Keďže slovenský trh o ich produkty nejavil záujem, zamierili do USA. Na Floride vybudovali fabriku, svojej inovácii dali nálepku Made in USA a ich biznis vystrelil k miliónovým tržbám.
Firma Proteng z Bratislavy vyvíja plynové hasiace zariadenia v špeciálnej „hadičke“. Za inováciou stojí tím milovníka motokár a rýchlych áut Romana Malovca.
Využiť sa dá v osobných a nákladných autách, autobusov, karavanoch, ale aj vo vlakoch. Zákazky majú tiež v letectve, armáde a IT firmách.
Systém funguje automaticky bez potreby vonkajšieho zdroja. V prípade, ak sa motor začne nečakane a nebezpečne prehrievať alebo zariadenie detekuje otvorený oheň, plynom natlakovaná hadica sa vplyvom tepla roztrhne, pričom plyn zaplaví motorový priestor, schladí ho a tým predíde požiaru, prípadne ho uhasí. Celý proces trvá len pár sekúnd.
Vlani Proteng na Slovensku dosiahol tržby 400-tisíc eur a zisk okolo 66-tisíc eur. „Slovensko nás však neživí. Máme silný americký trh a chceme sa expandovať do Ázie,“ vraví Roman Malovec. Tržby celej skupiny za posledné štyri roky odhaduje na tri až štyri milióny dolárov.
Firmu Proteng a jej inováciu predstavujeme v novom seriáli Startup select. Prinášame v ňom príbehy šikovných Slovákov, ktorých nápady, inovatívne produkty či služby majú potenciál preraziť doma i v zahraničí.
Začalo sa to horiacimi autobusmi
K myšlienke vyvíjať hasiace zariadenia prišiel Roman Malovec viac-menej náhodou. Pôvodne podnikal vo výrobe laminátových a karbónových komponentov do áut a súčiastok do autobusov mestskej hromadnej dopravy.
„Okolo roku 2000 ma oslovili ľudia z bratislavského dopravného podniku, ktorým sme dodávali naše produkty. Mali problém s horiacimi autobusmi a spýtali sa ma, či im neviem nejako pomôcť,“ spomína Malovec.