Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pokračuje vo veľkých obstarávaniach na modernizáciu svojho vozového parku. K prenájmu rušňov a súťaži na spacie vozne pribudol minulý týždeň tender na regionálne elektrické vlaky.
Prvýkrát v histórii plánuje štátny vlakový dopravca nákup takzvaných elektrických batériových vlakov. To znamená, že jazdia na elektrinu, ktorú na elektrifikovaných tratiach berú z trakčného vedenia nad koľajami a na neelektrifikovaných z batérie.
ZSSK chce obstarať 16 takýchto vlakov za 136 miliónov eur. Súčasťou zákazky má byť aj opcia na nákup ďalších 20 súprav. Dopravca chce nimi na niektorých tratiach postupne nahradiť dieselové súpravy, a tak znížiť ekologickú stopu a zvýšiť komfort cestovania. Projekt chce financovať aj prostredníctvom eurofondov.

Analytici z Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri Ministerstve financií SR k tomuto zámeru minulý týždeň vydali stanovisko, v ktorom ho schvaľujú, ale pridali aj niekoľko pripomienok. Týkajú sa trás, na ktorých by mali byť nové vlaky nasadené, ako aj výdrže ich batérií.
Analytici tvrdia, že ak by ZSSK ich odporúčania zobrala do úvahy pri využívaní súprav, mohla by ušetriť ročne milióny eur.
V článku sa dozviete:
- kde budú elektrické vlaky jazdiť,
- ako by ZSSK mohla podľa analytikov ušetriť na prevádzke,
- aké riziká sú spojené so životnosťou batérií.
Kde budú batériové vlaky jazdiť
Väčšina batériových vlakov má podľa ZSSK jazdiť na západnom Slovensku, a to v okolí Trenčína, Kútov a Nitry. Ich nasadenie na týchto trasách bude efektívne aj podľa ÚHP.
Vlaky na nich v súčasnosti jazdia na naftový pohon, hoci sú čiastočne elektrifikované. Práve na takýchto kombinovaných trasách sú batériové vlaky výhodné, lebo sa dokážu nabiť cez trakčné vedenie, tvrdí ÚHP.
Na strednom Slovensku sa uvažuje len s jednou trasou, a to Žilina – Rajec. Práve tú by železničiari mali podľa analytikov prehodnotiť. Argumentujú, že je celá neelektrifikovaná, takže vlaky sa môžu nabíjať v koncovej stanici, čo zvyšuje investičné aj prevádzkové náklady. Na trase by podľa nich museli byť nasadené tri batériové vlaky, pričom v súčasnosti na jej obsluhu stačia dve súpravy.
Aj podľa experta na vlakovú dopravu Jiřího Kubáčeka je nasadenie batériových vlakov na neelektrifikovanú trať nezmysel, pretože sa môžu nabíjať len v stanici: „Tam hrozí, že čas potrebný na dobitie bude dlhší než čas obratu súpravy podľa grafikonu.“