SME

Dixi, Barbus, Nubian. Herba Drug zo Smižian oživila nostalgické značky

Predstavujeme nomináciu na biznis cenu INDEXU a Slovenskej sporiteľne.

Majiteľ firmy Herba Drug Ivan MilýMajiteľ firmy Herba Drug Ivan Milý (Zdroj: Herba Drug )
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Žihľavový alebo brezový šampón Dixi či mydlo na holenie Barbus mali za socializmu pevné miesto v každej slovenskej kúpeľni. Charakteristická vôňa výrobkov vzbudzuje nostalgické spomienky na detstvo či blízkeho člena rodiny.

Biznis cena FéliX

Značky s retro nádychom sú stále v obchodoch. Ujala sa ich rodinná firma Herba Drug zo Smižian neďaleko Spišskej Novej Vsi, ktorú vedie Ivan Milý s manželkou Soňou.

Ivan Milý sa v drogeristickom biznise pohybuje už tridsať rokov, hoci ako vyštudovaný elektrotechnický inžinier až do pádu režimu pracoval v Ústave rádioekológie.

Kľúčová transakcia

Na podnikateľskú dráhu sa Ivan Milý vydal v roku 1991, keď rozbehol dovoz kozmetiky z Francúzska. O tri roky neskôr sa pustil aj do výroby čistiacich prostriedkov, receptúry na ne kúpil v Česku.

Zlom prišiel v roku 2010, keď Herba Drug od levickej firmy De Miclén prevzala legendárne značky Dixi, Nubian, Barbus a Oli. Nebola to náhoda. V Smižanom tieto produkty dobre poznali, pretože talianski majitelia De Miclénu práve tam ich výrobu roky outsourcovali.

Rozhodnutie De Miclénu o odpredaji značiek vzal Ivan Milý ako šancu resuscitovať kedysi rozšírené značky v silnej nadnárodnej konkurencii. Herba Drug preto nakúpil nové technológie, postavil novú výrobnú halu a zvýšil výrobu.

V súčasnosti firma dodáva kozmetiku a čistiace prostriedky primárne do obchodných reťazcov a sietí drogérií. Rastie mu aj odbyt v Česku, kde si značky známe z obdobia socializmu takisto pamätajú.

Majiteľ Herba Drugu sa pred rokmi pohrával aj s myšlienkou, že si vybuduje pozície v širšom regióne strednej Európy. Jeho plán však narazil na kapitálové limity a silnú konkurenciu. Dnes je už v otázke expanzie na zahraničné trhy opatrnejší.

Vlastný vývoj

Nie všetky produkty, ktoré Herba Drug odkúpila, prežili. Firma stopla napríklad výrobu krémov Fyto a prípravkov pre deti Oli, ktorá jej ekonomicky nevychádzala. Najdôležitejším produktom z jej portfólia je šampón Dixi, tvorí najväčší podiel na jej tržbách.

Mydlo na holenie Barbus je zasa "dinosaurom". V čase holiacich strojčekov sa na prvý pohľad zdá, že nemá trhovú logiku, v skutočnosti má vernú klientelu starších mužov. Ročne sa predá 250-tisíc balení Barbusu a rastie aj jeho popularita medzi barbermi.

"Barbus bol kedysi trójsky kôň, ktorým sme sa dostali do drogérií. Odvtedy sa časy zmenili, ale nikdy neviete, kedy sa klasické mokré holenie opäť dostane do módy, preto vo výrobe budeme pokračovať," dodáva Ivan Milý.

Receptúry pre svoje produkty už Herba Drug dávno nenakupuje. Vývoj zastrešuje interné vývojové laboratórium, na inováciu zabehnutých receptúr využívajú vlastné know-how.

"Všetky receptúry vyvíjame vo vlastnej réžii. Aj keď sme niektoré v minulosti nakúpili, aby sme vývoj urýchlili, takmer vždy sa vyskytli problémy, pretože neboli dostatočne kvalitné," tvrdí majiteľ firmy.

Výsledkom interného vývoja je aj luxusný brand Carpathia Herbarium, ktorým smižianska firma cieli na spotrebiteľov s vyšším rozpočtom. Zahŕňa produkty s vyššou pridanou hodnotou, základom sú šampóny, ktoré riešia špecifické problémy s lupinami, mastnými vlasmi alebo s vypadávaním vlasov.

"Táto značka vznikla ešte v roku 2005 a bola pôvodne určená pre lekárne, ale pred piatimi rokmi sme ju začali ponúkať aj v komerčných sieťach," dodáva Ivan Milý.

Výhody privátnych značiek

Časť výrobnej produkcie vyčleňuje Herba Drug na privátne značky pre reťazce Coop Jednota a CBA.

"Privátne značky však pre nás predstavujú vyššie riziko. Odberateľ nás môže kedykoľvek vymeniť za iného výrobcu," hovorí majiteľ firmy. A spomína skúsenosť z minulosti, keď takto stratili Kaufland a Herba Drug musel prebytočné kapacity riešiť prepustením 40 percent zamestnancov.

Príjmy z predaja produktov pod privátnymi značkami tvoria v súčasnosti zhruba 20 percent tržieb. V objeme výroby je to o niečo viac, keďže tieto výrobky sú lacnejšie než produkty pod značkami Herba Drugu.

V biznis modeli firmy však privátne značky hrajú dôležitú úlohu z viacerých dôvodov. Pomáhajú napríklad znižovať fixné náklady.

"Na privátne značky i naše produkty využívame tie isté suroviny. Keď ich nakupujeme vo väčších množstvách, ušetríme, a takto zlacňujeme výrobu aj našich výrobkov," vysvetľuje Ivan Milý.

To isté platí pre logistiku a distribúciu: "Percentuálny náklad na logistiku je nižší, ako keby sme do obchodov predávali len vlastné značky."

Privátne značky pôsobia aj ako stabilizačný prvok výroby, majiteľ firmy to ilustruje na príklade opaľovacích krémov Nubian. Nakoľko sú sezónnou záležitosťou, zamestnancov a výrobu viažu len časť roka. Aby Herba Drug nemusel prepúšťať alebo prijímať brigádnikov, na výrobu sezónneho sortimentu stiahne ľudí zo sekcie privátnych značiek.

Benefitom privátnej značky je aj niečo, čo Ivan Milý opisuje ako biznisovú psychológiu. Ak firma pre obchodnú sieť vyrába privátnu značku a so spoluprácou sú spokojné obe strany, získava lepšiu vyjednávaciu pozíciu a do obchodov dokáže ľahšie umiestniť aj vlastné značky, ktoré sú drahšie.

Článok nájdete v septembrovom čísle časopisu INDEX. Práve v predaji.Článok nájdete v septembrovom čísle časopisu INDEX. Práve v predaji. (zdroj: Maňo Štrauch)

Najlepší rok v histórii

Rodinný biznis Milých zabezpečujú tri firmy. Do svojich kruhov Ivan Milý okrem synov a manželky počíta aj švagra Jána Hlavačku. Ten má podiel vo firme Herba Drug Trade, ktorá vyrába obaly a prevádzkuje centrálny sklad v Topoľčanoch. Ďalšia firma Ymcod zabezpečuje logistické služby. Dohromady zamestnávajú 120 ľudí.

Samotná Herba Drug dosiahla v minulom pandemickom roku čistý zisk 265-tisíc eur, čo predstavovalo päťnásobný medziročný nárast. Tržby stúpli o štvrtinu na päť miliónov eur. Firma tak prežila najlepší rok vo svojej histórii.

V čase pandémie Herba Drug využil možnosť získať štátny koronaúver, ktorý použil na nákup nového technologického zariadenia a na financovanie zásob.

Dobré výsledky pripisuje majiteľ firmy flexibilite rozhodnutí. Podaril sa im skokovo zvýšiť predaj mydiel, no predovšetkým uviesť nový produkt, ktorý si vyžiadal trh – dezinfekčný gél na ruky.

Herba Drug sa popasoval s jeho registráciou v Centre pre chemické látky a prípravky, pretože úrad bol pre výmenu vlády a pandémiu spomalený. "Vlani bol na trhu nedostatok bežných prípravkov - od tekutých mydiel cez dezinfekčné výrobky ako gély. Ich predaj len v prvom polroku 2020 vyletel o 1600 percent,“ vraví Ivan Milý.

Rok 2021 bude z pohľadu hospodárskych výsledkov o niečo slabší. Hoci tržby na tom aj vďaka intenzívnejšiemu marketingu v Česku nebudú zle. Problémom sú však drahšie vstupné materiály.

Ivan Milý hovorí, že už niekoľko mesiacov preto evidujú výrazný pokles marže: "V niektorých prípadoch vstupné suroviny zdraželi o sto percent. Nedarí sa nám zdvíhať ceny tak rýchlo, ako by sme si to priali."

Napríklad papier zdražel medziročne o 30 až 40 percent, plasty na výrobu obalov šli nahor o 70 percent a rástli aj ceny energií. Ako hovorí šéf firmy, k miernemu rastu cien museli pristúpiť v júli aj v auguste a ďalší predpokladajú v budúcom roku.

Lidl či Kaufland, do ktorých Herba Drug svoje výrobky distribuuje, sú pritom veľmi citlivé na rast cien. Ivan Milý preto očakáva, že na jeseň sa rozbehnú "vyjednávacie boje". Predpokladá, že rast cien nebude dramatický, odhaduje ho na dve až tri percentá. Časť rastúcich nákladov tak pôjde na vrub ziskovej marže firmy.

Nová generácia

Víziou majiteľa Herba Drugu je udržať firmu na trhu udržať, jeho stratégia stojí na troch pilieroch: lepší marketing, vývoj nových produktov v podnikovom laboratóriu a zlepšovanie technického vybavenia vo výrobe.

Už dnes sa rodinná firma pripravuje, že nástupníctvo časom preberie mladšia generácia.

Najstarší syn Ivan sa už po ukončení vysokej školy angažuje v obchode, prechádza rôznymi pozíciami, aby firmu detailne spoznal. Najmladší syn Pavol pracuje na marketingu. A Ivanova manželka, vyštudovaná farmaceutka, je zasa zamestnaná vo vývoji Herba Drugu.

Zistiť viac o cene FéliX.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 4. 2024)
USD 1.064
AUD 1.658
CZK 25.210
JPY 164.540
CAD 1.467
GBP 0.854
HUF 394.630
PLN 4.344
CHF 0.971
SEK 11.635

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  2. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  3. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  4. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  7. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  8. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 828
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 160
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 523
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  5. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 775
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 724
  7. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 392
  8. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 355
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 379
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 65 077
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 183
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 664
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 366
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 494
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 18 040
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 13 390
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Šéf Európskej obchodnej komory v Číne vyzval lídrov na hľadanie kompromisov.


TASR
Parkovacie domy, ktoré by mohli vyrásť v Bratislave.

Vyrásť by mali vo väčšine mestských častí.


 Dominik Hapl, analytik Across Private Investments

Cena ropy by mohla stúpnuť až o tretinu, tvrdí analytik.


Ilustračné foto.

Eaconomy nemá na predaj finančných produktov oprávnenie.


  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 379
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 65 077
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 183
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 664
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 366
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 494
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 18 040
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 13 390
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu