Kto cestuje verejnou medzimestskou dopravou, vie, ako vyzerajú autobusové stanice na Slovensku. Ide o panoptikum od obstarožných nástupíšť, kde na cestujúceho prší, až po moderné stanice ukryté v útrobách obchodných centier.
Keď si autor komentára robil prehľad vlastníkov autobusových staníc, narazil na niekoľko zaujímavých mien lokálnych podnikateľov, ale aj na medzinárodných hráčov v doprave.

Len na ilustráciu: v Žiline, vo Vrútkach a v Trenčíne vlastní stanice firma Sirs-Development, za ktorou stojí podnikateľ George Trabelssie, spájaný s bývalým primátorom Žiliny Jánom Slotom. Všetky tri stanice sú v úbohom stave.
Trabelssie má síce so stanicami megalomanské plány obnovy, ale zatiaľ mu z nich nič nevyšlo. Od miest zvyčajne žiada nereálne ústupky, napríklad výrub časti mestského parku v Trenčíne. Prípadne sa s mestami, kde pôsobí, roky súdi.
V Prešove je vlastníkom autobusovej stanice firma B. K. Prešov, za ktorou stoja otec a syn Kičurovci. Jozef Kičura starší bol dlhoročným krajským poslancom za Smer-SD. V roku 2021 ho odsúdili za nepriamu korupciu pri pokuse odkúpiť menšinový podiel v SAD Prešov. Aj prešovská stanica chátra.
Naopak, stanice v rukách nemeckej firmy Arriva či spoločnosti SAD Projektová 1 s českým majiteľom sú opravené a moderné. Ide o stanice v Nitre a Piešťanoch. Perličkami sú stanice v Banskej Bystrici a Bratislave, ktoré zhltli nákupné centrá, ale aspoň sú pod strechou a zmodernizované.
Čo z toho vyplýva?