SME

Sú vraj Rážovou prioritou, zatiaľ to tak nevyzerá. Ktoré mosty opravia v tomto roku?

Rezort sa spolieha na analýzu za 7,6 milióna.

Poškodený most v Poprade.Poškodený most v Poprade. (Zdroj: TASR)

Prasknutý nosník na cestnom moste ponad železnicu v Poprade opäť obnažil problém s údržbou mostov na Slovensku. Na jeho havarijný stav pritom miestni aktivisti upozorňovali už dlho.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Štát však dáva peniaze radšej na nové cesty a diaľnice než na údržbu a opravu starých mostov. Nakopené problémy sa preto prejavujú čoraz častejšie. Napríklad vlani museli namiesto opravy zbúrať most nad rýchlostnou cestou pri Banskej Bystrici.

Aj oficiálne údaje potvrdzujú, že podfinancovanie údržby mostov pretrváva. A to napriek tomu, že minister dopravy Jozef Ráž (nominant Smeru) ich spomína medzi svojimi prioritami: „Bezpečnosť a spoľahlivosť mostov sú pre nás kľúčové.“

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Dostanú menej, ako potrebujú

Štátna Slovenská správa ciest (SSC) má na starosti takmer 1800 mostov na cestách prvej triedy. Ako uvádza vo výročnej správe, vlani na ich opravu a údržbu vynaložili dva milióny eur, čo je najmenej za posledných päť rokov. Okrem toho dokončili rekonštrukcie mostov za 40 miliónov eur (pri rekonštrukcii sa most zbúra a postaví nanovo).

Ako vraví hovorkyňa SSC Jana Lukáčová, v tomto roku majú na opravy a údržbu mostov schválených 6,1 milióna eur a ďalších zhruba 30 miliónov eur je vyčlenených na rekonštrukcie.

Najviac peňazí, takmer osem miliónov eur, v tomto roku roku pôjde na rekonštrukciu mosta ponad železnicu pri Seredi. Okrem neho sa cestári chystajú opravovať ďalšiu desiatku mostov po celom Slovensku.

Hlavným kritériom pre opravu mosta je jeho technický stav a bezpečnosť cestnej premávky na ňom.

SkryťVypnúť reklamu

Vyčlenené prostriedky stačia SSC v podstate len na to, aby hasila najväčšie problémy. Podľa hovorkyne by totiž na údržbu, opravu a rekonštrukciu mostov potrebovali sto miliónov eur ročne.

Aj analytici Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií hovoria, že štát musí zrýchliť opravu mostov.

Ak by štát opravoval napríklad 20 mostov ročne, počet tých v havarijnom stave by podľa nich za 20 rokov stúpol až desaťnásobne. Podľa ich odhadov by sa však za 85 miliónov eur ročne dalo každý rok opraviť 110 mostov.

Súvisiaci článok Prístavný most a Lanfranconi treba chrániť, inak hrozí kolaps. Tri pruhy sú riziko (rozhovor) Čítajte 

Štúdia za 7,6 milióna

Ministerstvo dopravy pre rekonštrukcie mostov pripravuje formu takzvaného verejno-súkromné partnerstvá (PPP). Model, pri ktorom stavebné práce zaplatia súkromní investori (koncesionári), ktorým ich potom štát desiatky rokov postupne spláca, sa využíva pri diaľniciach.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo už v súťaži vybralo dodávateľa štúdie uskutočniteľnosti. Za 7,6 milióna eur ju vypracuje konzorcium vedené firmou Wood & Company.

V rámci štúdie sa majú analyzovať mosty v štyroch najhorších kategóriách stavebno-technického stavu (uspokojivý, zlý, veľmi zlý a havarijný), ktorých je na Slovensku viac ako 1100.

Súvisiaci článok Kolaps na R1 ukázal, ako cestovať zo západu na východ. Kúpte si maďarskú známku Čítajte 

Poradcovia by do konca tohto roka mali určiť kritériá, podľa ktorých sa budú vyberať mosty na opravu, a následne vytvoriť ich zoznam.

„Podľa výstupov zo štúdie uskutočniteľnosti spolu s víťazným uchádzačom spracujeme súťažné podklady a dokumentáciu na výber koncesionára,“ dodáva ministerstvo.

Analytici ÚHP v minulosti poukazovali na to, že PPP nemusí byť vždy výhodný model na opravu mostov. Bývalý analytik ÚHP Patrik Turzák vo svojom staršom blogu pripomína, že PPP projekt na obchvat Bratislavy D4/R7 bol predražený. Obáva sa, že rovnako môže skončiť aj PPP na opravu mostov.

Ekonomika

Ilustračné foto

Nemeckej ekonomike akútne riziko poklesu nehrozí.


TASR
Branislav Benčat

Populistická politika nás približuje ku kolapsu.


17
Súvisiace témy: Jozef Ráž ml.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie
  2. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  3. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  4. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  5. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  6. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  7. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  2. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  3. Máš jedno euro navyše? Pripoj sa do potravinovej zbierky
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym
  5. S appkou Fumbi zvládneš do krypta investovať do pol hodiny
  6. Rýchla právna pomoc šetrí čas, nervy aj peniaze
  7. Slovenská značka získala Obal roka 2025
  8. Hudba, ktorá rozžiari váš event: Stavte na Abba show
  1. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 8 514
  2. Bratislava sa rozlietala. Karibik aj Ázia sú ešte dostupnejšie 7 457
  3. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 143
  4. Prečo sa Kallo opäť rozhodol pre franšízu Kinekusu 3 833
  5. Je rozhodnuté. Ceny FéliX brali džemy, hoteliéri aj technológie 3 281
  6. Kliešť môže prekvapiť kedykoľvek, ochorenie hrozí celoročne 2 749
  7. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 2 128
  8. Slovenská značka získala Obal roka 2025 1 968
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Dávka sa vypláca najviac šesť mesiacov.


SITA 3
Tlač bločku na eKasa FiskalPRO A8 s 5,5-palcovým dotykovým displejom, je to integrovaná registračná pokladnica, platobný terminál a čítačka čiarových a QR kódov.

Systém využíva šifrovacie protokoly a notifikácie nového systému.


SITA 1
Andrej Babiš

Ako jediný vlastník Agrofertu figuruje prvý raz od februára 2017.


TASR
Christina Lagardeová, šéfka Európskej centrálnej banky.

O sile ekonomiky EÚ informovala šéfka Európskej centrálnej banky.


TASR
  1. Marián Viskupič: Rozpočet 2026: Podvod roka, nie zákon roka
  2. INESS: Zdravotná starostlivosť v USA: Mýtus voľného trhu
  3. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  4. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  5. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  8. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  1. Rastislav Puchala: Konečne dobrá správa o slovenskej ekonomike a spoločnosti vôbec 34 279
  2. Ivan Čáni: „Matovič, Lipšic a Naď už dávno mali sedieť v base.“ 19 338
  3. Jozef Černek: André Rieu – muž, umelec, megaloman, otec. Kráľ gýču. Alebo človek, ktorý spravil vážnu hudbu zábavnou. 14 506
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 11 237
  5. Jozef Maťaše: Toto si Martin Benka nezaslúži! 8 006
  6. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 6 951
  7. Ján Valchár: Niet dňa bez rafinérie (alebo Pray for Hatatitla!) 6 253
  8. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 6 059
  1. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  2. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  3. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
  4. Radko Mačuha: Ficove vlastenectvo je ako riedené mlieko.
  5. Karol Galek: Kto nič nerobí nič nepokazí - heslo ministerky Sakovej nás stálo miliardy
  6. Monika Nagyova: V lete som ešte nevedela, či som feministka
  7. Radko Mačuha: "Najväčšia hrozba pre EU nieje Rusko".
  8. Post Bellum SK: Samizdat – symbol vzdoru v čase neslobody
SkryťZatvoriť reklamu