SME

Je právnik a jazdí na električke: Stresovať sa neoplatí, ľahko dôjde k nehode

Čo stojí splnenie detského sna.

Vladislav Pastucha (Zdroj: SME - Jozef Jakubčo)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vladislav Pastucha pracuje ako právnik v poisťovni, ale od detstva túžil po tom, že bude jazdiť na električke. Pred štyrmi rokmi sa rozhodol svoj dávny sen splniť. Spravil si vodičský preukaz na električku a jazdí v bratislavskej MHD.

Rozhovor nájdete v aktuálnom INDEXE.Rozhovor nájdete v aktuálnom INDEXE. (zdroj: INDEX, Hej TY!)

Hovorí, že vždy bol maniakom do dopravy a vozidlá MHD ho fascinovali. Nejde mu vyslovene o peniaze, ale o pôžitok z jazdy. Na druhej strane, električka váži 48 ton a ovládanie takého kolosu sa spája aj so zodpovednosťou. "Stresovať sa neoplatí. Vtedy veľmi ľahko dôjde k nehode a kamery vás usvedčia," tvrdí 34-ročný Vladislav.

Na akej linke jazdíte?

Na všetkých. Vodiči električiek sú rozdelení do dvoch vozovní. Z Trnávky jazdia najmä nové električky Škoda, z Krasnian zasa staršie K2, K2S či T6. Je prirodzené, že vodiči by chceli jazdiť na nových električkách, a preto sa raz za čas vymieňajú. V budúcnosti budú mať všetci vodičské oprávnenie na všetky typy električiek a vozovne už nebudú tak striktne oddelené.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Každá električka sa ovláda inak

Ak teda dnes máte vodičský na električku, nemôžete sa posadiť do akejkoľvek?

Na každý typ električky musíte mať vodičské oprávnenie. Jednotlivé typy sú zapísané v jednom doklade – preukaze na vedenie hnacieho dráhového vozidla. Ďalšími dokladmi sú preukaz zamestnanca, osvedčenie o odbornej spôsobilosti, doklad o psychickej spôsobilosti vodiča a doklad o zdravotnej spôsobilosti vodiča, takže nosím kopec dokladov. Každá električka sa inak ovláda. Staršie sa ovládajú pedálmi, tie nové sa riadia pákou a najmä počítačom.

Čo to pre vás ako vodiča znamená?

Že v novej električke nedokážem spraviť úkony, ktoré viem urobiť v starej. Napríklad plné zrýchlenie. Počítač to nedovolí, električka zrýchľuje plynule.

Pri brzdení sú zasa funkčné asistenčné systémy ako na aute. A nová električka dokáže mazať kolesá, aby v oblúkoch nepískali, dokonca sypať sama piesok na trať.

Na čo je to dobré?

Pieskovanie sa používa, keď je na trati vlhko alebo začína pršať.

Najhoršie je to počas jesene, keď je na trati popadané lístie a vonkajšia teplota od nula do sedem stupňov Celzia. Softvér to vyhodnotí a začne pieskovať. Na najstarších električkách sú takisto pieskovače, ale vodič musí potiahnuť páku, ktorá otvorí zásobník a až potom sa na trať sype piesok.

Stalo sa vám niekedy, že ste dostali šmyk?

Doteraz si pamätám svoje začiatky. Išiel som po Starom moste k Sadu Janka Kráľa, kde je pomerne prudké klesanie. Začal som brzdiť, ale stal sa opak a dostal som šmyk. Váha 48 ton spôsobila, že som začal zrýchľovať.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C7J72 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Víno (ilustračné).

Najväčším odberateľom pre talianske víno sú Spojené štáty.


TASR
Ilustračná fotografia.

Švajčiarsko chce zabrániť opakovaniu kolapsu Credit Suisse.


TASR
AT&T v Bratislave

Dôvodom je aj nástup umelej inteligencie.


Ilustračné foto.

Čoraz viac ľudí sa zaujíma o investovanie.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu