SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Mýto z Vážneho éry vyšetrujú, nové chce PPF aj pražský podnikateľ

Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.

Ako koneční užívatelia výhod SkyTollu sú uvádzaní český podnikateľ Petr Syrovátko (vpravo) a jeho manželka. Podľa českých novinárov tam, kde je Syrovátko je aj skupina PPF už nebohého podnikateľa Petra Kellnera (uprostred). PPF je jediným vlastníkom aj CzechTollu, ktorý vyhral novú súťaž.Ako koneční užívatelia výhod SkyTollu sú uvádzaní český podnikateľ Petr Syrovátko (vpravo) a jeho manželka. Podľa českých novinárov tam, kde je Syrovátko je aj skupina PPF už nebohého podnikateľa Petra Kellnera (uprostred). PPF je jediným vlastníkom aj CzechTollu, ktorý vyhral novú súťaž. (Zdroj: ČTK)

Autorky pracujú v Nadácii Zastavme korupciu

Taxikár si na predražený lízing kúpi auto, no keď ho splatí, nevlastní ho, ale vráti lízingovej spoločnosti. Navyše, počas celého obdobia, kedy ho používa, takmer polovicu tržieb odvedie “lízingovke.”

Asi tak fungoval na Slovensku viac ako desať rokov mýtny systém. Jeho dodávku a prevádzku si štát objednal od spoločnosti SkyToll.

Logo nadácie Zastavme korupciu. Logo nadácie Zastavme korupciu.

Zmluva končí, “staré mýto” vyšetruje polícia a nový tender vyhral obchodný partner SkyTollu. Pre pochybnosti, že súťaž nebola celkom férová, mimovládne organizácie Nadácia Zastavme korupciu a Slovensko.Digital žiadajú ministra dopravy Andreja Doležala (Sme rodina)[ZM1] , aby vybral najvhodnejšie riešenie a nezopakoval chyby z minulosti.

SkryťVypnúť reklamu

Prečo by občanov malo zaujímať mýto

Mýtny systém sa skladá z mýtnych brán, IT technológií a zariadení, ktoré počítajú nákladným autám, kamiónom a autobusom, koľko kilometrov po slovenských cestách prejdú. Na základe toho platia poplatky za ich užívanie. Peniaze, ktoré takto štát vyberie, by mal použiť na výstavbu diaľnic a opravu existujúcich ciest. Takže by malo platiť, že čím viac z mýta získame, tým lepšie sa nám bude po Slovensku jazdiť.

Lenže, celkom tak na Slovensku mýto nefungovalo. Už pred štyrmi rokmi na nedostatky upozornil Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ), ktorý dozerá na hospodárenie štátu a samospráv.

Zistenia boli natoľko závažné, že ich NKÚ postúpil prokuratúre a polícii.

Od roku 2019 sa ale vyšetrovanie zásadne nepohlo. Až nedávno pre Nadáciu Zastavme korupciu potvrdil Úrad špeciálnej prokuratúry, že vo veci začali trestné stíhanie. „Pre obzvlášť závažný zločin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku. V súčasnosti sú zabezpečované dôkazy,” priblížila hovorkyňa prokuratúry Jana Tokolyová.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade tohto trestného činu môže ísť páchateľ do väzenia na 3 až 10 rokov, ak spôsobí svojím konaním značnú škodu. Ak je súčasťou zločineckej skupiny, trest je vyšší, maximálne 15 rokov.

NKÚ vyčítal diaľničnej spoločnosti, že investovala viac než 850 miliónov eur do vybudovania mýtneho systému, avšak licencie k nemu nevlastní. Po skončení zmluvy si jednoducho celý systém SkyToll odnesie so sebou.

Alebo ho možno predá Slovensku ešte raz v novej súťaži.

Úrad tiež kritizoval, že za štvorročné kontrolované obdobie bol výnos z mýta takmer miliardový (968 miliónov eur) a až polovica z toho tiekla do SkyToll.

Len 33 percent išlo na rozvoj ciest, teda na ich údržbu a stavbu.

Za staré “mýto” bol ako minister dopravy zodpovedný Ľubomír Vážny zo Smeru. Politik tvrdenia NKÚ odmietal, považoval ich za poškodzovanie dobrého mena a ohováranie a avizoval trestné oznámenie.

SkryťVypnúť reklamu

V januári 2020 ho aj skutočne podal. Spochybnil v ňom odbornosť a objektivitu zistení kontroly.

„Polícia podľa informácií NKÚ vyhodnotila toto oznámenie ako nekvalifikované a trestné stíhanie ani nezačala,” reagovali z úradu.

Vážny reagoval aj na výsledky nového tendra, ktorý vyhral CzechToll spriaznený so SkyTollom. Podľa neho by sa mu mali kritici z minulosti ospravedlniť, keďže aj nové vedenie vybralo v podstate starého dodávateľa.

Chcem podporiť

Chcete nám pomôcť v našom úsilí odstrániť korupciu pri nakladaní s verejnými peniazmi? Podporte Nadáciu Zastavme korupciu malým finančným darom, vďaka ktorému dokážeme veľké veci. Ďakujeme.

Čo bolo a je zlé na mýte 1 a 2

Prvý tender na mýto bol podozrivý preto, že pôvodne v roku 2008 súťažili štyri firmy, pričom tri ponuky vylúčili. Zostala jediná najdrahšia ponuka od víťaznej firmy SkyToll, ktorú v tom čase ovládali francúzska firma Sanef a cyperská schránka Ibertax.

SkryťVypnúť reklamu

V nej podľa cyperského registra figurovali nepriamo aj štyri zamestnankyne J&T.

Hoci finančná skupina v tom čase vplyv odmietala, neskôr sa k podielu v SkyTolle priznala. Médiá uvádzali, že z mýta mohol profitovať aj ružomberský podnikateľ Milan Fiľo, písala o tom aj Nadácia Zastavme korupciu.

V súčasnosti sú ako koneční užívatelia výhod v slovenskom registri uvedení český podnikateľ Petr Syrovátko a jeho manželka.

Podľa českých novinárov tam, kde je Syrovátko je aj skupina PPF už nebohého podnikateľa Petra Kellnera.

PPF je jediným vlastníkom aj CzechTollu, ktorý vyhral novú súťaž.

Starí známi a nová cena

Štát predpokladal, že nový mýtny systém nakúpi za viac než 40 miliónov eur. Tiež deklaroval, že „otvorením“ podmienok priláka širokú škálu záujemcov.

SkryťVypnúť reklamu

Do tendra sa ale nakoniec prihlásili len traja súťažiaci, CzechToll predložil podľa medializovaných informácií najnižšiu cenu – len 13,8 milióna eur.

Zdalo by sa, že príbeh slovenského mýta čaká šťastný a efektívny koniec.

Do tendra sa zapojili len traja uchádzači, napriek počiatočnému oveľa širšiemu záujmu. Ďalší dodávatelia mýtnych systémov v Európe sa sťažovali na podmienky súťaže.

Napríklad, rakúsky Kapsch namietal, že zadanie favorizuje IT firmy. Odradiť mohli aj širšie licenčné podmienky, ktoré vyžadovala Národná diaľničná spoločnosť. Poučená chybami z minulosti, (keď investovala do vybudovania systému, ktorý nevlastní), teraz vyžadovala licencie a zdrojové kódy tak, že by s nimi dokonca mohla ďalej obchodovať alebo ich posúvať iným subjektom.

SkryťVypnúť reklamu

Otázne však je, či CzechToll túto podmienku splní. Jeho ponuka je totiž postavená na technickom riešení, ktoré dodali aj pre české diaľnice. A tam je kľúčovou súčasťou produkt Billien od spoločnosti TollNet.

Možná prekážka ku kódom

Keďže Billien je produkt tretej strany, v zmysle Zmluvy by sa nemuseli aplikovať široké licenčné podmienky, ktoré boli problematické pre iných záujemcov.

NDS by tak nakoniec dostala „prístup“ len k časti IT systému. Ak by však chcela niečo v systéme meniť, nie je jasné, či by nemusela žiadať o súhlas TollNet a platiť dodatočné peniaze za každú úpravu.

„Dôležitým momentom je odborné posúdenie ponuky predbežného víťaza. Navrhnuté IT riešenie sa môže skladať z rôznych komponentov, softvéru a produktov tretích strán. Ak budú do riešenia vnesené neštandardné, na trhu bežne nedostupné komponenty a produkty, tak štát sa môže nakoniec ocitnúť v situácii extrémnej závislosti od vybraných dodávateľov,“ upozorňuje výkonný riaditeľ Slovensko.Digital Peter Kulich.

SkryťVypnúť reklamu

NDS na podrobnejšie otázky k súťaži neodpovedala s vysvetlením, že súťaž stále nie je ukončená.

Cesta k podpisu zmluvy sa totiž zrejme trochu predĺži, keďže jeden zo záujemcov sa odvolal.

Minister dopravy Andrej Doležal (nominant Sme rodina) vo štvrtok v relácii Na rovinu portálu Aktuality.sk doterajšie informácie o potenciálnom víťazovi spochybnil. „Nie je to pravda. Neviem to potvrdiť, verejné obstarávanie prebieha.“

V médiách sa totiž objavilo poradie ponúk, podľa ktorých najnižšiu ponuku dal spomínaný CzechToll. Minister medializované informácie označil za neoficiálne a na verejnosť ich mal vyniesť podľa neho jeden z uchádzačov.

Avšak poradie uchádzačov vyplýva aj z oficiálneho dokumentu o vyhodnotení ponúk a poradí uchádzačov, ktorý zverejnila samotná NDS v závere mája.

SkryťVypnúť reklamu

V ČR, kde je mýto lacnejšie, je dodávateľom rovnako CzechToll. Spolu so SkyTollom susedom dodávajú mýto od roku 2020.

Tesne pred ukončením slovenskej mýtnej súťaže skupina PPF oznámila, že SkyToll bude oficiálne patriť do jej holdingu. Otázne je, ako blízko mali k sebe predtým.

Keď kontrolu nad firmou SkyToll získal český miliardár (a rodák z Liberca ako Kellner) Petr Syrovátko, pôžičkou mu pomohla najmä banka zo skupiny PPF. Vo vedení SkyTollu aj v orgánoch materskej slovenskej spoločnosti už dlhšie figuruje zároveň viacero manažérov spájaných s biznisom PPF.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 8. 2022)
USD 1.025
AUD 1.468
CZK 24.397
JPY 138.160
CAD 1.321
GBP 0.846
HUF 397.650
PLN 4.706
CHF 0.971
SEK 10.377

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Prehľad a automatizácia
  6. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  7. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  1. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  2. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  3. Trenčín potrebuje nový impulz!
  4. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  5. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  8. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 13 595
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 11 283
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 9 078
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 485
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 5 705
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 985
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 888
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 484

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 139
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 270
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 754
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 279
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 419
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 191
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 4 661
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 347
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Riaditeľ Inštitútu finančnej politiky Juraj Valachy.

Zvýšením zamestnanosti vieme na 20 rokov zmierniť aj dosahy demografickej krízy, tvrdí Šéf IFP Juraj Valachy.


10 h

Sledujte prenos z Európskej ligy naživo.


Sportnet 7 h
Zuzana Kepplová

Sulík si vraj nemôže pomôcť.


6 h

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 5 ďalší 22 h

Neprehliadnite tiež

Snímka z výstavby diaľnice D4.

Projekt zahŕňa 14 križovatiek a 122 mostných konštrukcii, kompletne celý je v prevádzke necelý rok.


SITA 5 h

Zamestnanec zarábajúci priemernú mzdu by si podľa Meravého po tomto kroku v čistom polepšil o viac ako 22 eur mesačne.


SITA 8 h
Všeobecná zdravotná poisťovňa.

Štátna Všeobecná zdravotná poisťovňa je v strate 131,4 milióna eur.


TASR 8 h
Šéf Facebooku Mark Zuckerberg.

Automat je schopný konverzovať takmer o čomkoľvek, pretože využíva umelú inteligenciu.


ČTK 9 h

Blogy SME

  1. Martin Sústrik: Lesk a bieda vedy: Jedlo zo vzduchu
  2. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  7. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  8. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 139
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 13 270
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 754
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 279
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 419
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 191
  7. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 4 661
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 347
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu