SME

Pokuty, problémy s tunelmi aj zásah NAKA. Diaľničiari sa nepoučili

NDS mlčí, ministerstvo sa nechce vracať do minulosti.

Tunel Sitina.Tunel Sitina. (Zdroj: FOTO SME - MARKO ERD)

Šestnásťkrát za dva roky nakupovala Národná diaľničná spoločnosť (NDS) netransparentne. Vyplýva to zo zistení Úradu pre verejné obstarávanie, ktorý jej za to udelil deväť pokút dokopy za desaťtisíce eur.

Viac textov od Nadácie Zastavme korupciu nájdete po kliknutí na logo.Viac textov od Nadácie Zastavme korupciu nájdete po kliknutí na logo.

Na vážne chyby diaľničiarov pri míňaní verejných peňazí upozornil vlani aj Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ). Napríklad zistil, že vnútorná kontrola tendrov vôbec nefunguje. Diaľničiari tiež platili za služby externým firmám, pričom na to vôbec nemali súhlas vedenia. NKÚ ich dokonca vyzval na vyvodenie osobnej zodpovednosti.

SkryťVypnúť reklamu

Na aktuálne otázky, či sa tak stalo, Nadácia Zastavme korupciu odpoveď nedostala. Vyzerá to skôr tak, že NDS pokračuje v neštandardných tendroch.

Príkladom je aj rekordne dlhá uzávera bratislavského tunela Sitina z februára. Práce, pre ktoré sa vyťažený tunel zatvoril na víkend pred jarnými školskými prázdninami, boli v rozpore s dohodnutou zmluvou. Nesedí ani lehota dodania. Za rovnakú zákazku už pritom NDS raz dostala vysokú, 10-tisícovú pokutu.

Ďalšie meškanie čaká aj tunel Višňové, cez ktorý mali motoristi pôvodne jazdiť už v roku 2019. Po tom, ako sa NDS rozišla s prvým dodávateľom tunela, vysúťažila pred rokom druhého za vyše 250 miliónov eur.

Ešte vlani v lete nový zhotoviteľ na svojej stránke avizoval, že tunel odovzdá do konca budúceho roka. Dnes je už zrejmé, že ani tento termín sa nestihne.

SkryťVypnúť reklamu

Pre nehospodárne fungovanie zasahovala pritom vlani opakovane v NDS aj NAKA.

Rekordná odstávka Sitiny

„Chceme poprosiť všetkých motoristov, aby zvážili presun v rámci hlavného mesta, v maximálne možnej miere. Všetci spoločne tak prispejeme k odľahčeniu alternatívnych trás,“ apeloval pred uzáverou tunela Sitina vo februári tohto roka Peter Peťko, prevádzkový riaditeľ a člen predstavenstva NDS.

Tunelom Sitina prejde denne zhruba 60-tisíc vozidiel, v rámci víkendových dní je to okolo 40-tisíc áut.

No uzávera sa netýkala bežného víkendu, ale dní voľna pred týždennými jarnými prázdninami. Vtedy sa množstvo ľudí presúva von z hlavného mesta.

Nadácia od NDS odpoveď, aké je vyťaženie tunela v takých dňoch, nedostala.

Počas uzávery tunela sa mal vymeniť centrálny riadiaci systém. Ide o systém, ktorý monitoruje premávku v tuneli a v prípade akýchkoľvek ťažkostí automaticky na chybu upozorní aj obmedzí premávku.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Doležal s obchvatom Košíc vyhral, traja členovia Rady ÚVO však povedali svoje Čítajte 

Zaujímavé je, že ten istý prevádzkový riaditeľ NDS Petko je podpísaný aj pod žalobou z decembra 2021, v ktorej NDS okrem iného zdôrazňuje: „Obmedzenie prevádzky tunela Sitina či dokonca uzatvorenie by spôsobilo kolaps dopravy v centre mesta.“

Žalobou sa NDS dožadovala spolupráce s predošlým dodávateľom centrálneho systému. Čo je zvláštne, keďže zároveň mala NDS už mesiace objednaný nový systém.

Niekto bol zodpovedný

„Je potrebné za takéto zlyhania vyvodzovať osobnú zodpovednosť. Nie je možné len holo skonštatovať, že sme niečo neurobili, nenaprojektovali či nedodržali. Niekto bol za to zodpovedný a za chyby musí znášať dôsledky,“ uviedol vlani šéf kontrolórov Karol Mitrík po tom, ako prezentovali svoje zistenia v NDS.

Správou NKÚ sa zaoberali aj poslanci Národnej rady. Hospodársky výbor parlamentu dokonca žiadal, aby diaľničiari prijali nápravné opatrenia do konca minulého roka a mali ich každé tri mesiace informovať o posune.

SkryťVypnúť reklamu

Výbor kontaktovala aktuálne nadácia a cez infožiadosť si pýtala podklady, ktoré od NDS mali získať. Z parlamentu nás odkázali na NDS, odtiaľ po opakovaných apeloch prišla reakcia, že výbor nebol oprávnený posunúť infožiadosť na diaľničiarov.

Súvisiaci článok Cez čiaru: Vilu pod Slavínom štát za vlády Smeru predal pod cenu, obchod sa spája s dcérou Dušana Muňka Čítajte 

Nadácia sa preto spýtala aj rezortu dopravy, ako je spokojné s vyvodzovaním zodpovednosti.

Miriama Švikruhová z komunikácie ministerstva uviedla, že verejné obstarávania v réžii NDS, ktoré v súčasnosti dobiehajú, sú nezriedka staré niekoľko mesiacov až rokov.

„Mnohí zamestnanci, ktorí ich vypisovali, dnes už v spoločnosti nepôsobia, rovnako tak sa vymenilo aj vedenie. Pre nás však nemá zmysel vracať sa do minulosti a dôležité je, aby v súčasnosti Národná diaľničná spoločnosť vypisovala kvalitné verejné súťaže.“

SkryťVypnúť reklamu

Z NDS na ministerstvo

Zaujímavosťou je, že sekcii cestnej dopravy na samotnom ministerstve šéfuje človek, ktorý v rokoch 2016 až 2018 sedel v predstavenstve NDS. Táto sekcia pripravuje stratégiu výstavby diaľnic, ktorú následne preberajú diaľničiari. Mala by tiež sledovať plnenie týchto cieľov.

Zdá sa preto, že jediným prípadom vyvodenia zodpovednosti je zatiaľ odchod predošlého generálneho riaditeľa NDS. Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) jeho odchod z funkcie potvrdil až po mesiaci.

Diaľnice

Parkovanie pod Prístavným mostom. Ilustračná fotografia.

Práce stihli dokončiť do konca letných prázdnin.


TASR
Poškodená diaľnica E6.

Zosuv zabil minimálne jednu osobu, ďalšia je nezvestná.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  8. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  1. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne?
  2. Jeden stavbár, druhý mikrobiológ. Bratia zvalcovali trh
  3. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov
  4. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Šetrite náklady s elektromobilom
  5. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  6. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky?
  7. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Rozhovor: Slováci mohli žiť v Pacifiku. Štefánik im kúpil ostrov 16 721
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 7 546
  3. Slovenskí učitelia vyvinuli aplikáciu, ktorá šetrí hodiny práce 6 039
  4. Viacgeneračné rodiny: Slovenský recept na hádky? 4 218
  5. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 3 938
  6. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 2 150
  7. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v neznámom Bahrajne? 1 370
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 1 350
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Vyplýva to z revízie výdavkov na nemocnice Útvaru hodnoty za peniaze.


TASR
Generálny riaditeľ spoločnosti Ipesoft Florián Kevický

Žilinský Ipesoft si na špecifickom trhu vybudoval dominantné postavenie.


Ilustračné foto

Problémy Tesly zhoršila Muskova politika.


TASR 2
Ilustračné foto.

Investori čakajú najmä na údaje o vývoji na pracovnom trhu za august.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Michal Porubän: Otvorený list vedeniu Slovenskej akadémie vied 25 342
  2. Ivan Mlynár: Zábava Roberta Fica s riskovaním našich životov neberie konca. 13 400
  3. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 12 124
  4. Dušan Koniar: Puč na Slovensku 10 665
  5. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok. 8 782
  6. Ján Valchár: Zaujímavé fakty okolo ruskej ropy. 8 283
  7. Ján Bilohuščin: "Svetu vládnu starí kreténi" 6 836
  8. Blanka Ulaherová: Návrat po 46 rokoch 6 369
  1. Marian Nanias: Jachtavý brat Lacko.
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS
  3. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee II. - jedno z možných objasnení
  4. Věra Tepličková: Pali a jeho Bumblebee
  5. Jiří Ščobák: Ako prísť o peniaze ľahko a rýchlo
  6. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa vedie do SNP.
  7. Věra Tepličková: O sviniach, potkanoch a sokoloch
  8. Post Bellum SK: Známi aj menej známi hrdinovia SNP
SkryťZatvoriť reklamu