SME

Požiar ich nepochoval. Kým pekári plačú, im sa nadmieru darí

Rodinná firma Minit Slovakia z pandémie vyťažila, naskočila na trend kváskovania.

Rodinná firma Minit Slovakia. Zľava František Ambrovics, Ladislav Ambrovics a Zoltán Ambrovics (Zdroj: Marko Erd)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Minit Slovakia patrí medzi najväčších výrobcov a predajcov mrazeného pečiva na Slovensku. Prevádzkuje viac ako 500 franšízových pekárničiek v strednej Európe a je kľúčovým dodávateľom pečiva do obchodných sietí ako Billa či Kaufland, menších večierok v mestách, no zákazníkov má aj v segmente gastra.

Kým mnohí pekári s čerstvým pečivom varujú pred existenčnými problémami a rastúcimi nákladmi, rodinnej firme z Dunajskej Stredy sa darí nadmieru dobre. Vlani dosiahla zisk 945-tisíc eur a tržby 27 miliónov eur.

Súvisiaci článok Šéf Kellys: Biznis s bicyklami sa výrazne mení, budeme ako automobilky Čítajte 
FéliX Business Award (malé logo do článku)

Firma zamestnala v uplynulých týždňoch prvých Ukrajincov, ktorí utiekli pred vojnou na Slovensko, investuje do modernizácie výroby a zrejme jediným prešľapom v jej stratégii bol vstup na rakúsky trh, z ktorého sa vlani stiahla. Je nominovaná na biznisovú cenu FéliX v kategórii Výnimočný rodinný biznis.

Vyhlasovatelia FéliX Business Award

Odborný partner

Začiatky v pivnici

Za biznisom, ktorý sa pôvodne rozbiehal pod maďarskou značkou Fornetti, stojí František Ambrovics. Prvú pekáreň pod názvom Ambropek postavil s bratom Jurajom v pivnici rodinného domu v roku 1991.

Z elektrotechnického inžiniera, ktorý bol pôvodne technickým námestníkom dunajskostredských Západoslovenských vodární, sa stal pekár. Inšpiroval ho známy, ktorý si v areáli dunajskostredského družstva vybudoval pekáreň a darilo sa mu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ambrovicsovci nechceli piecť rožky, zamerali sa na "pečivo s pridanou hodnotou". Juraj ako vyštudovaný strojár doma prerábal pivnicu na pekáreň, František išiel za hranice po skúsenosti. Niekoľko mesiacov chodil po výstavách a školeniach pekárov v Česku, Rakúsku i vo Francúzsku. Spoza hraníc priviezol moderné technológie a začal piecť prvé špeciálne ražné pečivo kornspitz a luxusnejšie pekárenské výrobky.

Po rozbehu výroby sa Juraj Ambrovics staral o logistiku, jeho žena o účtovníctvo a jeho brat mal na starosti výrobu. Po dvoch rokoch fungovania vyskúšali výrobu mrazeného pečiva, ktoré im zmenilo život.

Výhodou mrazeného pečiva je, že jeho produkcia sa dá dopredu detailne naplánovať a vo väčších objemoch ho možno vyrábať na sklad. Keď už bola Ambrovicsovcom pivnica primalá, v roku 1995 kúpili od mesta bývalé jasle a prerobili ich na pekáreň s mraziacimi skladmi.

Od fornettov k zahraničnej expanzii

V roku 1999 vycítili šancu, ako sa odlíšiť od konkurencie. Na slovenský trh z Maďarska priniesli koncept pečiva pod značkou fornetti a začali rozvíjať vlastnú franšízovú sieť malých pekárničiek, ktorú rozšírili do Česka.

Za pôvodnými fornettami je podnikateľ József Palásti z mestečka Kecskemét neďaleko Budapešti, od ktorého Slováci odkúpili licenciu (master franchising) pre celé Slovensko a následne aj Česko.

Spočiatku slovenská firma len distribuovala mrazenú výrobu z Maďarska. Ambície však boli väčšie. V roku 1999 spustili vlastnú výrobu mrazených pekárenských polotovarov na Slovensku s vlastným vývojom výrobkov a receptúr.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

V roku 2015 došlo k zmene opäť. Vlastník maďarskej licencie odpredal firmu švajčiarsko-írskej pekárenskej spoločnosti Aryzta a z Józsefa Palástiho sa stal milionár. Firmu predal za 20 miliárd forintov (v prepočte na súčasný kurz 54 miliónov eur).

Slovenská firma sa vtedy rozhodla osamostatniť. Ukončila licenčnú zmluvu na značku Fornetti. Firma Fornetti Slovakia sa rebrandovala na Minit Slovakia. S novými majiteľmi z Maďarska však Minit naďalej spolupracuje, predáva cez nich pečivo v Maďarsku, Rumunsku a Bulharsku.

V Dunajskej Strede vyrába Minit 120 až 130 ton pekárenských výrobkov každý mesiac. Tretinu vyváža do zahraničia - najmä do Česka, ale aj do Maďarska, Bulharska, Rumunska, Poľska a malú časť aj do Srbska.

Cieľom je rozvíjať exportné trhy (predovšetkým český), no potenciál vidí František Ambrovics aj na Slovensku. "Zásobujeme štyri percentá slovenského trhu s pečivom. Máme pred sebou ešte 96 percent," naznačuje.

Súvisiaci článok Spoľahlivo testujú covid, na rade je rakovina. Ukazujú, ako zarába špičková veda Čítajte 

Nástup novej generácie

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu