Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené štáty uvalia clá vo výške 25 percent na dovoz „všetkých automobilov, ktoré neboli vyrobené v Spojených štátoch“. Clá sa budú týkať aj automobilových súčiastok.
Podľa vyhlásenia budú automobily podliehať clám vo výške 25 percent od 05.00 SEČ 3. apríla, ale automobilové dielce budú clám podliehať od termínu, ktorý bude spresnený v úradnom vestníku, "najneskôr však 3. mája", napísala agentúra Reuters.
Clá budú uvalené na hotové osobné a nákladné autá, ktoré budú dovezené do Spojených štátov. Bude sa to týkať všetkých značiek vrátane amerických automobiliek ako Ford alebo General Motors.
Z ciel by mali byť generované príjmy. Odhaduje sa, že by mohli priniesť 100 miliárd dolárov ročne a „možno“ dokonca až bilión dolárov v nasledujúcich rokoch, tvrdí Trump. „Toto je začiatok Dňa oslobodenia v Amerike. Vezmeme si späť časť peňazí, ktoré nám zobrali,“ odkázal Trump.

Ekonóm Ivan Mikloš upozorňuje, že svet, kde budú platiť „zákony džungle“ s právom silnejšieho, ktorý vnúti slabšiemu súperovi svoje podmienky, Trumpovi vyhovuje. „Je to perverzná logika, ale Trump zjavne takto uvažuje. Aj preto si rozumie s Putinom,“ hovorí Mikloš v rozhovore pre mesačník INDEX.
Čo sa v článku dočítate
- Aké škody hrozia Slovensku a prečo je náš scenár najhorší (+ graf vývoja),
- Aký veľký problém môže mať najmä bratislavský Volkswagen.
- Akými krokmi automobilky reagujú na Trumpove clá.
Vlani boli do USA dovezené autá zo zahraničia v celkovej hodnote 214 miliárd dolárov. Prezident tvrdí, že Američania kúpou európskych produktov podporujú pracovné miesta v Európe namiesto tých doma.
Obchodný deficit (vyšší dovoz ako vývoz) svojsky využíva ako nástroj na mobilizáciu voličov najmä v štátoch ako Michigan či Ohio, kde voličom sľúbil návrat výroby a pracovných miest v priemysle.
Trump predpokladá, že clami podporí domáci priemysel. Keďže clá finančne zaťažia automobilky, ktoré sú závislé od globálnych dodávateľských reťazcov, budú motivované stavať fabriky na americkej pôde.

„Ktokoľvek bude mať fabriku v Spojených štátoch, bude na tom v pohode,“ povedal americký prezident. Príkladom je spoločnosť Tesla, ktorá vyrába svoje autá v Kalifornii a Texase. Trump tvrdí, že šéf Tesly Elon Musk ho pri colnej politike neovplyvnil.
Efekt ciel zrejme už pár automobiliek presvedčilo, aby investovali v USA. Tento týždeň automobilka Hyundai predstavila investíciu v hodnote 20 miliárd dolárov, ktorej súčasťou má byť aj vlastná oceliareň v štáte Louisiana.
Honda sa podľa informácií agentúry Reuters rozhodla , že nový model Civic Hybrid bude vyrábať v štáte Indiana a nie v Mexiku, ako to bolo v pôvodnom pláne. Hlavným dôvodom sú clá.
Trump tak rozohráva ďalšiu fázu obchodnej vojny, ktorá zrejme vyvolá konflikty a odvetné clá z Japonska, Južnej Kórey a Európskej únie, odkiaľ sa exportuje do USA najviac áut.
Pre japonské automobilky Toyota, Honda, Nissan, Mazda a Subaru je americký trh kľúčový. Toyota vlani predala Američanom 2,3 milióna áut, ale z toho milión z nich bolo vyrobených mimo USA.
Zavedenie ciel je pomerne jednoduchý krok, ale je potrebné si uvedomiť, že produkcia áut je globálna.
Ak ostaneme pri produkcii áut v Severnej Ameriky, tak každé piate auto je vyrobené vďaka prepracovanému dodávateľskému reťazcu medzi americkým štátom Michigan a kanadským Ontariom.
Preclievanie autosúčiastok z jednej krajiny do druhej spôsobí, že niektoré modely áut budú drahšie o tisícky dolárov. V krátkodobom horizonte je možné očakávať chaos v dodávateľských reťazcoch, zníženie produkcie a prepúšťanie, tvrdia analytici z konzultačnej spoločnosti Bernstein.
Zavedenie ciel zasiahlo aj akcie automobiliek na burzách. Akcie General Motors odpísali desať percent, akcie Fordu zareagovali pádom o 4,5 percenta po zatvorení búrz a Toyota stratila takmer dve percentá.