Prasknutý nosník na cestnom moste ponad železnicu v Poprade opäť obnažil problém s údržbou mostov na Slovensku. Na jeho havarijný stav pritom miestni aktivisti upozorňovali už dlho.
Štát však dáva peniaze radšej na nové cesty a diaľnice než na údržbu a opravu starých mostov. Nakopené problémy sa preto prejavujú čoraz častejšie. Napríklad vlani museli namiesto opravy zbúrať most nad rýchlostnou cestou pri Banskej Bystrici.
Aj oficiálne údaje potvrdzujú, že podfinancovanie údržby mostov pretrváva. A to napriek tomu, že minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) ich spomína medzi svojimi prioritami: „Bezpečnosť a spoľahlivosť mostov sú pre nás kľúčové.“
V článku sa dočítate:
- Koľko sa má minúť na opravu mostov,
- ktoré mosty by sa mali rekonštruovať a opravovať v tomto roku,
- že sa pripravuje financovanie opráv formou PPP.
Dostanú menej, ako potrebujú
Štátna Slovenská správa ciest (SSC) má na starosti takmer 1800 mostov na cestách prvej triedy. Ako uvádza vo výročnej správe, vlani na ich opravu a údržbu vynaložili dva milióny eur, čo je najmenej za posledných päť rokov. Okrem toho dokončili rekonštrukcie mostov za 40 miliónov eur (pri rekonštrukcii sa most zbúra a postaví nanovo).
Ako vraví hovorkyňa SSC Jana Lukáčová, v tomto roku majú na opravy a údržbu mostov schválených 6,1 milióna eur a ďalších zhruba 30 miliónov eur je vyčlenených na rekonštrukcie.
Najviac peňazí, takmer osem miliónov eur, v tomto roku roku pôjde na rekonštrukciu mosta ponad železnicu pri Seredi. Okrem neho sa cestári chystajú opravovať ďalšiu desiatku mostov po celom Slovensku.
Hlavným kritériom pre opravu mosta je jeho technický stav a bezpečnosť cestnej premávky na ňom.
Vyčlenené prostriedky stačia SSC v podstate len na to, aby hasila najväčšie problémy. Podľa hovorkyne by totiž na údržbu, opravu a rekonštrukciu mostov potrebovali sto miliónov eur ročne.
Aj analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií hovoria, že štát musí zrýchliť opravu mostov.
Ak by štát opravoval napríklad 20 mostov ročne, počet tých v havarijnom stave by podľa nich za 20 rokov stúpol až desaťnásobne. Podľa ich odhadov by sa však za 85 miliónov eur ročne dalo každý rok opraviť 110 mostov.

Štúdia za 7,6 milióna
Ministerstvo dopravy pre rekonštrukcie mostov pripravuje formu takzvaného verejno-súkromné partnerstvá (PPP). Model, pri ktorom stavebné práce zaplatia súkromní investori (koncesionári), ktorým ich potom štát desiatky rokov postupne spláca, sa využíva pri diaľniciach.
Ministerstvo už v súťaži vybralo dodávateľa štúdie uskutočniteľnosti. Za 7,6 milióna eur ju vypracuje konzorcium vedené firmou Wood & Company.
V rámci štúdie sa majú analyzovať mosty v štyroch najhorších kategóriách stavebno-technického stavu (uspokojivý, zlý, veľmi zlý a havarijný), ktorých je na Slovensku viac ako 1100.

Poradcovia by do konca tohto roka mali určiť kritériá, podľa ktorých sa budú vyberať mosty na opravu, a následne vytvoriť ich zoznam.
„Podľa výstupov zo štúdie uskutočniteľnosti spolu s víťazným uchádzačom spracujeme súťažné podklady a dokumentáciu na výber koncesionára,“ dodáva ministerstvo.
Analytici ÚHP v minulosti poukazovali na to, že PPP nemusí byť vždy výhodný model na opravu mostov. Bývalý analytik ÚHP Patrik Turzák vo svojom staršom blogu pripomína, že PPP projekt na obchvat Bratislavy D4/R7 bol predražený. Obáva sa, že rovnako môže skončiť aj PPP na opravu mostov.