SME

Slováci vyvinuli hasiacu trubicu. Používa ju polícia v Miami

Zákazníkmi firmy Proteng je aj polícia v Miami a americká armáda.

Šéf spoločnosti Proteng Roman Malovec (Zdroj: Marko Erd)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keďže slovenský trh o ich produkty nejavil záujem, zamierili do USA. Na Floride vybudovali fabriku, svojej inovácii dali nálepku Made in USA a ich biznis vystrelil k miliónovým tržbám.

Firma Proteng z Bratislavy vyvíja plynové hasiace zariadenia v špeciálnej „hadičke“. Za inováciou stojí tím milovníka motokár a rýchlych áut Romana Malovca.

Využiť sa dá v osobných a nákladných autách, autobusov, karavanoch, ale aj vo vlakoch. Zákazky majú tiež v letectve, armáde a IT firmách.

Systém funguje automaticky bez potreby vonkajšieho zdroja. V prípade, ak sa motor začne nečakane a nebezpečne prehrievať alebo zariadenie detekuje otvorený oheň, plynom natlakovaná hadica sa vplyvom tepla roztrhne, pričom plyn zaplaví motorový priestor, schladí ho a tým predíde požiaru, prípadne ho uhasí. Celý proces trvá len pár sekúnd.

Vlani Proteng na Slovensku dosiahol tržby 400-tisíc eur a zisk okolo 66-tisíc eur. „Slovensko nás však neživí. Máme silný americký trh a chceme sa expandovať do Ázie,“ vraví Roman Malovec. Tržby celej skupiny za posledné štyri roky odhaduje na tri až štyri milióny dolárov.

Firmu Proteng a jej inováciu predstavujeme v novom seriáli Startup select. Prinášame v ňom príbehy šikovných Slovákov, ktorých nápady, inovatívne produkty či služby majú potenciál preraziť doma i v zahraničí.

Článok nájdete v marcovom vydaní mesačníka INDEX. Práve v predaji.Článok nájdete v marcovom vydaní mesačníka INDEX. Práve v predaji. (zdroj: INDEX, Hej TY!)

Začalo sa to horiacimi autobusmi

K myšlienke vyvíjať hasiace zariadenia prišiel Roman Malovec viac-menej náhodou. Pôvodne podnikal vo výrobe laminátových a karbónových komponentov do áut a súčiastok do autobusov mestskej hromadnej dopravy.

„Okolo roku 2000 ma oslovili ľudia z bratislavského dopravného podniku, ktorým sme dodávali naše produkty. Mali problém s horiacimi autobusmi a spýtali sa ma, či im neviem nejako pomôcť,“ spomína Malovec.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C8RS8 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Predseda vlády SR Robert Fico.

Privítal záver o využití aj súkromných zdrojov na oživenie domácej ekonomiky.


TASR
Ilustračné foto

Batériové úložiská tak predbehli plyn, vodné aj jadrové elektrárne.


SITA
Výstražná tabuľa a technológia zariadenia plynovodu na prepojovacom bode Budince – reverz.

Rokovalo sa aj o Balkánskej ceste.


TASR
Ilustračné foto

Rada pre rozpočtovú zodpovednosť analyzovala novelu dôchodkového systému.


TASR
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu