Žihľavový alebo brezový šampón Dixi či mydlo na holenie Barbus mali za socializmu pevné miesto v každej slovenskej kúpeľni. Charakteristická vôňa výrobkov vzbudzuje nostalgické spomienky na detstvo či blízkeho člena rodiny.
Značky s retro nádychom sú stále v obchodoch. Ujala sa ich rodinná firma Herba Drug zo Smižian neďaleko Spišskej Novej Vsi, ktorú vedie Ivan Milý s manželkou Soňou.
Ivan Milý sa v drogeristickom biznise pohybuje už tridsať rokov, hoci ako vyštudovaný elektrotechnický inžinier až do pádu režimu pracoval v Ústave rádioekológie.
Herba Drug je nominovaná na cenu FéliX
FéliX je nová biznisová cena, ktorú vyhlasuje INDEX a Slovenská sporiteľňa v spolupráci s odbornými partnermi. Zameriava sa na inšpiratívne podnikateľské či iné aktivity, ktoré prispievajú k prosperite, modernizácii a spoločenskej zodpovednosti našej krajiny. Viac informácii nájdete na www.cenafelix.sk.
Kľúčová transakcia
Na podnikateľskú dráhu sa Ivan Milý vydal v roku 1991, keď rozbehol dovoz kozmetiky z Francúzska. O tri roky neskôr sa pustil aj do výroby čistiacich prostriedkov, receptúry na ne kúpil v Česku.
Slávnostné vyhlásenie víťazov ceny FéliX
- Kedy? 20. októbra 2021 od 15:00
- Kde ho môžete sledovať? Na stránke cenafelix.sk alebo facebookovej stránke INDEXU, SME alebo Slovenskej sporiteľne
Zlom prišiel v roku 2010, keď Herba Drug od levickej firmy De Miclén prevzala legendárne značky Dixi, Nubian, Barbus a Oli. Nebola to náhoda. V Smižanom tieto produkty dobre poznali, pretože talianski majitelia De Miclénu práve tam ich výrobu roky outsourcovali.

Rozhodnutie De Miclénu o odpredaji značiek vzal Ivan Milý ako šancu resuscitovať kedysi rozšírené značky v silnej nadnárodnej konkurencii. Herba Drug preto nakúpil nové technológie, postavil novú výrobnú halu a zvýšil výrobu.
V súčasnosti firma dodáva kozmetiku a čistiace prostriedky primárne do obchodných reťazcov a sietí drogérií. Rastie mu aj odbyt v Česku, kde si značky známe z obdobia socializmu takisto pamätajú.
Majiteľ Herba Drugu sa pred rokmi pohrával aj s myšlienkou, že si vybuduje pozície v širšom regióne strednej Európy. Jeho plán však narazil na kapitálové limity a silnú konkurenciu. Dnes je už v otázke expanzie na zahraničné trhy opatrnejší.
Vlastný vývoj
Nie všetky produkty, ktoré Herba Drug odkúpila, prežili. Firma stopla napríklad výrobu krémov Fyto a prípravkov pre deti Oli, ktorá jej ekonomicky nevychádzala. Najdôležitejším produktom z jej portfólia je šampón Dixi, tvorí najväčší podiel na jej tržbách.
Mydlo na holenie Barbus je zasa "dinosaurom". V čase holiacich strojčekov sa na prvý pohľad zdá, že nemá trhovú logiku, v skutočnosti má vernú klientelu starších mužov. Ročne sa predá 250-tisíc balení Barbusu a rastie aj jeho popularita medzi barbermi.
"Barbus bol kedysi trójsky kôň, ktorým sme sa dostali do drogérií. Odvtedy sa časy zmenili, ale nikdy neviete, kedy sa klasické mokré holenie opäť dostane do módy, preto vo výrobe budeme pokračovať," dodáva Ivan Milý.
Receptúry pre svoje produkty už Herba Drug dávno nenakupuje. Vývoj zastrešuje interné vývojové laboratórium, na inováciu zabehnutých receptúr využívajú vlastné know-how.
"Všetky receptúry vyvíjame vo vlastnej réžii. Aj keď sme niektoré v minulosti nakúpili, aby sme vývoj urýchlili, takmer vždy sa vyskytli problémy, pretože neboli dostatočne kvalitné," tvrdí majiteľ firmy.
Výsledkom interného vývoja je aj luxusný brand Carpathia Herbarium, ktorým smižianska firma cieli na spotrebiteľov s vyšším rozpočtom. Zahŕňa produkty s vyššou pridanou hodnotou, základom sú šampóny, ktoré riešia špecifické problémy s lupinami, mastnými vlasmi alebo s vypadávaním vlasov.
"Táto značka vznikla ešte v roku 2005 a bola pôvodne určená pre lekárne, ale pred piatimi rokmi sme ju začali ponúkať aj v komerčných sieťach," dodáva Ivan Milý.

Výhody privátnych značiek
Časť výrobnej produkcie vyčleňuje Herba Drug na privátne značky pre reťazce Coop Jednota a CBA.
"Privátne značky však pre nás predstavujú vyššie riziko. Odberateľ nás môže kedykoľvek vymeniť za iného výrobcu," hovorí majiteľ firmy. A spomína skúsenosť z minulosti, keď takto stratili Kaufland a Herba Drug musel prebytočné kapacity riešiť prepustením 40 percent zamestnancov.
Príjmy z predaja produktov pod privátnymi značkami tvoria v súčasnosti zhruba 20 percent tržieb. V objeme výroby je to o niečo viac, keďže tieto výrobky sú lacnejšie než produkty pod značkami Herba Drugu.
V biznis modeli firmy však privátne značky hrajú dôležitú úlohu z viacerých dôvodov. Pomáhajú napríklad znižovať fixné náklady.
"Na privátne značky i naše produkty využívame tie isté suroviny. Keď ich nakupujeme vo väčších množstvách, ušetríme, a takto zlacňujeme výrobu aj našich výrobkov," vysvetľuje Ivan Milý.
To isté platí pre logistiku a distribúciu: "Percentuálny náklad na logistiku je nižší, ako keby sme do obchodov predávali len vlastné značky."
Privátne značky pôsobia aj ako stabilizačný prvok výroby, majiteľ firmy to ilustruje na príklade opaľovacích krémov Nubian. Nakoľko sú sezónnou záležitosťou, zamestnancov a výrobu viažu len časť roka. Aby Herba Drug nemusel prepúšťať alebo prijímať brigádnikov, na výrobu sezónneho sortimentu stiahne ľudí zo sekcie privátnych značiek.
Benefitom privátnej značky je aj niečo, čo Ivan Milý opisuje ako biznisovú psychológiu. Ak firma pre obchodnú sieť vyrába privátnu značku a so spoluprácou sú spokojné obe strany, získava lepšiu vyjednávaciu pozíciu a do obchodov dokáže ľahšie umiestniť aj vlastné značky, ktoré sú drahšie.
Najlepší rok v histórii
Rodinný biznis Milých zabezpečujú tri firmy. Do svojich kruhov Ivan Milý okrem synov a manželky počíta aj švagra Jána Hlavačku. Ten má podiel vo firme Herba Drug Trade, ktorá vyrába obaly a prevádzkuje centrálny sklad v Topoľčanoch. Ďalšia firma Ymcod zabezpečuje logistické služby. Dohromady zamestnávajú 120 ľudí.
Samotná Herba Drug dosiahla v minulom pandemickom roku čistý zisk 265-tisíc eur, čo predstavovalo päťnásobný medziročný nárast. Tržby stúpli o štvrtinu na päť miliónov eur. Firma tak prežila najlepší rok vo svojej histórii.
V čase pandémie Herba Drug využil možnosť získať štátny koronaúver, ktorý použil na nákup nového technologického zariadenia a na financovanie zásob.
Dobré výsledky pripisuje majiteľ firmy flexibilite rozhodnutí. Podaril sa im skokovo zvýšiť predaj mydiel, no predovšetkým uviesť nový produkt, ktorý si vyžiadal trh – dezinfekčný gél na ruky.
Herba Drug sa popasoval s jeho registráciou v Centre pre chemické látky a prípravky, pretože úrad bol pre výmenu vlády a pandémiu spomalený. "Vlani bol na trhu nedostatok bežných prípravkov - od tekutých mydiel cez dezinfekčné výrobky ako gély. Ich predaj len v prvom polroku 2020 vyletel o 1600 percent,“ vraví Ivan Milý.
Rok 2021 bude z pohľadu hospodárskych výsledkov o niečo slabší. Hoci tržby na tom aj vďaka intenzívnejšiemu marketingu v Česku nebudú zle. Problémom sú však drahšie vstupné materiály.
Ivan Milý hovorí, že už niekoľko mesiacov preto evidujú výrazný pokles marže: "V niektorých prípadoch vstupné suroviny zdraželi o sto percent. Nedarí sa nám zdvíhať ceny tak rýchlo, ako by sme si to priali."
Napríklad papier zdražel medziročne o 30 až 40 percent, plasty na výrobu obalov šli nahor o 70 percent a rástli aj ceny energií. Ako hovorí šéf firmy, k miernemu rastu cien museli pristúpiť v júli aj v auguste a ďalší predpokladajú v budúcom roku.
Lidl či Kaufland, do ktorých Herba Drug svoje výrobky distribuuje, sú pritom veľmi citlivé na rast cien. Ivan Milý preto očakáva, že na jeseň sa rozbehnú "vyjednávacie boje". Predpokladá, že rast cien nebude dramatický, odhaduje ho na dve až tri percentá. Časť rastúcich nákladov tak pôjde na vrub ziskovej marže firmy.
Nová generácia
Víziou majiteľa Herba Drugu je udržať firmu na trhu udržať, jeho stratégia stojí na troch pilieroch: lepší marketing, vývoj nových produktov v podnikovom laboratóriu a zlepšovanie technického vybavenia vo výrobe.
Už dnes sa rodinná firma pripravuje, že nástupníctvo časom preberie mladšia generácia.
Najstarší syn Ivan sa už po ukončení vysokej školy angažuje v obchode, prechádza rôznymi pozíciami, aby firmu detailne spoznal. Najmladší syn Pavol pracuje na marketingu. A Ivanova manželka, vyštudovaná farmaceutka, je zasa zamestnaná vo vývoji Herba Drugu.