Cestovný ruch má za sebou jedno z najnáročnejších období. Potvrdzujú to aj dáta Štatistického úradu SR, podľa ktorých slovenské cestovky pre pandémiu prišli vlani o 88 percent klientov.

Kým v roku 2019 vycestovalo zo Slovenska do cudziny cez cestovné kancelárie 1,1 milióna ľudí, vlani ich bolo iba 128-tisíc.
Cestovky začali rušiť zájazdy - bez storno poplatkov - takmer hneď po vypuknutí pandémie, najmä do Talianska, kde sa pandemická situácia zhoršovala doslova zo dňa na deň.
K ďalšiemu zlomovému momentu došlo na konci leta, keď klienti hromadne stornovali zájazdy na september. Zoznam rizikových červených krajín sa vtedy rozšíril o Chorvátsko, Francúzsko, Španielsko či Maltu. Kto sa z týchto krajín vrátil, musel podľa nariadenia ministerstva zdravotníctva absolvovať desaťdňovú karanténu.
Na riešenie stornovaných a neuskutočnených zájazdov vlani vláda zaviedla kompenzačné pravidlá vrátane takzvaných korona voucherov.
Podľa novely zákona o zájazdoch môžu cestovné kancelárie klientom, ktorí nemohli vycestovať, ponúknuť náhradný pobyt a ak sa do konca augusta (tohto roka) nedohodnú, do 14. septembra im musia vrátiť peniaze.
Čas sa teda kráti. Aké možnosti má klient podľa novely zákona? A ako sa s riešením tohto problému popasovali cestovky?
Náhradný zájazd
Rozsah problému naznačuje prieskum cestovnej kancelárie Pelikán, na ktorom sa zúčastnilo šesťtisíc respondentov.