich vedieť ekonomicky zdôvodniť.
Pošta nechce odkryť zľavy
Úrad začal podnet preverovať ako možné zneužívanie dominantného postavenia. Práve na trhu hybridnej pošty a Slovenskou poštou. A v rámci toho si vyžiadal od pošty informácie, na základe akých kritérií a aké zľavy poskytuje.
No požadovaných informácií sa nedočkal, a preto začal proti pošte v máji tohto roka správne konanie vo veci nepredloženia požadovaných informácií.
Úrad má totiž zo zákona právo vyžadovať od podnikateľov informácie a podklady nevyhnutné pri preverovaní. "Ak sa preukáže spáchanie správneho deliktu, úrad uloží podnikateľovi pokutu do výšky jedného percenta z obratu," spresnila pre denník SME, ktorý s Nadáciou na téme spolupracoval, hovorkyňa Protimonopolného úradu Adriana Oľšavská.
Pri tržbách pošty okolo 300 miliónov eur ročne by aj polovičná pokuta presahovala milión eur, čo určite nie je pre výdavky pošty zanedbateľná suma.
Lídri sa chceli prepojiť
Najsilnejšími hráčmi na trhu sú spoločnosti Cromwell a Tatra billing. Ovládajú väčšinu trhu hybridnej pošty. Podľa takzvaného protischránkového registra ešte donedávna za oboma spoločnosťami stáli personálne prepojené firmy, ktoré navyše sídlili na rovnakej bratislavskej adrese. Tá je aj sídlom viacerých firiem zo skupiny AZC, ktorá zastrešuje podnikateľské aktivity okolo Jána Sabola.
Od septembra 2019 sa ľudia aj adresy vo firmách čiastočne upravovali. Udialo sa tak krátko potom, ako sa obe firmy snažili o užšie prepojenie.
Protipomonopolný úrad začal koncom roka 2018 posudzovať žiadosť firmy Tatra Billing a jej biznis partnera o nepriamu kontrol nad Cromwellom. Úrad preveroval, či týmto prepojením nevznikne na trhu neprimerane dominantný hráč na podnet samotných firiem, ktoré sú pri podobnom spájaní povinné úrad o tom vopred informovať. Bez jeho súhlasu k ich prepojeniu dôjsť nemôže.
"Predmetnú koncentráciu úrad podrobil hlbšej analýze, keďže identifikoval súťažné obavy," uvádza sa na stránke úradu. Nakoniec firmy samy od prepojenia ustúpili. "Dňa 30. 5. 2019 vzali všetci účastníci konania návrh na začatie konania v celom rozsahu späť," vysvetlil úrad.
O pár mesiacov neskôr sa mení adresa aj ľudia vo firme vlastniacej Cromwell a na Protimonopolný úrad smeruje do pár dní nová žiadosť o povolenie nepriamej kontroly. Tentoraz sa už týka len Cromwellu.
Tatra Billing na otázku, prečo zmenil svoje plány v oblasti kontroly najsilnejšieho konkurenta, ako aj k ďalším otázkam, priamo neodpovedal. Dušan Pauliny z predstavenstva Tatra Billingu poslal len stručné stanovisko, že akciová spoločnosť "je súkromná spoločnosť a nekomentuje otázky týkajúce sa stratégie nášho podnikania".
Právnik z advokátskej kancelárie TaylorWessing Peter Demčák, ktorý sa dlhodobo venuje koncentráciám a akvizíciám, nové oznámenie na kontrolný úrad opísal s tým, že z nej vypadla spoločnosť Tatra Billing a nahradila ju iná firma, ktorá na trhu služieb v oblasti tlače ani poštových služieb nepôsobí. Zato pôsobí na trhu reklamy, čím sa de facto rozšíril trh, ktorý úrad pre prepájanie sleduje a vplyv jednotlivých firiem na trhu sa v podstate znížil.
Zmeny najskôr na budúci rok
V každom prípade to napriek výmene ministra dopravy a nedávnej zmene vo vedení Slovenskej pošty na výraznú zmenu podmienok nateraz nevyzerá.
Kovačičová uviedla, že pošta na trhu "obálkovania" pôsobí už v súčasnosti cez stredisko Postservis a momentálne analyzuje technické a procesné možnosti "k potenciálu obchodných príležitostí".

Ako vysvetlila, stredisko už v súčasnosti ponúka aj službu poštových zásielok. Napríklad spracovanie a doručovanie verejných listín pre tých, ktorí nevyužívajú aktívne elektronické schránky.
K výhradám na spôsob poskytovania zliav Kovačičová reagovala, že nové vedenie v súčasnosti realizuje audit, ktorý sa týka aj tejto oblasti. Prehodnocovať systém zliav sa pošta chystá až na budúci rok.
No zjavne má pošta obavy z konania Protimonopolného úradu, od ktorého jej hrozí vysoká pokuta. K tomuto konaniu pošta uviedla, že "neodmieta komunikovať a spolupracuje s Protimonopolným úradom" a vinu akoby zvaľuje na úrad, keď dodáva, že "ak úrad identifikuje, ktoré podklady mu ešte chýbajú, je pošta ochotná poskytnúť mu všetky potrebné podklady a informácie".

Podľa pošty išlo o nedorozumenie
Kovačičová zároveň dodala, že pošta sa domnieva, že "vzájomná komunikácia prispela k vyjasneniu si tohto nedorozumenia medzi Slovenskou poštou a Protimonopolným úradom, ktoré spočívalo v odlišnom chápaní obsahu a štruktúry niektorých podkladov".
Aj keď úrad doteraz neskonštatoval akékoľvek porušenie zo strany pošty, pošta sama zaviedla od januára tohto roka novú schému zľavového systému, ktorá "má ambíciu byť viac otvorenou a transparentnou".
Na spory v oblasti hromadnej pošty sme sa spýtali aj nového ministra dopravy Andreja Doležala, nominanta strany Sme rodina. Na otázku, či sa už s novým vedením pošty rozprával o zámeroch v tejto oblasti, reagoval "nie". K sporu s Protimonopolným úradom však uviedol, že nový šéf pošty "komunikáciu zlepšil" a úradu poskytuje plnú súčinnosť.
Otázky na ministra Doležala k tejto téme nesmerovala nadácia a denník SME len preto, že práve pod jeho rezort pošta formálne spadá. Ale aj pre nedávne rodinné prepojenie na jedného z lídrov trhu hromadných zásielok.
Dozornej rade Tatra Billingu roky predsedala švagriná nového ministra. Mesiac po jeho vymenovaní z orgánov odišla. "Vzdala sa práve preto, že som sa stal ministrom," reagoval Doležal.
K otázke, či sa napriek tomu neobáva, že by ho rodinné prepojenie mohlo ovplyvňovať pri rozhodovaní o ďalších zámeroch a stratégiách pošty, odpovedal: "Neobávam sa, lebo švagriná sa funkcií vzdala, vylučujem akýkoľvek konflikt záujmov."