SME
Pondelok, 30. január, 2023 | Meniny má Ema

Museli prepúšťať a prispôsobiť sa. Čo firmám priniesla korona (anketa)

Odpovedajú Roman Kóňa, Michal Meško či Katarína Hutyrová.

Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Od začiatku pandémie nového koronavírusu prešiel jeden rok a mnohé menšie i väčšie firmy dnes bojujú o prežitie.

Podnikatelia museli prepúšťať, škrtať náklady a najmä sa prispôsobiť podmienkam ekonomickej krízy a reštriktívnych opatrení. Mnohé firmy majú aj v súčasnosti zatvorené predajne a prevádzku, v lepšom prípade fungujú aspoň online.

INDEX oslovil desať podnikateľov, ktorých sa obmedzenia dotkli najviac - malých a stredných predajcov či poskytovateľov služieb.

Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX.Článok nájdete aj v aprílovom vydaní mesačníka INDEX. (zdroj: Hej TY!, Marko Erd)

Aké silné a slabé stránky pri svojom podnikaní počas pandémie objavili, ako ich využili alebo sa s nimi popasovali? A ako vnímajú štátnu korona pomoc, ako sú príspevky na mzdy zamestnancov a dotácie na nájomné?

Na naše otázky odpovedali:

  • Roman Kóňa, gastropodnik Mäso od Romana
  • Ján Anguš, spolumajiteľ Fusakle
  • Nora Fedorová, riaditeľka cestovnej kancelárie Satur
  • Miloslav Májek, head of Bistro.sk
  • Michal Meško, spolumajiteľ a spoluzakladateľ kníhkupectiev Martinus.sk
  • Martin Baran, CEO a spoluzakladateľ taxislužby Hopin
  • Katarína Hutyrová, CEO a zakladateľka značky Nosene
  • Slávo Stehlík, ekonóm kvetinárstva Rhapis
  • Ladislav Jelen, konateľ spoločnosti Oresi
  • Eliška Kučíková, majiteľka Láskovo.sk

Roman Kóňa, gastropodnik Mäso od Romana

Aké silné stránky ste počas korony vo firme objavili a ako ste ich využili?

Robíme to, čo sme neplánovali robiť, a to, čo sme chceli robiť, vôbec nerobíme. Biznis plán je zrazu zdrap papiera, našou stratégiou sa stala neustála adaptácia na aktuálnu situáciu: analýza dát, odhady predaja, riadenie cashflow, optimalizácia.

Rozbehli sme e-shop, ktorý sme na jeseň pozastavili, robíme burgery, ktoré sme neplánovali, a predaj lokálneho mäsa sme rozšírili o ponuku pravého japonského wagyu v kvalite A5.

Aké slabé stránky ste počas korony vo firme objavili a ako ste sa s nimi popasovali?

Nakoľko sa mi v júli minulého roka narodila dcéra, schopnosť work-life balance som stratil tak, že ju azda už ani nenájdem. Keď som v práci, mám pocit, že sa nevenujem rodine a naopak.

K tomu náš vstup do e-commerce, ktorý nemá otváracie hodiny, a je na problém zarobené. Chcel by som nájsť nejaký spôsob regenerácie, ale to je skôr vo fáze plánovania - na obdobie, keď koronakríza odznie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ako hodnotíte pomoc štátu pri ekonomických dosahov koronakrízy na podnikanie?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predaj áut v Rusku sa vlani celkovo znížil o 59 percent.


ČTK 3 h
MG Rink v Trenčíne

Na výrobe ľadu sa šetriť energiou veľmi nedá, hovorí otec slávneho hokejistu.


27. jan
Ilustračná snímka

Situácia sa na trhu zmenila, investori na to musia reagovať.


26. jan

Na realitnom trhu dochádza k veľkým zmenám.


26. jan
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu