Európskych politikov v uplynulých týždňoch zamestnával spor o ukončenie výroby áut so spaľovacími motormi v roku 2035. Minulý týždeň sa dohodli na kompromise, ktorý umožní uvádzať na trh nové "spaľováky" aj po tomto termíne, ak budú poháňané takzvaným syntetickým palivom.
Toto opatrenie má spomaliť klimatickú krízu, ku ktorej prispievajú aj emisie osobnej automobilovej dopravy, a podporiť prechod na elektromobilitu s nulovou produkciou skleníkových plynov.
Hoci mnohí politici zaplavili médiá a sociálne siete kritikou prechodu na elektromobilitu s odkazmi na viac i menej podložené obavy zo straty zamestnanosti či zo stability elektrickej siete, samotným automobilkám rok 2035 v zásade neprekáža.
Svoje výrobné plány už totiž tomuto termínu prispôsobili. "Mnohé ho dokonca predbehnú a svoje portfólio plne elektrifikujú skôr," dodáva generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) Viktor Marušák.
Väčší problém vidia zástupcovia automobilového priemyslu v novej, prísnejšej emisnej norme Euro 7, o ktorej sa na pôde inštitúcií Európskej únie takisto diskutuje a do platnosti má vstúpiť prvého júla 2025.
V článku sa dozviete:
- Prečo chce EÚ zakázať spaľovacie motory?
- Aký je rozdiel medzi emisnou normou Euro 7 a nariadením EÚ o útlme výroby spaľovacích motorov?
- Súhlasili s dohodou o bezemisných motoroch od roku 2035 všetky krajiny EÚ?
- Prečo sa automobilkám nepozdáva emisná norma Euro 7?
- Budú elektromobily pre Slovákov cenovo nedostupné?
- Prídu ľudia v automobilkách o prácu?
- Môže skolabovať elektrická sieť?
- Staneme sa pri výrobe áut závislými od Číny?
1. Prečo chce EÚ zakázať spaľovacie motory?
V skutočnosti Európska únia nechce zakázať autá s motormi, ktoré spaľujú fosílne palivá, mieni však postupne utlmovať ich výrobu. A to tak, že od roku 2035 budú môcť automobilky predávať už len nové osobné autá a dodávky s nulovými emisiami.