Tesne pred letnými prázdninami Národná diaľničná spoločnosť (NDS) podpísala zmluvu na druhú časť severného obchvatu Prešova. Postaví ho konzorcium pod vedením spoločnosti Eurovia SK.
Tento úsek je súčasťou budúcej rýchlostnej cesty R4 do Poľska, ktorá sa len nedávno dostala do aktualizovaného harmonogramu diaľnic.
INDEX sa pozrel na to, kto v súčasnosti stavia diaľnice na Slovensku, za koľko a kedy budú hotové. Rozostavaných a zazmluvnených úsekov je deväť a v našom rebríčku sme ich zoradili od najlacnejšieho po najdrahší.

Stručne by sa dalo zhodnotiť, že diaľnice a rýchlostné cesty sa stavajú dlho a draho. Výstavbu predlžuje nepripravenosť projektov, ďalšími faktormi sú neočakávané udalosti, ako zosuv pôdy či odchod zhotoviteľov zo stavby.
Najdôležitejším kritériom pri výbere dodávateľa je zvyčajne najnižšia ponúknutá cena. Problém je, že sa potom často počas výstavby zvyšuje dodatkami v zmluve. Podľa nového harmonogramu sa štát chystá stavbárom doplatiť stovky miliónov eur.
V článku sa dozviete:
- Ktorý úsek najviac zdražel?
- Ktorá rýchlostná cesta má najmenšie omeškanie?
- Bude drahší obchvat Košíc alebo Prešova?
- Ktoré firmy stavajú diaľnice na Slovensku?
9. Privádzač Žilina Brodno - Kysucké Nové Mesto na budúcu diaľnicu D3
- Dĺžka: 1,4 km
- Zhotoviteľ: Metrostav DS
- Pôvodná cena: 13,7 milióna eur bez DPH
- Aktualizovaná cena: 23,1 milióna eur bez DPH
- Začatie a ukončenie: december 2021 - december 2023 (odhad)
- Odhadované meškanie: žiadne
Jednou z diaľničných stavieb, ktorá bude vo finále drahšia, než sa pôvodne predpokladalo, je privádzač na Kysuciach.
V marci NDS oznámila, že cena sa oproti pôvodnej zvýši o 960-tisíc eur na 14,6 milióna eur. Odôvodnila to dobudovaním nájazdovej rampy k násypu.
Lenže v aktualizovanom harmonograme je už cena privádzača drahšia o takmer desať miliónov eur. O meškaní stavby, ktorá by mala byť dokončená v tomto roku, sa zatiaľ nehovorí.

Privádzač odľahčí vyťaženú cestu zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta. Problém je, že sa nebude mať na čo napojiť, keďže diaľnica D3 bude podľa odhadov hotová až v roku 2032.
