Správa o tom, že štát sa zbavuje podielov vo firmách, ktoré prevádzkujú regionálnu prímestskú dopravu, veľký rozruch nevyvolala, hoci ide o predaj majetku v desiatkach miliónov eur.

Prvý balík podielov v spoločnostiach, podnikajúcich najmä pod značkou SAD, už štátny MH Manažment predal v minulom roku. Kúpili ich súčasní väčšinoví majitelia podnikov. Druhý balík sa bude predávať v tomto roku.
Stopercentné vlastníctvo by im mohlo zlepšiť pozíciu pri vyjednávaniach s vyššími územnými celkami (VÚC), ktoré si u nich objednávajú prímestskú dopravu vo verejnom záujme.
Majiteľmi dopravných firiem je rôznorodá zmes nadnárodných spoločností, investorov a kontroverzných lokálnych podnikateľov, prepojených na miestnych politikov a politické strany.
V článku sa dočítate:
- Prečo štát predáva svoje podiely v SAD-kách
- Prečo sa v Bratislave zvádzal boj o prímestskú dopravu
- Kto ovláda SAD v Žiline, vo Zvolene a v Prešove a čo s tým majú politici
- Aké nadnárodné firmy vlastnia autobusy na Slovensku
Arriva dobyla Bratislavu
V prímestskej autobusovej doprave dlhé roky vládla len malá konkurencia. Lokálne SAD boli vo svojich regiónoch dominantnými hráčmi, platilo nepísané pravidlo, že v súťažiach si konkurenti neliezli do rajónov. Pomery sa menia len pomaly vplyvom verejných súťaží VÚC na služby prímestskej dopravy.
Nemecká skupina Arriva, ktorá patrí do nemeckého koncernu Deutsche Bahn, takto na jeseň 2021 z Bratislavského kraja vytlačila konkurenčný Slovak Lines. Hoci nástup na trasy personálne ani organizačne nezvládla, napokon príchod do lukratívneho regiónu zvládla.