Tunel Karpaty vraj nie je megalomanský projekt, tvrdí minister dopravy Jozef Ráž. Je to základná infraštruktúra štátu, ktorá je zanedbaná a nedostavaná.
S tými poslednými tvrdeniami môžeme súhlasiť. S tými prvými sotva.
Jedenásťkilometrový tunel za takmer dve miliardy eur je luxus, ktorý si môžu dovoliť možno Švajčiari, nie Slovensko s obrovskou dierou v rozpočte. Navyše, keď nie je dobudovaná ani dôležitejšia diaľnica D3 na Kysuciach, ani R4 z Prešova do Poľska a nehovoriac o diaľnici na Zemplíne, na ktorú sa už čaká asi 25 rokov. Ale kde nič nie je, treba mať aspoň trpezlivosť.

Keď zoberieme do úvahy problémy (obrovské) a prieťahy (dlhokánske) pri stavbe kratšieho (7,5 km) tunela Višňové, tak do prekopávania Malých Karpát by sa triezvy človek teraz sotva púšťal.
Ráž vyzeral na tlačovke niekde pod Malými Karpatmi triezvy, i keď uzimený. Problém teda bude niekde inde. Má megalomanské sklony. I keď sa na tlačovke obhajoval a tvrdil, že dostavanie diaľnic nie je megalomanstvo.
Nuž, stavať dvojmiliardový tunel cez Karpaty velikášstvom jemne zaváňa. Navyše nevieme presne, koľko áut a kamiónov by tadiaľ jazdilo (vraj veľa) či ako by sa stavba financovala.
Náznaky už minister megavýstavby prezradil. Najlepší v razení tunelov sú vraj Číňania, a aj najlacnejší, takže víťaz budúceho tendra je jasný.
Švajčiari síce tiež vedia raziť tunely, dokonca modernou technológiou (TMB strojom, alias krtkom), ale sú drahí. Aj oni dostanú šancu aspoň sa zúčastniť na súťaži, do počtu sa hodia.
Lenže Slovensko si pravdepodobne radšej zoberie úver od Číňanov, nechá ich vyhrať zákazku najnižšou (dotovanou) cenou a potom ho budeme desaťročia splácať. Čierna Hora s tým má svoje skúsenosti. Po takej zákazke s Číňanmi na ich diaľnice skoro skrachovala a išla žobrať o pomoc dekadentný Západ, teda EÚ. Ten sa zľutoval a pomohol.
Kto by chcel švajčiarske hodinky, keď môže mať lacnejšie čínske, ktoré vyzerajú rovnako ako tie z krajiny helvétskeho kríža, však?
„Tento národ si zaslúži mať tunel za normálne peniaze a Švajčiarsko je mimo EÚ ako Čína,“ povedal Ráž na lúke pri Malých Karpatoch. Týmto prirovnaním povedal veľa.

Pri tuneloch, ktoré stoja miliardy eur zo štátneho rozpočtu (teda z daní nás všetkých), by sa istá kvalita a trvácnosť dala očakávať. Predsa len, ak sa tunel zosype alebo doň zatečie (karpatský flyš je plný vody), budú zomierať ľudia a oprava bude stáť veľa.
V elementárnu bezpečnosť a isté kvalitatívne štandardy stavieb, samozrejme, veríme aj na Slovensku. I keď padajúce mosty, zatečený tunel Višňové a koketovanie s lacnejším asfaltom v ňom by mohli naznačovať niečo iné.
Tak či onak, podkopať Malé Karpaty vláda chce, nech to stojí, čo to stojí. Projekt už prešiel zdĺhavým procesom EIA. Minister (ne)životného prostredia Tomáš Taraba ukázal ochranárom a kibicom, ako sa to robí rýchlo a bez diskusie. Tiež ukázal prostredník ekonómom z ÚHP, ktorí si dovolili pochybovať o návratnosti a urgentnosti tohto tunela.
Podkopať sa dajú aj Donovaly (aj také plány existujú), dokonca aj Vysoké Tatry. Otázne stále ostáva, koľko to bude stáť, ako dlho to bude trvať a komu to prospeje.
Pretože Ráž už naznačil, že cez tunel sa nebude dať jazdiť „zadarmo“ ako vlakom. Nebude tam zrejme platiť diaľničná známka ani mýto. Platiť sa bude za jednotlivý prechod ako vo Švajčiarsku. S tým rozdielom, že vstupné budú inkasovať Číňania. Great deal!