SME

Kultový toaleťák mal za socializmu monopol. Z retro sentimentu žije Harmasan dodnes

Kultový toaleťák nemal za socializmu rivala.

Na kotúčiky prešiel Harmasan koncom 70. rokov Na kotúčiky prešiel Harmasan koncom 70. rokov (Zdroj: TASR)

„Na záchode nie si sám, je tam s tebou Harmasan.“ Reklamný slogan, ktorý výrobca známeho toaletného papiera použil pri rebrandingu v roku 2016, vystihuje aj časy socializmu, keď táto značka vznikla.

V prostredí centrálneho plánovaného trhu sa stávalo, že toaletný papier v maloobchodných predajniach chýbal. A keď na pultoch bol, tak práve Harmasan.

Kultový toaleťák vtedy vyrábal štátny podnik Harmanecké papierne a v celej republike nemal vážnejšiu konkurenciu.

  • Príbeh značky Harmasan opisujeme v ďalšej časti seriálu Made in Czechoslovakia, venovanom kultovým výrobkom, ktorých korene siahajú do čias spoločného česko-slovenského štátu.

Nedostatkový tovar

Pre dnešných mladých ľudí je nepredstaviteľné, že toaletný papier bol kedysi nedostatkovým tovarom. V roku 1988 dokonca Harmasan na istý čas zmizol z obchodov v celom Československu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok nájdete v aprílovom vydaní mesačníka INDEX. (zdroj: Hej, Ty)Článok nájdete v aprílovom vydaní mesačníka INDEX. (zdroj: Hej, Ty)

Súviselo to s požiarom v harmaneckej fabrike. Súdruhovia síce tvrdili, že papiera je dosť, len sa nesprávne distribuuje, realitou však boli prázdne pulty a šomrajúci zákazníci.

Keď ľudia vykúpili aj servítky, v domácnostiach ako toaleťák poslúžila vata, textil či nastrihané noviny a časopisy. Československo muselo nedostatkový tovar doviezť z kapitalistického Rakúska a Číny.

Ani komunistický režim nemohol toto zlyhanie zásobovania zastierať. V lete 1988 jeho vedenie rozhodlo o posilnení výroby toaletného papiera nielen v Harmanci, ale aj na ďalších miestach v krajine.

Keď Harmanecké papierne v roku 1995 vyhoreli opäť, znova sa začala šíriť nákupná panika z možného nedostatku papierových hygienických potrieb. Zasiahol však voľný trh a stalo sa len to, že cena toaleťáku dočasne vzrástla.

SkryťVypnúť reklamu

Od ručného papiera k hygiene

História papiernictva v Harmanci však siaha ďaleko pred „víťazný február“. Fabriku na ručnú výrobu papiera tam už v roku 1829 založil banskobystrický kupec František Zikmund Leicht.

Manufaktúru postupne nahrádzali stroje a v polovici 19. storočia sa Harmanecká papiereň stala druhou najväčšou v rakúsko-uhorskej monarchii, v rámci ktorej patrila k najmodernejším fabrikám vôbec.

Hygienické papierové výrobky sa do jej portfólia dostali na začiatku 20. storočia. Bol medzi nimi aj skladaný toaletný papier značky Hermandol. Harmanecký papier sa v tom čase vyvážal do 46 krajín sveta.

Ešte pred prvou svetovou vojnou si majitelia fabriky dali registrovať ochrannú známku Biela labuť, ktorá je najstaršou dodnes používanou na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Drsný a sivý

Po vzniku Československa sa harmanecká papiereň dostala do finančných problémov. Vypadla z niektorých zahraničných trhov a silno ju zasiahla aj hospodárska kríza.

Firma sa zadlžila, hrozil jej krach. V polovici 20. rokov ju prevzala Moravská agrárna a priemyselná banka, ktorá ju predtým úverovala.

Fabrike to zjavne prospelo, výrobu rozšírili o dámske vložky a detské plienky. Ďalšia novinka pribudla počas druhej svetovej vojny, a to skladaný toaletný papier Japan. Jeho špecifikom bolo, že z jednej strany bol lesklejší a z druhej drsnejší.

Hneď po vojne bola fabrika znárodnená a po prevzatí moci komunistami po februári 1948 sa stala štátnym podnikom. Volal sa Stredoslovenské papierne a naďalej vyrábal hygienické potreby, predovšetkým toaletný papier.

SkryťVypnúť reklamu

Značka Harmasan vznikla v roku 1972 pre toaleťák zo zberového papiera. Bol jednovrstvový, drsný a sivý. Nahradil pôvodne vyrábaný štvorcový skladaný papier. Koncom 70. rokov prešla fabrika na kotúčikový systém, čo bola vtedy novinka.

Zvyšok socializmu prežil Harmasan ako dominantná značka na centrálne plánovanom trhu. Domácich alternatív nebolo veľa a k zahraničným výrobkom sa nedalo bežne dostať.

Nová značka

Po privatizácii v 90. rokoch sa fabrika dostala do rúk podnikateľa Milana Fiľa, ktorý mal v portfóliu aj papierne v Ružomberku a v Slavošovciach (tam sa vyrábali školské zošity).

Na konci milénia sa produkty harmaneckých papierní, ktoré sa v roku 2002 premenovali na SHP Harmanec, zjednotili pod novou značkou Harmony.

Výnimkou bol Harmasan, ktorý mal na Slovensku veľmi dobrú spontánnu znalosť medzi zákazníkmi. V marketingových prieskumoch ho poznalo až 60 percent populácie. Zanikla však značka hygienických vreckoviek Hartipa, ktorá mala negatívnu konotáciu so slovami ako Xantypa.

SkryťVypnúť reklamu

Nová značka Harmony bola určená najmä na vývoz. Okrem Česka smeroval export do Maďarska, Poľska, Nemecka, Rakúska či Chorvátska.

Harmasan ostal na domácom trhu ako jednovrstvový recyklovaný toaletný papier s jednoduchým obalom ako lowendový produkt s nízkou cenou. Do budúcnosti však vedenie podniku s touto značkou veľmi nepočítalo.

„Značku Harmasan budeme udržiavať, ale predpokladáme jej postupný útlm, i keď vzhľadom na jej poznateľnosť a obľubu to bude veľmi dlhodobý proces,“ povedal v roku 2004 pre Stratégie vtedajší marketingový manažér SHP Harmanec Ladislav Kulik.

Súvisiaci článok V surovine z Poľska sme našli aj železné piliny, hovorí výrobca toaleťáku Čítajte 

Firma do marketingu Harmasanu v nasledujúcom období v zásade neinvestovala. „Táto značka žije z nostalgie, preferujú ju najmä starší zákazníci, ktorí si ju spájajú s tradíciou, ale tých ubúda,“ uviedla v roku 2009 pre Týždeň dnes už bývalá marketingová manažérka Drahuša Kováčiková.

SkryťVypnúť reklamu

„Na Slovensku a v Česku ešte Harmasan funguje, ale za hranicami nikomu nič nehovorí,“ vysvetľovala s tým, že pri propagácii v zahraničí bol problém s výslovnosťou a zrozumiteľnosťou značky.

V roku 2011 firma skúšala aj zmenu známeho loga s labuťou na medvedíka čistotného. „Chceli sme pridať hravý prvok vo forme zvieratka, ktoré reprezentuje čistotu,“ vysvetľuje pre INDEX generálny riaditeľ SHP Group Richard Žigmund.

Zmäkol a nerozdrapuje sa

Harmasan napokon zachránila vysoká poznateľnosť a trend retro výrobkov z čias socializmu. Výrobca stavil na to, že pre zákazníkov táto značka zľudovela podobne ako napríklad Gillette pri žiletkách.

„Úroveň znalosti spolu s dopytom po nostalgii nás inšpirovala k oživeniu Harmasanu. Výrobok dostal nový hravý obalový dizajn a rozšírené portfólio,“ vysvetľuje Žigmund.

SkryťVypnúť reklamu

Popri jednovrstvovom toaletnom papieri začala fabrika v roku 2016 pod značkou Harmasan vyrábať aj kvalitnejší dvojvrstvový, ktorý nebol taký drsný.

„Bol som riadny drsniak, ale už som zmäkol. Som jemnejší a nerozdrapujem sa. Na nič sa nehrám a učím sa na vlastných chybách. Chcem byť lepší,“ hlásal reklamný slogan pred ôsmimi rokmi.

„Identita značky je postavená na jej histórii a na tom, že sa vie pozerať na seba s nadhľadom a humorom, pričom nemá problém si zo seba uťahovať,“ vysvetľoval pre Retail magazín vtedajší brand manažér v SHP Group Matúš Marget.

Kreatívci sa potom opäť ukázali o dva roky neskôr, keď na obal kotúča toaleťáku umiestnili grafiku MMA bojovníka a produkt na sociálnej sieti propagoval zápasník Attila Végh so sloganom: Na tréningu nie si sám, je tam s tebou Harmasan.

SkryťVypnúť reklamu

V hierarchii firmy však doteraz figuruje ako béčková značka, tou hlavnou je Harmony.

Modernizácia výroby

Menila sa aj samotná fabrika. V snahe o zachovanie konkurencieschopnosti prechádzala modernizáciou, staré budovy v areáli sa rekonštruovali, pribúdali nové stroje.

Po finančnej kríze v roku 2008 museli papierne znižovať náklady a prepúšťať. „Museli sme to urobiť, pretože naša brandža je vysoko konkurenčná, marže sú nízke a obchodné reťazce nás tlačia k znižovaniu cien,“ vysvetľoval pre Týždeň vtedajší generálny riaditeľ Daniel Krchňavý.

O dekádu neskôr v závode nasadili modernú technológiou na spracovanie zberového papiera. „Dokáže ho znova rozvlákniť, očistiť, odpopolniť a vyčistené vlákna opäť použiť,“ povedal pre web Priemyseldnes.sk vtedajší výrobný riaditeľ Róbert Staroň.

SkryťVypnúť reklamu

V posledných rokoch sa vedenie fabriky snaží znižovať spotrebu energií a zefektívňovať dodávateľskú logistiku. Zberový papier, ktorý je jedným z hlavných výrobných vstupov, pochádza najmä zo zdrojov do vzdialenosti tristo kilometrov. Ročne ho spracujú viac ako 80-tisíc ton.

„Do vlastného systému zberu papiera sme investovali viac ako štyri milióny eur. Dokážeme spracovať orezy kníh, časopisy či papierové obaly,“ dodáva riaditeľ podniku Richard Žigmund.

Automatizácia spôsobila aj pokles počtu zamestnancov. Kým pred pätnástimi rokmi mala harmanecká fabrika viac ako päťsto pracovníkov, v súčasnosti je ich 350.

Skupina SHP, do ktorej Harmanec patrí, sa v uplynulých troch rokoch investične zamerala najmä na závod Paloma v Slovinsku, ktorý kúpila v roku 2016. Napríklad do nového papierenského stroja investovala 41 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Okrem Slovenska a Slovinska vlastní SHP Group aj papiereň v Bosne a Hercegovine. V súčasnosti je najväčším producentom hygienických papierových výrobkov v strednej a juhovýchodnej Európe. Ročne vyrobí 170-tisíc ton papiera.

Stratové roky

Vo výrobnom programe harmaneckého podniku naďalej prevažujú hygienické papierové výrobky pre domácnosť. Na slovenský trh dodáva ročne sto miliónov roliek toaleťáku. „Každá druhá spotrebovaná rolka je z nášho závodu,“ uvádza Richard Žigmund.

Fabrika má stabilné tržby, dlhodobo sa pohybujú okolo 90 miliónov eur ročne. Horšie je to s hospodárskym výsledkom. V rokoch 2016 až 2022 bola v zelených číslach len raz. V roku 2020 dosiahla zisk po zdanení 2,6 milióna eur. Inak však vygenerovala kumulatívnu stratu na porovnateľnej úrovni.

SkryťVypnúť reklamu

Straty v uplynulých dvoch rokoch vysvetľuje Richard Žigmund najmä prudkým nárastom cien vstupov a energií. Vyššie náklady podľa neho nemohli hneď preniesť do spotrebiteľských cien, preto sa znížili aj ziskové marže.

Vlaňajšok už šéf podniku vidí pozitívnejšie. Finančné výsledky však ešte nie sú zverejnené.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  2. Čo majú spoločné roboty s legom? Prekvapivo veľa
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  2. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 18 635
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 850
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 4 251
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 420
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 795
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 793
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 1 975
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 1 885
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Priestor na zlacňovanie sa vyčerpal aj v susedných krajinách.


SITA
Oslavy zvrchovanosti v Starej Bystrici v roku 2022.

Krajinu čaká druhá konsolidácia za miliardy.


24
Čínska firma ByteDance, ktorá vlastní videoaplikáciu TikTok.

Odklad uplatňovania zákazu TikToku v Spojených štátoch platí do 17. septembra.


TASR
Budova Apollo II.

V Bratislave sa realizujú iba menšie butikové projekty.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 26 847
  2. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 23 049
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 18 658
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 026
  5. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 10 560
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 782
  7. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 5 881
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 5 547
  1. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
  2. Věra Tepličková: Na Devíne sláva bola, ušlo sa vám kúsok z vola?
  3. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej.
  4. Věra Tepličková: Východná alebo Keď má orientácia na všetky štyri svetové strany trhliny
  5. Marcel Rebro: Nad Kyjivom znovu tma: keď rakety vyvracajú slovenské lži
  6. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  7. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  8. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
SkryťZatvoriť reklamu